Övervikt hos barn....

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Hej alla....

Jag skulle gärna villja få lite tankar,och råd från er,angående vårt kontakfamiljsuppdrag.
Vi har ett barn hos oss varannan helg,som är i lågstadieåldern.
Detta barnet är mycket överviktig,såpass att h*n inte orkar springa,eller röra sej mycket utan att flåsa...
Barnet är av normallängd,men jag uppskattar att vikten är nästan det dubbla av vad som är normal för åldersgruppen.
H*n har svåra komplex av detta själva,skäms för sin kropp,mår dårligt.
Hemifrån får h*n inget stöd alls,för att gå ned i vikt,föräldern pratar om det,men _inget_ görs för att aktivt hjälpa barnet att få en hälsosam vikt.
Barnet har även astma/allergi,men det finns trots det,flera djur hemma hos dom.Läkarn har sagt att dom måsste göra sej av med dessa,men det görs inte.H*n får medicin istället.
Föräldern mår dårligt själv,och orkar inte ta tag i detta,och barnet blir bara tjockare och tjockare.H*n tröstäter,och äter fel mat.
Jag vet inte vad vi skall göra,_skall_ vi göra nåt? :?
Det är synd om barnet,som mår dårligt,både känslomessigt och fysisk...
Jag har pratat liiite med soc om det,en gång,men fick inte nån vidare reaktion..
några tankar?
(Ni som vet,vad är "normalvikt för ett barn i 8-9-årsåldern?)
 
Så som jag ser det har du reda gjort det du ska, dvs att informera Socialtjänsten. Om barnet är allergiskt mot något av det djur de har hemma är det som jag ser det, det mest akuta då barnet också har astma. Det är oerhört farligt med ett kraftigt astmaanfall vilket ju en allergi kan framkalla. Jag tycker att du återigen ska tala med dem på Soc. Får du ingen respons så ring socialstyrelsen (ang detta med allergin). Det där med vikten är också viktig att hjälpa ungen med....på lång sikt. Kanske finns det någon plan du inte känner till?
 
Håller med fru Röd det du kan göra är att prata med Soc och de om det finns någon längre plan. Men ibland vill man kanske göra något mer konkret. Vet ju inte hur ni hanterar det under de helger ni har barnet i dagläget. Personligen skulle jag försöka att prata om vad man kan göra för att må bättre, Inte bantade eller så för barnet växer ju så det är mer att "stanna" i vikt medan man växer. Kanske tillsammans hitta mer hälsosamma saker att äta eller hitta andra aktiviteter för att trösta och må bra ex skriva av sig (om barnet klarar det) eller rita, lyssna på musik, dansa ? det man känner för tillfället (har själv jobbat på det sättet med min "liten" som är i ungefär samma ålder i och för sig vad gäller en annan problematik än övervikt men det fungerade bra och använder "liten" det själv när känslorna blir för stora).
Vad gäller att röra sig vilket är viktig i alla aspekter så finns det något liten kan göra i bio hemmet lite grann varje dag? Jag skulle försöka uppmuntra till lite aktivare lekar. kasta boll, hoppa hopprep, dansa mm. Tror att det är viktigt att hjälpa barnet hitta egna verktyg om de inte får någon stöttning hemifrån på de sättet får de "makt" över situationen. I vårt fall har det hjälpt och min liten är en mycket gladare liten typ nu än för 6 månader sedan.

Detta är mina tankar och jag vet ju inte hur ni hanterar det i dagläget. Lycka till
 
Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Tillbaka
Topp