A-kassa

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Någon som vet? Jag är med i a-kassan nu men ska nu vara hemma ca ett år. Ska man fortsätta att betala till dom eller ska man strunta i det? Har man någon glädje av det för vad jag förstår så är inte familjehemsuppdraget a- kasse grundande. Ringde till kommunal men blev inte ett dugg klokare. Någon som funderat över det samma kanske?
 
hej Ahmi! jag var arbetslös och jobbade timmar när vi fick vår placering. jag har fått svaret att om man anmäler sig arbetslös innom 360 dagar så får man stämpla på de dagar man har kvar när man avslutade a-kassan, men är man hemma mer än 360 dagar så försvinner de dagar man har stående på a-kassan. det här räknas som typ att vara tjänstledig, det är som sagt inte grundande till fler dagar men man kan få ha de dagar man tjänat ihop om man bara anmäler sig arbetssökande inom 360 dagar.
prata med arbetsförmedlingen det var de som hjälpte mig. så det kan vara ide att betala a-kassan, man kan kanske till och med göra en deal med kommun att man går in och är arbetslös i några veckor när det närmar sig 360 dagar. det kan ju vara många månader på a-kassan man missar i värsta fall och det kan ju vara bra att ha längre fram. :wink:
lycka till sally
 
Vad du än gör så sluta inte betala a-kassa. Jag har blev utesluten ur a-kassan för ca 1 år sen pga bristande betalning, det är inte så roligt idag med den saken. Jag processar, men ännu så länge kan jag inte påstå att jag nått framgång där.
Bara som råd från mig.
Hälsning Mia
 
Håller med 1+2...sluta inte betala. Den dan du börjar jobba igen så är du ju redan med i akassan ifall du skulle bli arbetslös igen det är ju först då du har glädje av att du fortsatt betala.
 
Nu är det ett tag sedan jag var arbetslös men jag har för mig att det är en karenstid också.........
Måste man inte varit medlem/betalat typ 6 eller 12 månader för att få ersättning? Då är det värt dom pengarna att fortsätta att betala.
 
Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Tillbaka
Topp