Ålder på biologiskt/placerat barn

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Hej!

Vi ska precis börja utredning om att bli familjehem och har en dotter på 10 år. Vad jag förstått, så är det inte bra om barnen är i samma ålder?

Kommunen har ev en 12 årig hen som de är intresserade av att placera med oss. Är rädd för att det ska bli tokigt. Vill att det ska vara en långsiktig o bra lösning för alla. Hen har varit placerad i ett par år och just nu i jourhem.

Blir otroligt tacksam för alla råd, idéer och tankar ni har!

Vi börjar liksom bakvänt med tilltänkt barn innan utredning/utbildning.
 
Jag har aldrig tagit hand om barn som varit äldre än mina egna,, känns spontant fel. Tänker mer på gränssättningar pga av ålder att den är ju äldre o kan tänkas behövas släppas lite mer. Kanske lättare att få småsyskon än storesyskon. men o andra sidan kan de ju åxå bli syskon för livet ,,,Är de samma kön ? beror ju åxå på om de finns diagnoser som kommer tamer tid åxå. Varför har de tänkt att dee va bra till er ? Min tanke va mer om de tänkt ;) Och hur de tänkt ?
 
Vi tog emot en 14 årig tjej. Vår lilla var då 7 år. Fungerar finfint trots tonåringens problem vid ankomsten.. beror nog på personlighet och personkemin oxå ;) lycka till
 
Mina biobarn är i spridda skurar då jag har två små bio barn 3.5, 4,5 och nästa är 12 så skulle jag kunna tänka mig en plasering typ 7-max 10 år då jag är ett vant familjehem så tror jag att det skulle fungera utmärkt och mina små är väldigt anpassningsbara..
Är kontaktfamilj åt en 10 åring o det fungerar bra.
om jag var i dina kläder så skulle jag isåfall tagit en 12 årimg i motsatt kön trots att man inte vill så jämnför man ju alla barn så gör vi nog lite alla till mans.
Jag skulle ha föredragit någon yngre som första plasering, 10 åringar har det ju ganska tufft själva..
Att få känna sig stor är inte dumt som 10-åring..
Personkemi är absolut viktigaste de brukar vara duktiga på matchning...
lycka till :razz:
 
Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Tillbaka
Topp