Hej!
A-kassa kan du utnyttja på sätt och vis...."familjehemsarbete" är inte A-kassegrundande dvs du kan inte arbeta ihop ett nytt stämpelvilkor..... MEN!! om du sen tidigare har dagar kvar att utnyttja så får du A-kassa om du behöver inom ett år.....inom 360 dagar.
jag har varit familjehem sedan sommaren -08 och hade c.a 150 dagar kvar på min stämpling.....jag har då gått in och "aktiverat" min a-kassa inom ett år....alltså sommaren -09 och sommaren -10 då har jag varit arbetssökande i ca en vecka -fjortondagar...tagit ut mina stämpelpengar och sen sagt till att jag inte vill vara arbetssökande mer....familjehemsarbete räknas nämligen som överhoppningsbar tid....precis som om du skulle resa utomlands och jobba en tid ......men det viktiga är att man går in och "aktiverar" sin a-kassa. .....jag kommer få gå in och aktivera nu i sommar oxå , för jag vill ju inte att min inarbetade A-kassa ska försvinna och jag hade tom innan jag började med familjehem arbetat in ett nytt stämpelvilkor så jag har ju 300 dagar till att använda.....så det är viktigt att man först tar reda på om man har dagar kvar och utnyttja, har man inga dagar kvar så kan man ju gott avsäga sig a-kassan men som i mitt fall så är det ju heltokigt att göra det och det är ju inte illa att få lite extrapengar på sommaren

....detta är helt grönt...det är en handläggare på arbetsförmedlingen som hjälpte mig med detta första gången....nästa gång hade hon slutat och de andra handläggarna satt som frågetecken men tillslut så fattade de.......överhoppningsbar tid ...tror jag det hette....så alltså ta för gud skull reda på om ni har dagar kvar innan ni går ur A-kassan....ni kan ju gå ur facket men stanna kvar i A-kassan....det gjorde jag, för facket behöver man ju inte...