A_kassa sjukpenneing hur funkar det

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Hej

Hur funkar våra arvoden egentligen.

Kan man gå med i någon A-kassa, är arvodet a-kassegrundande?

Kan jag uppge till försäkringskassan att jag har en inkomst (mitt arvode) om jag blir sjuk får jag då sjukpenning. vem betalar ut de första dagarna?
vet att arvodet inte innefattar tjänstepensions grund inte heller avtalsförsäkring så som afa sjukförsäkring etc

Hjälp
 
Ska försöka bena ut det här.
Vi kan gå med i A-kassan, men vi kommer aldrig att kunna utnyttja den. Vi har ingen anställning, bara ett uppdrag. Vi har ingen reglerad arbetstid. Om man har en anställning på arbetsmarknaden kan man få A-kassa om man förlorar anställningen. Men det är inte självklart för man måste stå till arbetsmarknadens förfogande och man får i en del fall bara ha en viss liten inkomst vid sidan av den A-kassegrundande inkomsten.
När jag gick ur facket och A- kassan fick jag frågan varför av kvinnan jag pratade med på facket centralt. När jag sa att jag aldrig skulle kunna få någon hjälp från facket eller kunna utnyttja A- kassan sa hon att jag ju i alla fall skulle få SKTF:s tidning. Det skulle bli en otroligt dyr veckotidning i så fall. Hon svarade då att det var många familjehem som var medlemmar i SKTF. När jag frågade om de vet om vad som gäller svarade hon att det är upp till var och en att ta reda på sina rättigheter. När jag jobbade var avgiften grundad på min lågt betalda arbetsförtjänst. När jag slutade skulle avgiften grundas på min då betydligt högre inkomst av arvodet och bli mer än dubbelt så mycket till ingen nytta.
Sjukpenning på arvodet kan du bara få om du är så sjuk att barnen placeras om. Har du barnen kvar i huset så får du ju fortsatt arvode och omkostnadsersättning och du kan aldrig få både arvode och sjukpenning grundat på arvodet.
 
Hej!

Det stämmer så bra som mat-tilda säger det var de svaren som jag också fick när jag
frågade om A-kassan. Jag har gått ur a-kassa men inte ur mitt fackförbund mest för
sjukförsäkringen som täcker en del som är villkorad bort i min egen sjuk o olycksfalls försäkrig.
Men skulle man vara arbetslös och stämpla när man blir familjehem så får man stämpla vidare.

Vill du ta reda på mer så rekomenderar jag dig att ringa ditt eget förbunds a-kassa och fråga dem
regler kan ju ha ändras sedan dess

Lycka till Mammamoa
 
Det är inte konstigt att Sverige har brist på familjehem. inkomst säkerheten är mycket osäker för oss.

Går man hemma på heltid och sedan blir utan uppdrag (återflytt etc) Så finns ingen säkerhet vad jag förstått.

jag är hemma på heltid för de har de organisationer vi jobbat för, som ett krav. Om jag nu blir sjuk mellan 2 placeringar. Kan jag få sjukpenning då.
 
Hej!
A-kassa kan du utnyttja på sätt och vis...."familjehemsarbete" är inte A-kassegrundande dvs du kan inte arbeta ihop ett nytt stämpelvilkor..... MEN!! om du sen tidigare har dagar kvar att utnyttja så får du A-kassa om du behöver inom ett år.....inom 360 dagar.
jag har varit familjehem sedan sommaren -08 och hade c.a 150 dagar kvar på min stämpling.....jag har då gått in och "aktiverat" min a-kassa inom ett år....alltså sommaren -09 och sommaren -10 då har jag varit arbetssökande i ca en vecka -fjortondagar...tagit ut mina stämpelpengar och sen sagt till att jag inte vill vara arbetssökande mer....familjehemsarbete räknas nämligen som överhoppningsbar tid....precis som om du skulle resa utomlands och jobba en tid ......men det viktiga är att man går in och "aktiverar" sin a-kassa. .....jag kommer få gå in och aktivera nu i sommar oxå , för jag vill ju inte att min inarbetade A-kassa ska försvinna och jag hade tom innan jag började med familjehem arbetat in ett nytt stämpelvilkor så jag har ju 300 dagar till att använda.....så det är viktigt att man först tar reda på om man har dagar kvar och utnyttja, har man inga dagar kvar så kan man ju gott avsäga sig a-kassan men som i mitt fall så är det ju heltokigt att göra det och det är ju inte illa att få lite extrapengar på sommaren :D ....detta är helt grönt...det är en handläggare på arbetsförmedlingen som hjälpte mig med detta första gången....nästa gång hade hon slutat och de andra handläggarna satt som frågetecken men tillslut så fattade de.......överhoppningsbar tid ...tror jag det hette....så alltså ta för gud skull reda på om ni har dagar kvar innan ni går ur A-kassan....ni kan ju gå ur facket men stanna kvar i A-kassan....det gjorde jag, för facket behöver man ju inte...
 
Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Tillbaka
Topp