6 månaders placeringar

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Hej
e ny här och har läst en del vad ni skrivit o även sett kalla faktaavsnittet
med helgona på tv4 anytime
Vet inte riktigt hur det funkar för er
här placeras barnen "tillsvidare" vi har dem helt enkelt tills de flyttar hemifrån eller eventuellt i vissa fall tillbaka till biosarna om det funkat(sällan) vi har även en möjlighet att säga upp kontraktet om vi inte orkar Familjesituationen kan ju också förändras tex nån kan bli allvarligt sjuk, förolyckas eller dyligt
Fast vi har ju inte så mycket folk här bara ca 26 000 på hela övärden

Tycker det skulle vara svårt med anknytningen när barnet bara får vara så kort tid ( precis som killen sa i programmet
han vill inte skapa för nära band med "familjerna" )
jag menar även för oss som familjehem till barnet tycker det tar sin tid att få barnet att funka så det "flyter på" i familjen,skolan och med helgträffarna med bio-släkten
Vi försöker kämpa för barnen att de skall bli så "normala" som möjligt
har tilltro och ger självförtroende till dem Skulle vara svårt att få bort
många beteendestörningar om barnet bara var här för en så kort tid som 6 mån . tycker det skulle bli FÖRVARING! och väldigt otrygga barn

En bit som jag tycker e svårt och synd är KÄRLEKEN till barnet
precis som helgonas kille sa i programmet våra biologiska barn har varit älskade sen de kom in i magen och kan göra vad som helst -kärleken finns där o de får alltid stanna och har ett helt annat läge än fosterbarnet som måste FÖRTJÄNA sin kärlek från oss.
Trots att vi tycker JÄTTEMYCKET om barnet ger det massor av kärlek som naturligtvis fattas och aldrig kommer att kunna "mättas"och försöker behandla alla barn i familjen lika
så finns en djupare skillnad.
Hur har ni med uppväxtplaceringar med den biten
 
Hej!
Vi har två uppväxtplaceringar, de kom tidigt så de är som "våra" egna barn. De testar och testar som alla andra barn. De accepterar varandra som vilka syskon som helst och är helt accepterade och älskade av våra släktingar.

Jag kan förstå barnen som inte vill eller orkar öppna sig och "knyta" an till sin tillfälliga familj, de vet ju som sagt aldrig hur länge de får stanna och när de uppnår en viss ålder så "sparkas" de ut. Så ser samhället ut, tyvärr. Bedrövligt!

/Sara
 
Visst är det så

Visst är det så att det blir svårt att knyta an till ett familjehem om man bara får stanna i 6 månader...
Men i Sebbes fall (använder namnet då han ju har varit med på Tv så det är ju inte så "hemligt haha)

Så har ju han då varit "offer" för Sol systemet i Sverige...alltså mamma plac frivilligt i familjehem...o sedan när hon känner att HON vill så tar hon hem honom....nästan gång hamnade han på ett HVB hem om trivdes inte alls...han tyckte mest att de gjorde det för pengar...inte konstigt då ett HVB hem kan få tex 4400kr/dygn / barn!

Efter Hvb hemmet bodde han ju hemma hos mamma ett tag tills mamma inte orkade längre o då blev det ett familjehem till...under tiden har han dessutom flyttat runt i halva Sverige vi räknade att han flyttat 16 gånger....på 15 år...
Hos oss fick han ju stanna i 2 år lite drygt. O vi har fortfarande kontakt!

________________________________________________________



Hos oss plac också barn tillsvidare eller hos oss heter det "uppväxtplacering"
Men soc måste ändå ompröva var 6 månad då man måste se om det skett någon förändring hos föräldrarna som kanske möjliggör att barnet skulle kunna flytta hem (även om det är en lång väg dit)

Tyvärr så är förälderns rätt till barnet så mycket större än barnets rätt till att få stanna i sitt fam hem!



Sedan är det också en otrolig skillnad på om man får barnen när de är små (eller i alla fall mindre) än om man får dem som tonåringar!

Vi har just nu en liten kille som är uppväxtplacerad hos oss...o vi försöker att älska honom precis som våra egna...o visst kommer han att växa in hos oss o vara "våran".
 
Tack för era svar
Finns det alltså barn somblir helt "problemfria" med tanke på deras bakgrund
Hörde att även de som tas direkt från bb känner av det- de har ju varit 9 mån med bio mamman!
Har ni några barn som funkar som "rasmus på luffen" e glada att de har fått ett hem nu menar jag förstås av dem som slipper slussas runt utan får stanna i ett o samma hem

jag drar gärna paralell till ADOPTERADE barn som ej har nån aning om sitt ursprung o måste vara jättejobbigt på ett annat sätt
"Våra" fosterbarn vet ju oftast om o träffar sina bio föräldrar trots problem o hur de än är tex missbrukare så vet de ju om deras ursprung i alla fall

Med kärleken menar jag visst blir de som våra o vi älskar dem
Men de "kan" bli utslängda - möjligheten finns ju där så länge de ej e adopterade o mina "egna" skulle jag offra livet för
som sagt fosterbarnet förtjänar sin kärlek på ett lite annat sätt.

Hursomhelst tycker jag att alla gör ett jättefint jobb ni verkar jätteduktiga allihop här på sidan.
 
Man önskar att lagen kunde ändras så att barnens placeringar
KAN omprövas istället för SKA var 6e månad
skulle bli mindre jobb o lägre kostnader för samhället
Samt en annan situation o trygghet även för lite yngre barn(än tonåringar) om de vet att det är här jag ska va!

Fortsätter på det jag skrev tidigare........
Ibland när det känns som jobbigast kan ju de där tråkiga känslorna komma
-Ska vi ge upp.....
Men så samlar man ihop sig igen o orkar vidare
- Ungen e ju så go !
 
Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Tillbaka
Topp