Är det ett arbete att vara familjehem? Vad tycker du?

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
För mig är det ett arbete att vara familjehemsmamma.
När vi har barn/tonåringar placerade här så har vi en mycket strukturerad vardag. Vi har tydlig regler och arbetar med varje barn anpassat efter deras behov. Vi vill ge barnen en bra grund att stå på. Mycket arbete läggs ner på att hitta en skolgång som är den bästa utifrån barnets förutsättningar, jag har suttit på mängder av skolmöten och haft kontakt med alla berörda lärare för det enskilda barnet/tonåringen. Alla våra tre tonåringar har jag lyckats få bra utbildningar till, de skulle ha varit chanslösa till att gå dem om jag inte lagt ner ett jätte-engagemang.
Vi vill ge dem en bra allmänbildning och det får man genom upplevelser tycker jag, så vi har gått mycket på teater, konserter, festivaler. Vi har flugit korta resor till Europa för att de skulle få flyga, vi har hyrt stuga i Järvsö och åkt slalom. Dessutom så jobbar vi målvetet med att höja deras sociala kompetens.
Vi har en tänke och en målsättning med varje barn och vi skriver alltid veckorapporter till socialen för dokumentation.
Det har varit omöjligt för oss att arbeta heltid, så vi har delat på att jobba på ett "vanligt" jobb.
Dessutom så har vi haft biologiska föräldrar som betett sig som "idioter", mycket förtal och en pappa innebar en hotbild mot hela våran familj.
Jag är STOLT över att jag är en familjehemsmamma och jag ser det definitivt som ett arbete.
Vad tycker du?
Ps. Jag har inte arbetet för att bli rik, jag vill bara ha en realistisk ersättning som möjligör att vi kan vara ett bra familjehem.

Visst är det ett arbete att vara familjehemsförälder. Bara den som inte själv provat på skulle väl påstå motsatsen. Dessutom är det ett krävande arbete, ett arbete som inte slutar när andra arbeten slutar och som är oerhört viktigt.

Själv arbetar jag numera "heltid" som familjehemsmamma och självklart är jag stolt över vad jag gör :mrgreen: .

Helt klart

är det ett arbete och borde vara betalt därefter! Men nu är det ju inte så..ännu.
Men vad jag förstår så finns det några av er därute som är familjehem på heltid, trots allt. Hur får ni det att gå ihop ekonomiskt? Jag är jätteintresserad själv av att kunna få fokusera på detta viktiga uppdrag på heltid, men hur få det att gå runt? Jag/ Vi är helt ärligt intresserade av att få veta hur ni andra gör :smirk:

Jag jobbar inte riktigt heltid som familjehemsmamma, jag är förskollärare och har varit "sexårsfröken" då jobbade jag i skolan 2 dagar i veckan. Nu studerar jag till specialpedagog på halvtid och distans. Min man och jag har turas om att jobba på det "vanliga" jobbet, det är ju också viktigt att visa för tonåringarna att man ska jobba.
Vi har haft turen att ha ett bra arvode, och sen hade vi flera placeringar på samma gång. Som mest 3 tonåringar & våra egna 4 barn, men det gick bra.
Nu när vi får ett sämre arvode så abetar vi extra både jag och min man, jag på ett boende för LLS tonnisar och min man på nattpatrullen. Vi är ändå alltid en vuxen hemma.
Det bästa för hela familjen tycker jag, är när de vuxna (alltså vi) har möjlighet att vara ledig några timmar på dagarna. Det är den enda pausen som finns för både eftermiddagar/kvällar och helger är intensiva. Då när andra är ledig, då arbetar vi som mest.
Jag har nästan "bränt ut" mig några gånger och hade jag inte ensamtiden på dagen så hade jag aldrig orkat med allt engagemang.
Sen så finns det ändå möten eller hämta tonnisarna i skolan p.ga problem, så jag förstår inte familjehem som kan "jobba vanligt" på heltid.
HÖJ ARVODET tycker jag!!!

Re: Helt klart

Lisen sa:
är det ett arbete och borde vara betalt därefter! Men nu är det ju inte så..ännu.
Men vad jag förstår så finns det några av er därute som är familjehem på heltid, trots allt. Hur får ni det att gå ihop ekonomiskt? Jag är jätteintresserad själv av att kunna få fokusera på detta viktiga uppdrag på heltid, men hur få det att gå runt? Jag/ Vi är helt ärligt intresserade av att få veta hur ni andra gör :smirk:
Vi har två placeringar varav den ena är såpass omvårdnadskrävande att man/vi bedömt att jag inte kan arbeta utanför hemmet och arvodet är satt därefter.
Arvodet bestämdes till viss del utifrån vad jag tjänade på det arbete som jag fick säga upp mig från.

Re: Helt klart

Vi har två placeringar varav den ena är såpass omvårdnadskrävande att man/vi bedömt att jag inte kan arbeta utanför hemmet och arvodet är satt därefter.
Arvodet bestämdes till viss del utifrån vad jag tjänade på det arbete som jag fick säga upp mig från.

Är det genom kommun?

Tänk att det är så fult i Sverige att säga att man faktiskt vill tjäna pengar också!
Så mycket enklare det skulle vara om det var politiskt korrekt att säga att man också vill tjäna pengar!
Hallå! Vi behöver faktiskt också få mat i magen, betala för vårt o våra barns uppehälle. Betala skatt till vårt land. Det ÄR INTE fult att säga att man vill/behöver/måste tjäna pengar.
Vi måste det även på dessa uppdrag. DÄREMOT, det skulle ALDRIG fungera att ta uppdrag för ENBART pengarnas skull. Finns inte en människa som skulle fixa det. Det måste finnas en brinnande låga i oss som förbarmar oss över dem utsatta barnen. Men allt det här vet ni ju redan.
Jag skulle bara önska att vi inte behövde tycka att det är så "skämmigt" att prata om pengar!

Jag tror och hoppas att det kommer att bli så att vi familjehemsföräldrar kommer att "räknas" på ett annat sätt - att "det" vi gör kommer att betraktas som ett jätteviktigt arbete! De företag/organisationer som vi har uppdrag för kräver en el i vissa fall båda familjehemsföräldrarna hemma på heltid och då är ersättningen baserad på det. Tyvärr så verkar det vara annorlunda när det gäller placeringar direkt från kommuner, även om många placerade barn o ungdomar som direktplaceras via kommun har nog så mkt med sig i bagaget!
Nä, vi får hoppas............

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Tillbaka
Topp