Överlämning från jourhem familjehem

Våra grabbar ensamkommande från Afghanistan har bott hos oss i 4 månader ska nu vidare till familjehem . Familjehemmet ringde vill ha information om grabbarna då den information de fått va bristfällig . Jag berättade om positiva saker och saker vi tampats med. Nu i efterhand känner jag att jag kanske lämnade över för mycket. Att det försvårar för dem bilda sig sin egen uppfattning . Hur har ni andra gjort ni som är jourhem och varför ? Och hur uppfattar ni som är familjehem att det är med förhandsinformation hur mycket vill och bör man veta? Hur har det sett ut i era fall ?
 
Vid vår tonårings placering så fick vi nästan ingen info och det var synd. Det var många svårigheter som vi annars hade kunnat tackla i tid iställegför att stå handfallen. Sen bildar en sig ändå en egen uppfattning.
Våra små fick vi veta mer om och kunde då förbereda oss lite mer mentalt. Sen skapade vi oss ändå egen uppfattning.

Fråga gärna era plac vad dom vill att ni ska föra vidare.
 
Vi ska också med all sannolikhet ta över en afghankille kommande veckor som bott i jourhem sen i höstas. Jag funderar på samma sak, hur mycket info ska flyttas med. Jag vill nog hellre veta för mycket än för lite. Jag hoppas på saklig information.
 
Jag skulle vilja veta så mycket som möjligt, men sedan hoppas jag att jag ändå bildar mig en egen uppfattning. Att lyssna på hur andra upplever saker är nyttigt, tycker jag, men att inte ta det som sägs som en sanning. Självklart är vissa saker ren fakta, men så är det ju inte med allt.
 
Tillbaka
Topp