Överklagat LVU-dom

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Vi är väldigt nya som familjehem och vårt första uppdrag som familjehemsföräldrar till två akut LVU:ade pojkar pågår just nu. De har varit här i snart 3 mån.

Vi fick för ett par veckor sedan reda på av SOC att pojkarnas biologiska föräldrar har överklagat LVU-domen och att de nu väntar på en tid då ärendet ska upp i Kammarrätten. HJÄLP!! :littlesad

Nu vill jag höra alla era erfarenheter i liknande fall!
T.ex: Väntetid? Gick överklagandet igenom?
 
Detta är jättevanligt, tänk att överklaga är deras enda chans för att få LVU godkänt...
Det finns inga föräldrar som är villig till en placerad om det är LVU, och de har sin rätt att överklaga, för att få mer kött på benen att få någon klarhet i vad som har hänt och vad de har brister i.
Det tar lite tid, men tiden är begränsad, jag tror att en överklagan ska ta ca 6 veckor tills dom faller.
Har du fått info vad som har hänt barnen eftersom de är LVU:ade, får du ha en känsla i magen om de har chans att ändra sitt beteende till att bli bättre...
Jag tror det ska mycket till att de upphäver ett LVU efter ett överklagan, vi har jobbat med detta i 13 år och vi har aldrig varit med om det, och jag tror att 4 av våra familjer har överklagat med inte fått ett bifall i sin dom.
Rättsystemet ska kunnas överklagas ifall några fel har begåtts, för det skulle vara fruktansvärt att några barn blev berövade sin föräldrar i onödan.....
Hoppas bara att du har fått så pass mycket info, att du kan känna dig lugn!!!
 
Tack för ett mycket bra och pedagogiskt svar Fia-Lotta :razz:
Jag har läst domen och "vet" egentligen innerst inne att föräldrarna inte kommer att ha speciellt stora chanser alls att få sin överklagan bifallen... Och för barnens bästa så är det bara att hålla tummarna ännu ännu hårdare.
 
Hej!

Att det ska ta sex veckor från överklagande till dom kan inte stämma. När vår :angel: s föräldrar överklagade så tog det två månader innan de fick en ny tid i kammarrätten. Efter att ärendet har tagits upp har kammarrätten upp till fyra veckor på sig att lämna en dom.
Jag tycker att du ska prata med din socialsekreterare hur de tänker runt ett överklagande. De var med i förvaltningsrätten och vet vad som kom fram där så de har nog en aning om hur det kan gå. Jag vill inte vara negativ, men av erfarenhet så får man vara beredd på det mesta. Trots att det kammarrätten oftast går på samma linje som förvaltningsrätten.

Tre
 
Jag blev skräckslagen då soc meddelade mig att föräldrarna gjort en hemtagningsbegäran....barnet hade då bott här i över ett år och det blev en sju månader låååång hemsk väntan med toppar och dalar.... usch...men det gick vägen för oss- och som vi ser det-för barnet!!! Sen har det varit uppe i Förvaltningsrätt och Kammarrätt några ggr. jag har blivit lite lutrad av att flera ggr pratat med barnets ombud ett antal ggr och sen någr hemsak väntanstillfällen...men det har blivit lugnare...tiden jobbar för oss... Barnet omhändertogs som spädbarn och är nu snart 6 år....

Tänker på er och minn hur det kan kännas att vara där ni nu är.... KRAMAR!!!
 
Vi har haft "rundan" tre gånger ända upp till kammarrätten! Och det är inte roligt någon gång, trots att man innerst inne vet att de kommer att få vara kvar då biosarnas läge inte förbättrats , så VET man ju aldrig hur nämndemännen resonerar..... Mycket jobbigt och energislukande. Nu senast överklagade bios inte ens socialnämndens beslut! ÄNTLIGEN!!

Barnen har bott hos oss i fem år nu och har inte träffat den bio som överklagar hela tiden på fem år... umgängesbegränsning som tas upp var tredje månad, det har däremot bios aldrig överklagat ( fast de har rätt att göra det på samma sätt som hemtagningsbegäran)!!

Nu har vi haft det lugnt och skönt ett år :bow :bow
 
Det gick vägen även för oss och våra grabbar :claphappy:
Kammarrätten avslog bios överklagan utan minsta tvekan.

Rättvisa och BBIC har segrat! :bow

God jul!
 
För oss gick det både till tingsrätten och sveahovrät, sveahovrät tog inte upp fallet och tingsrätten s dom gäller så nu sitter vi här med andan i halsen för dom ska träda lagakraft 22 Dec!
Annars är det en överklagan till europadomstolen.....

Kan det få bli en fin julklapp till våran :angel:
God Jul alla
 
Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Tillbaka
Topp