Äntligen utredda.

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Hej. jag har förstått att det egentligen inte är någon som kan ge mig svar, men ungefär hur länge kan man få vänta innan man får en placering? Hur länge har ni fått vänta?
Och så undrar jag om någon kan tala om skillnaden mellen kontrakterat familjehem och tradionellt familjehem?
Jag har glad att jag har hittat den här sidan, mycket som är bra att få veta innan man får sin första placering.
 
Hej

Välkommen hit!

Vi blev utredda -06 av 1.a kommun.. Vi tackade ja till ett uppdrag som kontaktfamilj. Dock inget barn som matcha för plac..

Efter lång väntan tog vi då kontakt med en org & blev godkända där också, samma sak hos dem, inget barn som vi kände att det skulle matcha till 100%...

Och då tog vi kontakt med en annan kommun och när den utredningen var klar och vi blev godkända dröjde det bara 3 veckor innan allt stämde och vi är idag familjehem till en liten...

Men oj va vi väntade och trodde många ggr att det inte skulle bli något uppdrag som passade vår familj..var nära några ggr att tacka ja till uppdrag som inte kändes riktigt ok men vi ville så gärna ta emot ett av alla barn som far illa..
Idag är vi jätteglada att vi väntade för mer rätt än så här kan det knappast bli..Det mesta funkar runt bio och barnet är nu mera superduper älskad av ytterligare en familj. Av oss alltså :D

Så svar på din fråga: Det är olika hur länge det kan dröja...Lycka till!
 
Hej
Ett kontrakterat familjehem har man betalt för att finnas tillhands 24 timmar om dygnet för att ta emot barn, dvs man är inte tillåten att ha något annat arbete. Detta räknas som ett arbete så man har rätt till 5 veckers semester. Man har barn från ett par dagar upp till max fyra månader, men det kan hända att det är svårt att hitta ett traditionellt familjehem som matchar så det kan bli längre. Kontrakterade får inte tacka nej till något barn som ett traditionellt familjehem kan göra.
Det traditionella faliljehem är de som tar uppdrag från ex soc och får därefter ett arvode, de familjer har även ett vanligt arbete också.
Karin
 
Hej

Jag har avtal som kontrakterat familjehem men vill ändå poängtera att det hos oss i vår kommun inte riktigt fungerar såsom Karin70 skriver. Vår jourtid då vi får påringning om en ev. placering är under vanlig kontorstid ej kvällar o helger. Vi har varit jour i 6 år och endast en gång på denna tid, har ett barn kommit efter kontorstid, men då med info o förberedelser några timmar innan. Vi försöker alltid att träffa barnet /ungdomen tillsammans med soc,sekr, förälder eller annan innan barnet flyttar in till oss. Men självklart kan det vara så akut, så att det måste placeras i samma stund, men då får vi så pass mycket info innan och med möjlighet att kunna säga nej, om vi känner att det är så allvarliga problem, så att barnet/ungdomen får det bättre på institution eller annat lämpligt boende. Handledning har vi tillgång till var tredje vecka och då tillsammans med 4 andra jourfamiljehem i vårt område, vilket är mycket bra, då vi lär känna varandra och även varandras placeringar och kan därmed även hjälpa varandra vid behov av stöd o avlastning för någon helg då o då. För övrigt har vi inte rätt till semester under 5 veckor för vi är inte anställda utan jobbar på uppdrag också vi, men självklart försöker vi tillsammans med soc.förv hitta veckor för semester, men i den mån som det passar och då många gånger med kort varsel. Vi har även möjlighet att anmäla tid för ledighet lång tid innan så att en naturlig omflyttning/hemflyttning kan ske, men vill gör allt för att slippa omplacering bara för att vi vill vara lediga. Vi har kontrakt på 3-4 jourplatser och detta är min heltids-sysselsättning, dock är det inget som hindrar mig ifrån att ha en bisyssla utanför hemmet, men de arbetstiderna kan jag anpassa och jag har en avlösare 25% här, som finns hos barnen eller om jag behöver göra något annat. Ingen människa kan/orkar ju finnas till hands 24 - timmar om dygnet 365 dag/år för att ta emot ev. nya placeringar.
 
För oss däremot så fungerar det precis så som Karin70 skriver. Men vi kallas för kontrakterat jourhem.
Vi måste ta emot med kort varsel, mitt i natten, lörd som söndag.
Och ofta så får vi inte reda på just någonting om ungdomen. I bästa fall så hör soc av sig men allt för oftast så får man själv jaga tag på någon.
Och vi har rätt till 5 veckors semester men då räknas inte helger och röda dagar bort, utan 5 veckor är 5 veckor punkt slut. Jag kan med andra ord inte ta semester bara under mellandagarna och få 2 veckors ledighet.
 
Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Tillbaka
Topp