Äntligen - fallet i Marks kommun.

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Äntligen!....men på oskyldiga barns bekostnad, fy f-n säger jag.
Önskar dem all lycka och trygghet framöver :claphappy:
Carina
 
Vill säga grattis till att de kommer tillbaka och lycka till med allt. Fantastiskt att det orkades kämpa. Fruktansvärt att det kunde hända.

Dock undrar även jag hur det påverkar barnen att ryckas upp IGEN efter att det gått så pass långt tid. :?
För barnens skulle borde det ju aldrig ha hänt, men de måste ju påverkas något enormt över detta.
 
ladynorway sa:
Jag funderar så här;jag läste att dessa barn har det mycket bra i sitt nuvarande familjehem.
Hur påverkara det dom att IGEN flyttas?
Bare en tanke som slog mej.

Som någon sa i programmet som sändes ikväll: "Barnen ska inte ryckas upp till ett nytt familjehem, de ska få komma hem." Att få komma hem till det som barnen anser som hemma kan aldrig vara uppslitande. Anders och Eva är de personer som dessa barn ser som sina föräldrar och gården de bott på sedan de var spädbarn är deras hem. Jag tror att enda sättet som de kan läka på är att få komma hem.
 
Ja det är ju klart att de små ska hem till Anders och Eva. Men det är väl för väl att det senaste fosterhemmet har varit bra och att de tagit väl hand om barnen. hurra för alla dessa BRA fosterhem. och vi skänker en tanke till de som nu blir av med barnen. För så är det ju ibland och barnens bästa ska ALLTID stå i fokus. Nu äntligen även för dessa barn.
 
Barnen i Marks kommun

Jag har lite funderingar...... har tyvärr inte all fakta i saken men ....
Hur länge har barnen bott i sitt nuvarande familjehem?
Har de inte hunnit knyta an där?

Tänker bara åt andra hållet,man pratar om att barn som bott länge i sitt familjehem inte ska bli hemflyttade pga anknytning...det här är ju samma sak fast åt andra hållet..
Förstår om en del av er tar illa upp o blir galna av detta inlägg -klart ungarna ska hem. ( hem o hem)
men jag har bara en känsla av att barn kanske kastas hit o dit för VÅR skull( vi vuxnas alltså)

Sen menar jag självklart att ärendet var helt fel från början...helt vansinne...

Ps halshugg mig inte..... tänkte bara högt.
 
Re: Barnen i Marks kommun

nej ska inte halshugga dig :wink:
som jag har förstått det så har de bott där 1 år mot 4 år i sitt första familjehem hos Eva och Anders
Någon rätta mig om jag har fel....
 
Missade att det redan fanns en tråd om dessa barn,skönt att inte bara jag reagerade på att barnen kanske har det bra som de har det.
Inget illa menat mot familjen som de ska flytta hem till,men då kan ju även diskuteras om barn som bott i familjehem i något år och sen ska hem till bio..
de sa på tv att de var oroliga för hur kontakten med bio skull vara när bio inte gillade familjehemmet, men det är väll en bagatell i det hela.
Våran placering träffar sina bio med en kontaktperson då vi inte heller är så populära hos våra bio,hur många är det ??
Grattis i allafall till familjen,hoppas det bli så bra som de nu hoppas,1 ½ år är en lång tid för ett litet barn.Vår placering kom till oss som 2 åring och efter ett ½ år visste denne inte vem bio mamma var.
 
familjekär sa:
Missade att det redan fanns en tråd om dessa barn,skönt att inte bara jag reagerade på att barnen kanske har det bra som de har det.
Inget illa menat mot familjen som de ska flytta hem till,men då kan ju även diskuteras om barn som bott i familjehem i något år och sen ska hem till bio..
de sa på tv att de var oroliga för hur kontakten med bio skull vara när bio inte gillade familjehemmet, men det är väll en bagatell i det hela.
Våran placering träffar sina bio med en kontaktperson då vi inte heller är så populära hos våra bio,hur många är det ??
Grattis i allafall till familjen,hoppas det bli så bra som de nu hoppas,1 ½ år är en lång tid för ett litet barn.Vår placering kom till oss som 2 åring och efter ett ½ år visste denne inte vem bio mamma var.


Det är svårt att ha en sund åsikt i denna frågan då man har sympatier för det tidigare familjehemet. Det begicks tydligen ett stort fel då dessa två små togs i från familjehemmet. Känns ju bra att man kan återställa detta felet nu i efterhand. Mitt hopp är att det familjehemmet som nu dessa barnen finns har varit medvetna om att dessa barn ev. kan flyttas inom kort (även om det tagits 1 år) Vi som jobbar som familjehem har väl alltid detta i bakhuvudet. Dom har ju varit medvetna om att den tidigare familjehemmet har kämpat.

Måste få fråga om det fanns umgänge mellan bio mamman och er placerade då denna inte visste vem som var bio mamma då :angel: var 3½ år..... Tog emot en 18 månaders :angel: som i dag är 11 år och h*n har hela tiden visst vem som var bio mamma. Men vi hade den turen att vi hade fungerande umgänge var tredje vecka.
 
oj det kunde tolkas på 2 sätt..
vår :angel: träffade inte bio förälder på ett halv år (6 månader) då föräldern "försvunnit på eget bevåg"
när denne kom tillbaka hade vår 2 åring glömt henne.vilket känns tragiskt när man själv har barn.

tillbaka till detta fall..många fel har ju helt klart gjort ,håller helt med.men precis som du säger måste vi som familjehem vara beredda på att barnen kanske flyttar...det är ju inte våra barn.det gäller ju även detta fall...fast det kunde ju ha funnits en riktig anledning och ha skötts mycket,mycket bättre.
men jag tänker ändå på barnen 1 ½ år har ju gått....sen de bodde där...svårt det här.man får nog se till varje individ.
 
Om jag inte minns fel så har de bott i ett jourhem, bott en sväng hos mamman och i ett eller två hem efter det. I det nuvarande hemmet har de bott i 10 månader och i mars var det ju tänkt att avgörandet var de ska växa upp skulle vara klart. Detta har nog gjort att det senaste familjehemmet levt med vetskapen om att de kanske inte skulle få stanna hos dem.
Mat-tilda
 
JIPPI BARNEN SKA FÅ KOMMA HEM!!!!!

ÄNTLIGEN!! ska barnen komma hem till deras gamla familjehem.
Denna familjehems mamma Eva har slitit oerhört mycket i 1 ½ år att få tillbaka dem och nu ska de få komma tillbaka. Detta har hon gjort alldeles själv! :claphappy: Hon är ett föredöme för oss alla. :bow Om det kommer någon ny lag ang att stärka barnens rätt borde den heta LEX Eva !!!!
Hoppas att Marks kommun blir ett varnande exempel för hela Sverige hur man EJ ska behandla barn.
Om det är någon som har missat denna storyn så gå in på uppdrag granskning och se programmet som gick i onsdags kväll.

ETT STORT GRATTS TILL EVA OCH ANDERS!!!!! :banan: :banan: :banan:

MÅNGA KRAMAR KARIN
 
När man såg programmet och hur det nedskrivits vad barnen gjort och sagt under den senaste tiden vore det väl ingen tvekan om att det enda rätta är att barnen ska bo hos det ursprungliga familjehemmet!!!! :banan: Jag hoppas att jag har styrkan och kraften att kämpa för vår Liten om något sånt händer.... Jag andades ut. Beslutet ingav hopp. Någon skrev om vårdnadsöverflytt och om det bästa vore att låta barnen bo kvar-det har gått mindre än ett år- det är nog mycket ovanligt att anse att barn ska vårdnadsflyttas efter så kort tid.
 
Tänk att det går att ändra beslut....det hade jag inte trott!Jag har stor respekt för E och A kamp för sina fosterbarn!Hoppas allt detta leder till nya lagar som bättre tar tillvara och skyddar våra redan utsatta barn i detta välfärdssamhälle!Tankarna finns på dessa 2 små barn förstås,men också på biosonen.....vad han oförtjänt måste ha lidit av allt detta....Man tänker på vad man kan utsätta sina egna biobarn för när man vill hjälpa andras!
 
Detta visar ju på att det är viktigt att långtidsplacerade barn behöver vårdnadsöverflyytas till familjehem som barnen bott i länge-2-3 år. Hade Anders och Eva varit särskilt förordnade vårdnadshavare hade detta aldrig behövt hända. Jag hoppas på fler VÖF framöver - för barnen behöver trygghet.

Barn är inget man äger, inte ens biologiska föräldrar.

Beslutet som togs angående dessa små barn är en vinst, en vinst för barnen.
 
Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Tillbaka
Topp