Är det ett jobb att vara fam hem.??

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Ja vad säger ni? Är det ett jobb? Vi har ju en inkomst på våra placeringar så det borde räknas som ett jobb. Om det räknas som ett jobb så betyder det att man borde få ha barnet/barnen på förskolan även om man inte är på sitt "vanliga" jobb. Eller? Ni kan vara lugna, jag tänker inte lämna liten på förskolan från morgon till kväll när jag är hemma. Detta var bara en fundering på vad som gäller.
 
Jo jag ser det som ett jobb (skulle gärna vilja att det var som i Norge)
MEN när jag fick min första familjehemsplacering för 17 år sen så tänkte jag nog inte så, det var en liten plutt....
Nu när vi tar emot "svåra" fall och mamma barn så är det VERKLIGEN ett jobb, 24 timmar om dygnet 7dagar i veckan.......
Men när jag fick våran lilla för 17 år sen så började hon på dagis när hon var 4 år, dom perioderna jag inte jobbade så fick jag har 15 timmar i veckan för våran kommun.
I vissa fall ränar t.e.x sjukkassan det som ett jobb, när man tar banklån för att köpa hus så får man räkna med det som jobb efter lite förklaringar.
Men vi är jourhem det är lite annorlunda.
 
Om det att vara familjehem ska kallas jobb låter jag vara obesvarat just nu för jag anser att oavsett om det är jobb eller ej borde vi familjehem ha rätt till fritids o förskola för både placerade barn o biologiska då uppdragen då kräver det- för att det ska bli bra . Vi har möten osv som inga barn ska behöva vara med på o vi ska inte behöva nyttja barnvakter för att kunna genomföra uppdraget . Detta oavsett om man är hemma m egna småbarn o är föräldraledig eller om man " bara " är hemma...
 
Som jag ser det är det ett hel eller deltids jobb beroende på om man har lbe eller inte.
Vi har heltids jobb och en familjehems placering dvs i min värld deltids jobb på sidan om ordinarie jobb.
Kan ju förstå att andra ser det annorlunda......dock vår uppfattning.
 
Jag brukar hävda att det är ett arbete att vara familjehem.
"Någon" ersätter mig för att verkställa något = arbete.
När jag var inom industrin hade jag en arbetsgivare som ersatte mig för den tid han ville disponera mig. Därför är det egentligen konstigt att komunerna kan klara sig undan sitt arbetsgivare ansvar genom att kalla det uppdrag. Tänk om arbetsgivarna skulle börja dela ut uppdrag i stället för arbeten. dvs städuppdrag, snöröjningsuppdrag, skoluppdrag mm. Då skulle ju komunerna kunna strunta i alla arbetsmiljöfrågor utan att facket skulle bry sig...
precis som de gör nu dvs inte bryr sig....
 
Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Tillbaka
Topp