Ökning med 25%

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Citerat:

"Brist på jourhem i Stockholm

Publicerat: fredag 28 december 2012 kl 04:03, Ekot


Det råder en konstant platsbrist på jour- och familjehem i Stockholm, och allt fler barn behöver plats.


Antalet jourhemsplacerade barn ökade med 25 procent förra året och antalet familjehemsplacerade barn ökade med 13 procent, det skriver Svenska Dagbladet som tagit del av siffror från Stockholms stad..

Utbudet av familjehemsplatser motsvarar heller inte efterfrågan: 75 procent av familjerna vill ta emot små barn, medan 75 procent av de placerade barnen är tonåringar.

Socialtjänstförvaltningen kan lösa omkring 25 procent av placeringarna via en bank av jour- och familjehem som kommunen har tillgång till."

Siffrorna från 2012.
25% ökning av jourplaceringar och 13% ökning av familjehemsplaceringar........borde då inte kommunerna börja ta hand om sina jour och familjehem bättre, nej i stället så jagar man ständigt nya familjer som inte lärt sig ställa krav och inte ifrågasätter, varför är dom inte mer rädda om oss?
 
Hej,
Jag tror det beror på att de har en tajt budget. Det är billigare att ta in nya familjehem som inte har så stora krav eller vet vad det innebär. De nöjer sig med mindre ersättning.
 
Och en tajt budget är ofta lika med att man spelar "rysk roulette" med några av våra mest utsatta i samhället OCH oss familjehem!

Skamligt är det :twomad:
 
nu är ju alla kommuner olika.
Men en tanke att hela tiden ta in nya familjer kan ju vara att man vill ha oerfarna för dom har inte blivit avtrubbade utan går in i det med hull å hår.
Och att man inte vill ha folk som ser detta som ett jobb.

Obs detta är bara en tanke.
Inte min privata åsikt!

Det trista är att jag ser att vår kommun gör reklam på tv att dom söker familjehem.
Och folk säger till mig det är ju sån brist varför får du inte en ny.
Men som ts skrev det är tonårshem dom söker. Fattar inte varför kommunerna inte vågar säga det
i sin reklamfilm.
Då slipper man ju utreda 75% som vill ha småttingar när man har 75% tonåringar.

Jag har inget imot tonåringar det är bara det att jag har huset fullt med hemma gjorda sådana :banan:
 
Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Tillbaka
Topp