Övergång av pågående plac. till annan kommun

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Vad har ni för erfarenhet av att en pågående placering tas över av annan kommun än den som placerade från början?
En av våra :angel: skall lämnas över från nuvarande ansvariga kommun till den kommun h*n/vi är bosatta i. Den mottagande kommunen verkar ovillig till övertag vilket bådar gott :roll: inför framtiden och vi ser helst att nuvarande kommun behåller uppdraget, men tyvärr så blir det troligen en övergång.

Vad gäller egentligen? Kan den nya kommunen gå in och säga upp de avtal som vi har med nuvarande kommun beträffande arvode, avlastning o.s.v.? Lite oroande måste jag säga, den nya kommunen verkar inte helt lätt att samarbeta med om man säger så :littlesad
 
tycker det verkar konstigt att de flyttar över till en ny kommun (er). Varför??
Har bioföräldrarna flyttat till er kommun och det är detta som påverkar. Annars verkar det inte riktigt rätt tycker jag...
 
Placerande kommun anser att :angel: numera har mest anknytning till där h*n bor (dvs folkbokföringskommunen) och det står tydligen i lagen att då kan de begära överflyttning. Det är ju en ekonomisk fråga helt och hållet för den gamla kommunen att "bli av" med en betungande :roll: utgift.

Biosarna har flyttat flera ggr till andra kommuner under placeringen men aldrig till vår kommun.
 
hmm aha.. tyvärr är jag dåligt insatt över huvud taget i sådant här men jag skulle kollat lagen för att se efter själv.
 
Ja, jo det står i lagtexten att
: om den placerade bedöms ha etablerat en starkare anknytning i sin folkbokföringskommun beträffande kamrater, familjehem kontra biofamilj o.s.v. så kan en överflytt begäras.

Konstigt nog har våra ansträngningar för att få en vårdnadsöverflytt inte fått gehör av samma kommun, eller kanske inte så konstigt egentligen, den placerande kommunen skulle då vara tvugna att betala ersättning under hela tiden som :angel: var i familjehem och det är ju just det de vill slippa genom att flytta ansvaret till en annan kommun.

Det känns som om allting handlar om pengar :twomad:
 
Kommunen försökte göra en överflytt till vår hemkommun men hemkommunen vägrade. Vet inte om placeringskommunen tänker överklaga eller inte, men barnet är idag vårdnadsöverflyttat så oron finns inte att det ska tas konstiga beslut om barnet i ny kommun.

Är er hemkommun beredda att ta emot ärendet? Förstår mycket väl er oro. Nya socialsekreterare = nya idéer.

Visst är det en ekonomifråga. Men en vårdnadsöverflyttning blir ju billigare för kommunen i och med att alla inkomster från FK dras av från ersättningen. Två underhållsstöd, barnbidraget och ev vårdbidrag. Sen om barnet har andra tillgångar som de kan ta ifrån... plus att de slipper göra uppföljningar. Mycket tid går åt till pappersarbete, vilket de då slipper samt alla samtal och mejl från bio- och familjehemsföräldrar.

Förstår inte kommuner som inte gör överflyttningar. Förstår familjehem som avstår med inte kommuners resonemang kring varför man inte "vill/kan" göra en överflytt. Lite OT...

Lycka till!

Sara
 
sara sa:
Är er hemkommun beredda att ta emot ärendet? Förstår mycket väl er oro. Nya socialsekreterare = nya idéer.
Lycka till!

Sara
Den nya kommunen har avslagit begäran men den gamla kommunen är övertygade om att den nya skall bli tvugna att acceptera. Gissar att det väntar en hel radda överklaganden från respektive sida. I o för sig inget som direkt berör oss men det är helt klart oroande, precis som du skriver, nya kvastar som skall sopa, förlåt, spara genom att komma med nya lösningar och ideer.

Vårdnadsöverflyttstanken var egentligen bara en tanke, vi har inte satt oss in i vad det skulle betyda. Mest var det med tanke på :angel: som efter avslutad familjehemsplacering riskerar att hamna på ett boende för funktionshindrade. Vår tanke var att om vi var vårdnadshavare så skulle det bli lättare för :angel: att kunna bo kvar hos oss eller hos någon annan som h*n känner och är trygg med.
 
Då förstår jag.

Om du vill veta mer om överflytt får du gärna PM:a, har gjort två stycken på dessa 6 år som vi hunnit vara familjehem :razz: .

Barnet behöver komma ut i vuxenlivet precis som alla andra men i sin egna takt. Förstår precis hur du tänker. Har själv en liten som kanske inte kommer att kunna bo själv alt behöver stöd i sin vardag. Vad jag läst mig till så finns det egentligen inget som säger att en SOLplacering ska upphöra när barnet tex gått ur skolan utan när barnet blivit myndig måste den ansöka själv om familjehem som insats, vilket då kan pågå tills barnet är moget att ta steget ut i vuxenlivet. Men nu vet vi ju att det ofta handlar om pengar och då ska det avslutas fortast möjligt tyvärr. Finns säkert undantag och ros till de kommunerna!

Sara
 
Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Tillbaka
Topp