Ålder på bio-barn när ni började som familjehem

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Hej!
Jag är ny här på forumet.
Jag och min man går i tankar om att bli familjehem. Just nu känns mitt yngsta barn för litet för att få nya "syskon". Men om nåt år hoppas jag att det skulle funka, rent åldersmässigt iallafall.
Hur gamla har era egna barn varit när era :angel: har flyttat in?
Ni med vuxna utflugna barn, vad säger era barn om sina uppväxter med "extra-syskon" i familjen?
 
Jag var 9 år då mina föräldrar blev fosterfamilj ( som det hette på 80-talet ) o det var perfekt för mig . Nu har mina föräldrar alltid varit lyhörda för hur jag tycker det är. Fick vara med o säga ja / nej till placeringar .
 
Första kullen var bio 15 när 8-åringen flyttade in, det gick helt ok.
Andra kullen var 6 och 9 när 7 och 10 flyttade in.
Det blev katastrof, som vi höll ut med i två år.........
 
Våra barn var 10 och 13 när vi tog emot 4 åring. Jag vet att de flesta kommuner och organisationer inte vill placera hos familjer som har barn under 3 år och det tror jag är en ganska bra regel.
 
Vi är inte färdigutredda än, väntar på intervjun men har gått utbildningen. I vår kommun ser de helst att yngsta bio är 6-7 år. Våra bio är 7 och snart 10. Så vi har sagt att vi helst tar emot barn 0-6 år. Men som sagt. Vi får se först om vi blir godkända...
 
Hej!!!
Jag var 6 månader och min bror 2,5 år när mamma och pappa tog emot tonåringar.

Våra barn var 1, 3 och 6 när vi började med jour. Inte det de flesta komuner strävar efter precis :)

MEN. Det har mer att göra med hur ni är och hur era barn är, än med exakt ålder.

Vi har jobbat med detta i snart fyra år och stortrivs, även barnen :)
 
10 ,13 och 15
Vi började direkt som förstärkt familjehem och hade tonåringar och frivårds placeringar från början. När minsta bio var 15 tog vi emot en yngre i lågstadie ålder.
Visste från början att hon inte skulle klara av att det kom mindre än henne.
 
Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Tillbaka
Topp