Åka utomlands...vad gäller

Hej!
Undrar vad det är som gäller när man reser utomlands med ett familjehemsplanerat barn. Måste hen vara skriven på samma adress för att försäkringar och dylikt ska gälla?
Vem betalar passet för barnet? Han är finsk medborgare, kostar typ 1300kr för ett pass. Resan för barnet är det något familjehemmet ska betala så här nu från början? Han har bott här en månad nu och vi tänkte resa i oktober.

Tacksam för svar hur ni andra har gjort.
 
Ni kan ansöka om pengar från er uppdragsgivate.
Det första ni bör göra är dock att undersöka om han kan få pass överhuvudtaget då vårdnadshavarna måste skriva på passansökan. Förr kunde soc göra det men det är ändrat nu.
Självklart måste placeringen vara skriven hos er för att gå på era försäkringar, i annat fall (typ jour) är de försäkrade av soc. Kolla vad som gäller för er.

Eftersom alla kommuner har sina egna regler och arbetssätt får du alltid bäst och framför allt RÄTT svar genom att prata med just din uppdragsgivare.
Lycka till
 
Som sagt Bio måste skriva på! Ni ska inte stå för flyg och boende eftersom hen inte varit hos er mer än en månad. Senare framåt hänger det på hur stort eran omkostnadsersättning är, är den förhöjd och maxad anses att man kan spara resepengar själv, om inte kan ni stå på er att detta skall betalas utanför (vi har dock fått stå för maten)
Lycka till!!!!!
 
Efter uppgifter i media på senare tid är det bäst att kolla med ert försäkringsbolag om det räcker att vara skriven på er adress för att försäkringen ska gälla även hen.
Vissa bolag kräver ju att personen ska "skrivas in" .
Att man får stå för mat på semestern är ju självklart, i a f för mig, för äter gör man ju oavsett var man är.......
 
Är det så att soc ej kan söka pass om inte föräldrarna vill?
Våra biosar skrev på passansökningen, men soc sa att om de inte gör det så fixar de det. Stämmer inte alltså?
 
Vi krävde pass till placeringen vi hade och jag tror soc fick gå in för den ena föräldern efter som man inte visste var denne befann sig, och den andre föräldern skrev på själv. Detta var förra året.

// Lilla ja
 
Det fungerar tydligen lite olika numera.
Vi hade inga problem med att socialdemokraterna gick in för ena föräldern i slutet på 90-talet men nu säger dom att det blivit svårt att göra så.
Det är polisen/passmyndigheten som stramar åt det med tanke på alla oense föräldrar där de inte ska kunna lura sig till ett pass.
På både gott och ont........
Vi har numera pass som krav om vi ska ta emot en placering.
 
Det fungerar tydligen lite olika numera.
Vi hade inga problem med att socialdemokraterna gick in för ena föräldern i slutet på 90-talet men nu säger dom att det blivit svårt att göra så.
Det är polisen/passmyndigheten som stramar åt det med tanke på alla oense föräldrar där de inte ska kunna lura sig till ett pass.
På både gott och ont........
Vi har numera pass som krav om vi ska ta emot en placering.

Kom på nu att jag själv sökte pass och då nämnde för polisen om att det kanske skulle bli svårt med vårt placerade barn. Hon hade av någon anledning ett gott öga till mig och sa att om det blev minsta problem med att föräldrarna skrev på, så skulle jag kontakta henne så skulle hon hjälpa till.

Hon var så himla snäll, och sa, när jsg berättade att barnet var handikappat, att jag skulle mejla henne personligen för att boka tid till passansökan för det placerade barnet utanför ordinarie tider. Allt för att underlätta för oss!

Bara en parantes, men hon gjorde mig verkligen glad :)
 
Det fungerar tydligen lite olika numera.
Vi hade inga problem med att socialdemokraterna gick in för ena föräldern i slutet på 90-talet men nu säger dom att det blivit svårt att göra så.
Det är polisen/passmyndigheten som stramar åt det med tanke på alla oense föräldrar där de inte ska kunna lura sig till ett pass.
På både gott och ont........
Vi har numera pass som krav om vi ska ta emot en placering.
Samma här...
 
Tillbaka
Topp