äntligen, lite frågor bara

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Hejsan, nån som vet hur de funkar när man tar emot en placering. Jag tänker på om man behöver säng och inredning överlag till ett rum, samt barnvagn o barnstol betalar vi det själva. Får en placering i dagarna här och inte haft tid och spara ihop pengar så det räcker till allt på en gång.
 
hej!
Du ska inte betala något själv, soc ska stå för allt.
Troligen frågar de om du kan lägga ut för inköpen, säg nej om du inte kan det.

och du... grattis till ert uppdrag!
 
Ni ska bara betala för rummet (måla om till exempel), men alla andra grejer betalar soc innan eller efterhand (spara kvito!). Kläder, leksaker och allt som barket skulle behöva extra i början borde de också betala.
Och tänk på försäkring - prata med din försäkringsbolaget och tänka om du behöver extra försäkring till barnet eller huset.
Tips som många pratar om - förhandla bra vilkor (arvode och omkostnader) och ha kontrakt i handed innan placeringen. Jag läste om många som inte hade det och det var svårt att veta vad som gäller.
Grattis till placering och lycka till.
Corri
 
Corrina sa:
Ni ska bara betala för rummet (måla om till exempel), men alla andra grejer betalar soc innan eller efterhand (spara kvito!). Kläder, leksaker och allt som barket skulle behöva extra i början borde de också betala.
Och tänk på försäkring - prata med din försäkringsbolaget och tänka om du behöver extra försäkring till barnet eller huset.
Tips som många pratar om - förhandla bra vilkor (arvode och omkostnader) och ha kontrakt i handed innan placeringen. Jag läste om många som inte hade det och det var svårt att veta vad som gäller.
Grattis till placering och lycka till.
Corri

Vill göraett tillägg ang. försäkring för barnet.
Socialen har ofta sina placerade försäkrade och så även har skolan. Om familjehemmet har barnet försäkrat så tänk på att biologiska föräldrana är förmånstagare vid utbetaling på en förskring som tillhör barnet.
 
bortblåst sa:
Corrina sa:
Ni ska bara betala för rummet (måla om till exempel), men alla andra grejer betalar soc innan eller efterhand (spara kvito!). Kläder, leksaker och allt som barket skulle behöva extra i början borde de också betala.
Och tänk på försäkring - prata med din försäkringsbolaget och tänka om du behöver extra försäkring till barnet eller huset.
Tips som många pratar om - förhandla bra vilkor (arvode och omkostnader) och ha kontrakt i handed innan placeringen. Jag läste om många som inte hade det och det var svårt att veta vad som gäller.
Grattis till placering och lycka till.
Corri

Vill göraett tillägg ang. försäkring för barnet.
Socialen har ofta sina placerade försäkrade och så även har skolan. Om familjehemmet har barnet försäkrat så tänk på att biologiska föräldrana är förmånstagare vid utbetaling på en förskring som tillhör barnet.


Dessutom så gäller hemförsäkringen även barnet så snart det är folkbokfört på samma adress som er.
DET ska soc sköta.
Men kolla gärna över er hemförsäkring också, behövs kanske göras tillägg med "drulleförsäkring" t ex om ni inte redan har det........
 
Jag menade inte att man ska fixa extra försäkring till barnet, bara att man ska kolla vad finns, vad kan man behöve extra själv (typ. skriva in barnet i hemförsäkring för att få reseförsäkring, eller om man borde hitta försäkring med bättre vilkor om något går sönder - bra drulle försäkring.) Och även tänka på egen försäkring - om man ska sluta jobba då kanske borde man ha bra försäkring om man skulle ha en olycka själv.
Kanske mycket att tänka på i början, så man behäver inte göra allt på en gång.
Corri
 
Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Tillbaka
Topp