ÖNSKELISTAN

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Hej
jag tänker att vi ska vara positiva och dra slutsatser av vår erfarenhet som Familjhem. Välkomna att skriva Era önskningar rent konkreta saker som skulle göra det BÄTTRE för LÅNEBARNEN och fAMILJHEMMENS arbete.

Jag önskar:
Att Familjhemmen inte ska behöva betala full skatt på sina arvoden(eftersom det faktiskt inte anses som arbete och vi betalar staten för saker vi aldrig har rätt till)

Att barn aldrig ska placeras hos människor som arbetar heltid. Dessa barn måste få ta plats och bli sedda.

Att 3.e part inte ska kunna sko sig på placerade barn.( titta bara i Uppsala hur företag plockar ut vinster fast omvårdnaden av ungdomarna är usel) Kommunens pengar ska gå till barnen och dess vård utan mellanhänder.

Starta ett Riksregister av familjhem. Ett register som alla kommuner ska ha tillgång till. Då kan man placera svåra placeringar utan mellanhänder och ge skälig lön för det enorma arbete vi gör.

Fler som önskar
 
#Jag önskar att detta kunde ses som arbete och vara pensions-sjuk-a-kassa grundande.

#Sen tycker jag att ALLA handläggare skulle ha ETT sett att se saker o ting,det ska inte vara handläggarens personliga åsikter som styr.

# Barn skulle inte behöva leva i osäkerhet så många år, dra en gräns som usa.2 år eller 3 sedan har föräldrarna fått sina chanser.

# tydligare lagar,man ska inte kunna tyda dem på olika sett.Barnen ska vara nr 1, inte föräldrar rätten.

# bättre ersättning, åtminstone som en barnskötartjänst.
 
# Att alla barn hade mått bra så att vi inte skulle behövas......
Men det var ju kanske inte så bra för då hade jag varit sysslolös.

# Att socialen insåg att dom har stor del i hur det skall fungera från
början och sätta in alla resurser redan vid starten hos familjehemmet.


:angel:
 
- att bioföräldrar även fråntas sitt förmyndarskap vid LVU ( pass, receptbelagda mediciner, insyn i journaler etc.) Soc.tjänsten som gör LVU skall ha FULLT förmyndarskap som kan delegeras till fam.hemmet vid ev. behov.

- att vårdnaden automatiskt övergår till fam.hemmet efter 5 år om ingen förändring skett i bioförälders liv. Efter tre år om det finns skäl att tro att det inte kommer att ske inom fem år.

- att fam.arvode betraktas som inkomst, och vårt yrke som ett socialt yrke. Har vi inga placerngar kan man antingen få fortsatt arvode och automatiskt övergå till jourhem eller a-kassa.

- kompetensutveckling som i alla andra yrken..dvs, handledning, kurser, tillgång till litteratur etc etc.
- ditt soc är din ledare. dvs du rapporterar till dem och de har ett ledaransvar för dej. ställer större krav på soc.sekreterare att bibehålla nöjda medarbetare, leder till enklare väg uppåt vid konflikter.
 
Objektanställning på de barn vi har placerade. Innebär att varje barn räknas som en anställning och så länge vi vårdar objektet har vi en a-kassegrundande inkomst, tjänstepension mm.
 
mat-tilda sa:
Objektanställning på de barn vi har placerade. Innebär att varje barn räknas som en anställning och så länge vi vårdar objektet har vi en a-kassegrundande inkomst, tjänstepension mm.

Jag förstår vad du menar och jag håller med, men usch vad illa det lät med "objektet" :roll:
 
* Att vi får utbildning kontinuerligt så att vi kan hjälpa barnen som kommer till oss på bästa sätt. Var på en halvdagsföreläsning om "Traumatiserade barn" som skrapade lite på ytan. Gissar att de flesta barnen som kommer är mer eller mindre traumatiserade så mer av denna varan behövs...

* Möjlighet att få professionell coachning/stöd av t ex BUP eller liknande vid behov.
 
Tjänstepension skulle jag absolut vilja ha, som det är nu så lär det bara bli folkpensionen om man inte har privat sparande.

5 veckors betald semester åtminstone alla vi som är jourhem...har man uppväxtplaceringar så blir det annorlunda.

Borde egentligen vara "statligt" som det är nu med olika kommuner som har olika regler är ingen höjdare...... och vissa kommuner vill man ju inte jobba åt :angel :angel

Egna psykologer så man slipper gå via BUP med 3 månaders väntetid vore toppen.

Ska se vad jag mer kommer på......
 
Kråkan sa:
mat-tilda sa:
Objektanställning på de barn vi har placerade. Innebär att varje barn räknas som en anställning och så länge vi vårdar objektet har vi en a-kassegrundande inkomst, tjänstepension mm.

Jag förstår vad du menar och jag håller med, men usch vad illa det lät med "objektet" :roll:

Lika illa som det låter när man ständigt får höra att det bara är ett uppdrag vi har och ska göra som soc. säger.
 
Trixen sa:
.

5 veckors betald semester åtminstone alla vi som är jourhem...har man uppväxtplaceringar så blir det annorlunda.

Det har väl alla jourhem, i a f de kontrakterade?
Vi vikarierar 2-4 veckor varje sommar för vår kommuns..............

Hur det blir för löshästarna är ju upp till dom själva, eller?
 
honey sa:
Trixen sa:
.

5 veckors betald semester åtminstone alla vi som är jourhem...har man uppväxtplaceringar så blir det annorlunda.

Det har väl alla jourhem, i a f de kontrakterade?
Vi vikarierar 2-4 veckor varje sommar för vår kommuns..............

Hur det blir för löshästarna är ju upp till dom själva, eller?

Tja det beror på hur man ser det, är man löshäst och har barn så är det inte så att kommunen skakar fram någon som tar :angel: om vi säger att vi vill ha semester. Kommunerna är väldigt oförstående till att löshästar ska ha semester.....
Kontrakerade jourhem brukar det vara mycket lättare för.
Vi har beställt en resa i oktober en vecka den påpekar jag redan nu för kommunerna som vill placera jourisar här....för dessvärre så hör det till undantagsfallen att barnen är jourplacerade max 4 månader.... åtminstone i Sthlm :angel
 
1) Att vuxna/soc politiker lyssnar mer på familjehemsplacerade barn. Att de får mer resurser och akut hjälp när de behövs.

2) Höj statusen för familjehemmen, ITKP grunda arvodet, A-kasse grunda vårt jobb när vi står utan placering.

3) Ett neutralt "verk" som utredder konflikter mellan familjehem och kommuner, när det gäller placerade barn.

4) Utbilda familjehem så vi blir "proffs", på barnproblematik, när det för trauman, kontrollerande barn, skam och skuld, anknytningsproblematik en basutbildning som gäller placering av barn.

5) En regel som gäller när det gäller basutrustning, vid nyplacering av barn. (ska gälla alla)

6) Alla socialsekreterare ska ha mobiltelefoner!

Ja, jag skulle kunna skriva många många fler..... önskelistan kan bli lång....
 
Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Tillbaka
Topp