Är så arg...ang nyheterna ikväll.

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Såg inlägget på tv angående , familjehem och organisationer, hua vad arg jag blir,
Under de snart 12 år jag varit familjehem kan jag inte ens räkna på fingrarna hur många ggr jag blivit kollad i belastningregistret, eller hur många olika intervjuer jag suttit i för att jag och min familj kontrolleras om vi är ok som f-hem.
Och där står de Maria Larsson och den där journalisten och påstår att detta med belstning kontroll är ett nytt påfund.
Vidare att socialen ej har koll pga av organisationerna, kanske tycker jag skulle de ta och sopa rent på egen förstutrapp innan de uttalar sig, med tanke på att det är deras ansvar att ha koll. Men de är allt för slappa.
Utbildning och stöd är obligatoriskt enlig ML ifrån socialens sida. Tillåt mig småle. PÅ vilken planet bor hon!

Enligt lag, så är det vi gör inget jobb, utan ett uppdrag fast ML kallar det, på nyheterna, för vård. Intressant och se hur hon skall rädda sig ur den fadäsen. För skulle det vi gör namnges "vård" då är de tvungna att se över f-hemmens skydd, löner istället för arvode, rätt till semester, rätt till a-kassa, rätt till det mesta alla andra som arbetar har.
Nä, nu får det vara nog.
 
Såg oxå nyheterna å blev fundersam, hur tänkte de där? Har de inte koll på hur familjehem utreds? Undrar oxå över " vården" är ju inget jobb. Ska bli intressant å följa fortsättningen.

/ Lilla ja :angel
 
Ja det var underförstått att alla familjehem är hiskliga och organisationer är ännu hiskligare.... vi disskuterar just nu detta inne på fb i gruppen Familjehemsgruppen, välkomna dit om ni vill det är en sluten grupp.
 
Kan ju inte annat än tycka att det var ett pinsamt reportage! De hade extremt dålig koll på vad som krävs idag, för att få lov att vara familjehem. Förslagen som lades fram är redan i bruk.
Dessutom undrar jag hur obligatorisk utbildning skulle göra att de som är sexförbrytare, slutar att begå övergrepp?
" Men ojdå är det förbjudet att ha sex med minderåriga? Då ska jag genast sluta med det!"
Det enda som kan fungera för att upptäcka om barn far illa i ett familjehem är att socialen har mycket god kontakt med barnen i fråga och lyssnar när de berättar!
 
Fler familjehem för ett bättre urval lades också fram som behov. Då reagerade jag, hur ska de lyckas med det? Reklam och information... Ta hand om de familjehem som redan finns som är bra. Så slipper man köpa grisen i säcken. Samt att soc kan bli mycket bättre på sitt jobb så att det inte blir så mycket strul i familjernas liv samt mer korrekta utredningar av biofamiljerna så att man undviker felaktiga placeringar som sedan bara förstör människors liv (bio, plac barn och familjehem). Ingen utbildning i världen ändrar heller på människor som begår sexuella övergrepp. De som gjorde utredningen skulle kanske varit här inne och läst, intervjuat familjehem också. I våra diskussioner här har vi ju kommit fram till en massa visa saker som är bra för hela familjehemsvården, inte bara för oss familjehem.
 
Det jag reagerade över vad att de står och säger att det är brist på familjehem när vi är massor som bara väntar.
Men inte på vilka slavvillkor som helst! :bounce:
Klart dom får vända sig till organisationer som kostar dom mer, där också VI får en skäligare ersättning.

Jag ville bara skrika, på en 7-årings nivå :angel , skyll er själva!!!!!!
 
Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Tillbaka
Topp