1 åring på gång

Hej,

Jag har varit har en längre tid redan, men vi fick ingen placering tidigare. Det var alltid något som hände, typ biomamman ändrade sig om kontaktfamilj, annan inte kom till möte eller tonåring ville inte flytta. Så tiden gick och vi började tro att kanske det är något fel på oss? Att vi är för många, eller har inte renoverat tillräckligt eller det ser ostädat ut...
Men nu ser det ut att vi ska få en liten 1-åring snart, om bara några veckor (till oss som äntligen ville ha en tonåring :)). Vi har inte träffat h*n ännu, och har sista delarna av utredningen kvar men soc gillar oss, det passar jättebra var vi bor och allt runt avtalet men det ser bra ut. Då behöver vi lite tips vad kan man göra/förbereda/tänka på innan, så vi behöver inte springa och leta i sista stunden.

Vi har pratat vad vi behöver köpa - mest bra barnvagn då vår gamla gav vi bort och har bara syskonvagnen kvar.
En sak som jag själv tänkte på att köpa vagn så liten kan sitta mot oss och se den som kör, då blir det tryggare, men vet inte om det gör så mycket faktiskt.
Sen kanske bilbarnstol och ny madrass till barnsängen. Kläder har vi massor och jag ser ingen problem att använda samma som mina bio hade, samma sak med leksaker. Barnstol och lite barn muggar-flaskor kanske behöver vi också. Någonting annat? Och skulle ni använda kläder som ni redan har istället för att fråga om pengar att köpa?
Jag tycket att det blir enklare för oss att få nån start summan som vi kan spendera på saker som behövs, spenderar vi mer på vagnen då blir mindre för annat, men vi kan prioritera då, utan att tänka om de godkänner inköp eller inte. Jag läste att vissa fick det, vissa behövde kvitton.

Ersättning har vi inte än, bara lite förslag men när vi pratade då fick veta om man får lönebortfall då arvodet bli kanske i mitten av SKL och omkostnader ungefär samma, vilket är ok om vi får extra för semester och stora inköp. Lbf får vi 6 månader i taget, men förmodligen blir det 1 år minst.
Sommaren kommer så jag har redan frågat om passet och soc ska fixa detta om det går.

Våra bio vet om detta och längtar redan, slakt informerat och anpassar tom midsommarfirandet så det skulle vara bättre för oss. Jag måste ta lite extra semester när jag vi har schema och datum för flytt, men pratade med chefen redan. Vet inte hur mycket kan jag vara hemma, då har inte många semesterdagar kvar.

Det känns pirrig i magen och jag har känslan att det är något viktig jag glömmer. Kan ni kanske dela med er hur gick det till för er? Och hur gick det med så litet barn...


Corri
 
Va spännande att det händer något!:)
Själva gjorde vi Kälvestensutredn förra veckan och går nu i väntans tider för att få höra från soc om hur det kändes... Det är en jobbig väntan.
Jag tror att du absolut skall tänka på en barnvagn som är vänd åt dig för en ettåring! detta för att utveckla anknytningen till dig/er.
Om det vore jag hade jag köpt en bättre beg vagn, använt kläder som du säger att du har och använt startbidraget till större saker som kan behövas längre fram som vinteroverall och sånt.
 
Det gick jättebra och nu är möte med jourhemmet och barnets bio bokade. Vi fick inte bekräftade ersättningar än, men hoppas att det går bra också.
Corri
 
Va härligt!:banan:
Här har vi inte hört nånting efter intervjun..:(
Man skulle ju bara vilja höra nån återkoppling även om vi vet att tolkningen av intervjun inte sker förrän den 8 juni..
Man läser ju jättemkt om ersättningarna och att man skall stå på sig men i vårt fall är det inte lätt om det skulle hamna där.. Skitjobbigt att diskutera min lön överhuvudtaget så varför skulle det gå lättare här...?:sneaky:
 
Det förstår jag också. Och vi har pratat om det med vår handläggare men det är inte hon som bestämmer men hennes chef som vi aldrig pratat med.
 
Tillbaka
Topp