Överklass och medelklass

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
hej

vi fick upp ett intressant ämne på en annan tråd, det gäller placering av barn i olika hem med olika levnadsvillkor. Det kan bli svårt ibland för både barnet och biosarna att acklimatisera sig i en allt för främmande miljö. Från missär till överklass.

Vi har erfarenheter från detta en ensam kommande flykting flicka som tidigare bott i andra familjehem med hög levnadsstandard ( de sa upp sig). Så kom hon till oss med högstandard (stort boende alla har en egen Mac, lyxig bil sommarställe utlandsresor märkeskläder ofta restaurang besök etc

Det blev katastrof mycke ville ha mer. Hon blev helt fixerad av parfymer och prylar...började sno saker och pengar av mig. Släkten började höra av sig och trodde att det växte pengar på träd.

Vi försökte på alla sätt att ha förståelse men det gick inte i längden. jag är övertygad om att kontrasten var för stor och det borde soc ha med i planeringen vid placering.

En annan gång tackade vi nej till en kommun som inte var beredda att låta ungdomen som skulle flyttat hit få samma standard som våra biosar( de ville inte låta x få egen dator och lika mycket fickpengar som våra biobarn, inte heller delta i dyra aktiviteter) Men de ville placera x här. Mycket märkligt tycker jag.

Vi har nu ett handikappat barn som är litet och ingen kontakt med bio. Det fungerar mycket bra.

Fler som har erfarenheter kring olika levnadsnivåer och vad det kan innebära både för barnen och bioföräldrar samt hur soc resonerar?
 
Jag har lite svårt för det där med klassindelning................
Vi har stor villa, två bilar, husvagn, tillgång till tre sommarhus med strandtomt, båtar, barnen har datorer o s v .............
Men jag kan inte se att vi är överklass för det.
Vi är glada och tacksamma att vår ekonomi går ihop utan att vi måste tänka efter varje gång vi öppnar plånboken (och då är det INTE märkeskläder vi inhandlar).
Vi kan göra det vi vill men jag kan inte säga att vi öser över barnen saker.
Saker har inget värde så för oss.
Vi ser hellre att vi gör saker tillsammans, hela familjen.
De barn som placerats hos oss har kommit från olika miljöer.
Nuvarande är för liten för att ha samma standard som bios men kommer givetvis, som de andra, att få datorn när :angel: blir tillräckligt stor.
Men då blir det, som för de övriga, en begagnad att börja med.
Har inget behov att det ska synas om vi har pengar eller inte.........
Har dock aldrig haft problem med att få det som barnen behöver.

Svamligt och kanske inte svar på ditt inlägg men mina funderingar.............
 
hej Honey

Bra tankar du har. Vill bara förtydliga att det inte var mina ord Överklass och medelklass. jag tog bara tråden vidare och förstod tankarna kring olikheterna. Det kan kännas svårt för biosar om de ser Ert/vårt materiellt sett goda leverne.
 
Det var ju lite det..........
Även att vi HAR pengar har vi inget behov av att det ska synas........
Okej att den lilla bilen är ny men den stora har några år på nacken liksom husvagnen.
Barnens rum ska bio inte in på och OM dom gör det så ser dom stationära ihop-plocks-datorer.
Märkeskläder är sällsynta, de som finns är fake från Thailandsresorna........
Och DET är väl det enda vi inte är beredda att kompromissa med, våra utlandsresor.
Stora som små, korta som långa.
DET har vi gjort väldigt klart från början och hoppas inte dom kommer börja strula med.
 
bra tankar att fundera över.

Vi har själva funderat på vad som händer den dagen då vår lill* :angel: ska flytta hem (om det sker)
Vi har visserligen inte överklass standard men om man jämför mot vad :angel: hade när h*n kom hit så är det ju jätteskillnad.
Våra barn har (vad jag tror) idag en normal standard på sina rum... egen tv/dvd/tvspel mm mm. Båda sönerna har egna datorer (bärbara) och vi vuxna har bärbara och allt annat som idag är normalt att ha för de flesta. Vi har villa, 2 bilar, husvagn och åker på semester både inrikes och utomlands...Vår lill* kommer från väldigt knappa förhållanden och kontrasten är stor.

Så vad händer med :angel: när h*n kommer tillbaka till sin gamla miljö... ? Bara en sådan sak som att ha kläder/skor i lagom stl, att kunna leka med leksaker som h*n har här och inte hade hemma hos mamma...
Ja det är många funderingar kring detta.
 
Så sant så!
Och det är därför vi inte lägger vikt vid märken och nytt eller begagnat.
Vi håller en ganska lågmäld ton på det materiella även om det FINNS.
Så länge det fungerar så finns det ingen anledning att köpa nytt för att det ska vara NYTT.

Våra tankar i ett svårt ämne...............
 
Trodde inte jag skulle vara engaagerad i det här, men blev det när jag läste. Intressant det här med prylar. Vår Litens bio har inte mycket pengar, men de köper det senaste av Ipod och Iphone och flaschig bil, men har ofta dåliga/olämpliga kläder, skor och sånt på de barn de har hemma. Snacka om att det ska synas....vi däremot har mycket och praktiska saker-rejäla stövlar och overaller ggr flera för att kunna gå ut flera gånger i snön på en dag, gör roliga saker för våra pengar och så. Visst ska vår Liten få dator och mobil och sånt när vi tycker att barn är mogna och behöver det, men vi anser inte att en 4-åtring behöver en ny mobil med aonnemang....det har Litens biosyskon och mor skryter om det.... Det handlar mycket om vilken inställning man har. Skulle vår Liten flytta hem skulle kontrasten li stor, när man kommit innanför skalet....sett bakom fasaden....vår Liten vill nu ha en egen mobil, menn vi tror att Liten mår Bättre av semesterresor och kramar, respektfullhet och många besök på badhuset....
 
gör mitt bästa...
håller helt med dig där... varför ska en 4 åring ha mobil??

visst är det bäst med bra kängor och kläder på vintern. Där gör jag heller inget avkall, satsar på bra kläder/vantar och kängor. Ser många barn på ungarnas dagis och fritids som kommer med sämre kvalitet på kläderna och alltid är våta och kalla. Samma barn är dessutom de som sällan har extrakläder att byta om till.... sorgligt...
 
Hmm... vi har nog ganska låg materiell standard, jämfört med de första inläggen här i tråden i alla fall. Biofamiljens ekonomi vet jag inget om men jag får inte ihop det, de verkar lägga väldigt mycket av sina pengar på prylar till barnen. Vi har gått ner i arbetstid rejält båda två för att hela familjen ska kunna må bra och därmed förlorat våra tidigare rätt höga löner. Vi köper inte så mycket saker och ärligt talat nöjer vi oss med kläder som fungerar. Det finns gott om dyrare alternativ som vi inte köper.

Så om klass är en inkomstfråga så är det ingen klasskillnad mellan oss och bio. Om klass däremot handlar om t ex utbildning, känsla av tillhörighet i samhället, möjlighet att påverka sitt liv, vilja att ta ansvar för sin personliga utveckling osv, då är det en avgrund mellan oss. Den skillnaden tror jag inte att vare sig soc eller någon annan någonsin har sett som ett problem, tvärtom anses det väl utgöra en del av vår "kompetens" som familjehem. Fast jag tror att det bygger in en del problem ändå, även om de kanske är ofrånkomliga. Barnet kastas ju mellan två familjekulturer som är lika olika som om det var stor ekonomisk skillnad.
 
Deanna, det är det jag menar.
Vi satsar hellre på det som inte alltid syns.
Materiella saker har ingen betydelse så för oss, definitivt inte märken.
Vi har också gått ner i arbetstid, tid är mer värt än pengar.

Men det är VÅRA värderingar!
Var och en gör hur dom vill och vad som passar deras familj.

Nu ska jag svettas lite på crosstrainern :angel
 
Jag har också tänkt mycket på det här och det är nog ett problem i en del fall. Eller problem och problem, men om man själv tänker sig in i det så måste det bli en chock för en del biosar när de kommer hem till familjehemmet första gången. Och jag kan också tänka mig att de kan känna sig mindervärdiga och i underläge. Vilket är helt förståeligt.

För våra biosar känns det nog så. De bor i en etta i ett höghusområde och har det verkligen knapert. Vi bor i nybyggt stort hus på nästan 300 kvm, alla i familjen har datorer, vi köper ofta bra lite dyrare kvalitetskläder, vi har modernt och snyggt inrett, två bilar, åker på semester två ggr om året (det gör jag heller inte avkall på), mm. Vi äter ofta tre och fyra rätters middagar med vänner,går ut och äter, går på teater och utställningar, är ute i naturen, alla våra barn spelar olika instrument och är engagerade i olika idrotter.

Hur ska det bli för barnen när de ska hem igen? Det blir ju en kulturchock utan dess like.
Är det någon mer som har erfarenhet av det här, kanske haft ett barn som har flyttat hem efter något/några år och därmed fått byta levnadsstandard?
 
Jag tror att om barnen fortfarande har lite kvar i biohemmet och besöker det någon gång så är det ingen fara. Många barn har det ju så med skilda föräldrar tex. om jag tar våra kontaktbarn som exempel så klarar de dessa kontraster otroligt bra. Men om ett barn ska flytta till bio igen efter att helt ha släppt det hemmet, inga umgängen där osv då blir de tufft oavsätt. Jag tror att det är skitsamma om det står kristallvaser på skänken från mio eller plastblommor på den gamla hyllan de ärvde från grannen. Det som blir den svåra övergången är nog saker som att i familjehemmet så kanske man låg i sängen hos barnet och hade hjärtliga samtal innan sovning, att man satt tillsammans runt middagsbordet, att man alltid hade någon som såg en och lyssnade osv. Och hemma hos bio så kanske man är helt ensammen med en stressad förälder som inte riktigt vet hur hon/han ska bete sig mot barnet.
 
Ja jag tror att både det som du beskriver och de kulturella skillnaderna kan bli ett problem, speciellt för lite äldre barn. Sen så är det ju inte något som säger att en fattig förälder inte har lika mycket tid för gos i sängen som ett välbärgat familjehem. Men jag tror att det är viktigt, att kontakten med biofamiljen kvarstår om inte omställningen ska bli för stor.
 
Tia sa:
Ja jag tror att både det som du beskriver och de kulturella skillnaderna kan bli ett problem, speciellt för lite äldre barn. Sen så är det ju inte något som säger att en fattig förälder inte har lika mycket tid för gos i sängen som ett välbärgat familjehem. Men jag tror att det är viktigt, att kontakten med biofamiljen kvarstår om inte omställningen ska bli för stor.


Visst är det inte säkert att det är så . Det var bara ett exempel :angel
 
En fråga till er som haft flera placeringar... Hur vanligt är det att biosarna har tid och förmåga att se sitt barn, gosa i sängen, ha nära samtal osv??? Min bild är att den bristande omsorgen bra mycket oftare visar sig i anknytningen än i det materiella. Eller?

(dvs när det blir omhändertagande. Jag förnekar inte att det finns mycket fattigdom men jag trodde inte det var pga ekonomisk misär soc fattar beslut om familjehem)
 
Deanna....Jag ser det nog som dig!

Dessutom så är det nog så att man prioriterar fel saker oftast.....Man har råd med onödigheter eller sånt man helst vill ha,medan basen, som hyran,elen,maten osv får komma i sista hand. :?

De barn jag träffat på har ofta rakt fått mer i prylar än barn i "vanliga" familjer...men samtidigt har dom inte haft nåt alls för köpen har inte varit genomtänkta och ingen har lärt barnen att vara rädd om sakerna!
(Känner ett barn som fick ett Nintendo DS på sin 3-årsdag...och som hade det i badkaret samma dag...Det höll INTE.) :roll:
 
Kan inte annat än hålla med EJE.
Vår plac får o hade enormt mkt leksaker men kläder var det sämre med o mat förstårs.
Ännu idag får plac vid varje besök minst en kasse med prylar som denne är alldeles för liten för,men barnet är jätte nöjt.
Jag blir tyvärr boven som plockar bort sakerna o säger att barnet får ta med till bio o använda det där.
Jag kan inte påstå att vi är rika på något sätt,tror nog att bio har det mer välbärjat.Vår vardag går runt men några resor finns inte i vår framtid.
fast vi har ju prioriterat att jag är hemma o vi har en gård med djur.
 
Jag blev bara lite nyfiken, vad kommer det sig att barnet inte får ha leksakerna som han/hon fått av bio hemma hos er?
familjekär sa:
Kan inte annat än hålla med EJE.
Vår plac får o hade enormt mkt leksaker men kläder var det sämre med o mat förstårs.
Ännu idag får plac vid varje besök minst en kasse med prylar som denne är alldeles för liten för,men barnet är jätte nöjt.
Jag blir tyvärr boven som plockar bort sakerna o säger att barnet får ta med till bio o använda det där.
Jag kan inte påstå att vi är rika på något sätt,tror nog att bio har det mer välbärjat.Vår vardag går runt men några resor finns inte i vår framtid.
fast vi har ju prioriterat att jag är hemma o vi har en gård med djur.
 
Hej
Vi har relativt bra ställt.Tycker dock inte att saker är viktiga. Bor i ett hus med renoverings behov.Har dock många och dyra hästar, och inga lån inte ens på huset.Resor går ej pga en plac .

Så här ser jag på det . Jag tycker inte alltid att den plac ska ha samma standard som bio barnen.Med risk för att bli utskälld.

Tex
Om du har en uppväxt plac så tycker jag att det är självklart att den plac ska ha samma standard som dina egna barn har .Ska soc betala , nej det tycker jag inte .Inte mer än att dom ska betala omkostnads ers ( som jag däremot alltid tycker ska ligga på det högsta är allt för snålt ibland ). Anledning är att om man har ett barn på uppväxt ger det dig möjlighet att planera din ekonomi utifrån ett eller flera barn till
Vad man då väljer att lägga sina pengar på är ju upp till varje hem .Tex gillar man märkeskläder så köper man det även till den plac . Men gillar man att köpa begagnat och gör så även till sin egna är det upp till var och ett familjehem.

Om man däremot har en kortare plac. Så tycker jag inte det alltid är självklart att den plac ska ha samma standard som bio barnen . Anledningen är att om man ser till varför barn plac. Så är dom vanligaste orsakerna, omsorgsbrist och eller eget beteende .Omsorgsbristen kan då i vissa fall yttra sig i att den plac har för små eller fel kläder för årstiden.Om man då tänker att barnet ska jobbas hem igen inom en snar tid ( där föräldrarna förhoppningsvis lärt sig Tyvärr allt för sällan dock men men ) Så måste det viktigaste då vara att barnet får rätt kläder för årstid och stl. Inte just märkeskläder det kan ju föräldrarna avgöra sen om dom vill ha och har råd till . Om man då oxå ser till fritis int, så säg att jag får en plac med häst int .Ska soc då köpa en ponny för det har ju mina egna barn .Nej det tycker jag inte. Ska den plac få rida och umgås med dom hästar vi har javisst .Självklart ska barn ha möjlighet att utöva fritis aktiviteter . Ser man till omsorgsbrist där barnet inte blivit sett så är nog en varm famn viktigast.

Om man ser till dom som plac pga eget beteende .Så tycker jag inte alltid att dom behöver samma standard heller.Då det allt för ofta kan bli kommentarer som soc betalar ( Har haft en del) . Där måste ju målet mer ligga på tid tålamod våga sätta gränser mm. Inte här får du en telefon och en dator för det har ju mina barn.

Jag tror att man måste lära alla barn sin egna och plac värdet av pengar .Lära dom att lägga upp och ha en ekonomi som fungerar oavsett inkomst .Tror inte många unga idag har så lätt att få välbetalda jobb med en gång .Jag tror att man annars lätt gör någon en björntjänst i all välmening.

Sen tror jag inte på det här med klassindelning .Jag tror att vi alla är olika och prioriterar olika,vi har alla olika åsikter om vad som är viktigt .

Det som ska skilja oss ifrån biofam är väl dock .Att vi kan och ser barns behov .Att vi har tid och tålamod och kanske viss kunskap om barn med problem.Hur vi bor och i vilken standard ska var oviktigt. Många och långa tankar i ett svårt ämne

Mvh Vilda barn
 
Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Tillbaka
Topp