Lollipop
Lollipop sa:
Hur reagerar de andra i familjen? Har alla förståelse för barnet och dess behov?
Ibland tänker jag som så att det kanske är lättare om man har ett utåtagerande barn redan som litet? Kanske växer man in i problemet och lär sig olika strategier för att klara av det som dyker upp?!
Men just för att det är så svårt att finna hem för dessa barn undrar jag vilka kriterier sociala har för det fosterhem som skall orka ta emot ett barn som detta?
Vad tror du, Jajja, är det som gör att ni just ansågs lämpliga? (Detta är inte en fråga som på något sätt vill ifrågasätta er lämplighet utan en önskan om att få veta mer... :wink: ) Vad ville soc ha? Hur mycket fick ni veta innan om barnets sätt och hur mycket om allt som krävdes av er som familj?
Ja, vad tror jag.. Har för mig att vi frågade just den frågan, varför just vi fick just det här uppdraget. Det svar som klingar kvar i mitt huvud är att vi matchade så bra med barnets behov. De ansåg att vi hade värme och kärlek i överflöd..plus att vi var konsekventa, vilket behövdes för detta barn. En annan bra sak var också att vi hade så stora biobarn, 10 och 13 år gamla. Ingen konkurrens. Den info vi fick av soc om barnet, var en beskrivning de hade fått ifrån det förra familjehemmet. Enligt dem så var det här ett hemskt barn, som i stort sett skulle göra allt som stod i dess makt, för att få som det ville. Tydligen skulle barnet även se till att göra livet till ett helvete för de andra barnen.
Visst har vi haft det tufft..och jag har gråtit floder många ggr över beteendet barnet haft/har, men att det skulle vara så ond som de beskrev, anser jag inte. Det finns alltid en anledning till varför ett barn gör som det gör..frågan är bara vad.
Övriga familjen tycker så klart att det är jobbigt när det blir utbrott mm.
Det är ju även jobbigt för dem att vi inte kan fortsätta leva som vi gjorde innan barnet kom hit. Vi kan tex inte åka och hälsa på våra släktingar, inte bo i stugan en helg, inte åka fiska hela familjen..vi får aldrig ensamtid med bara våra biobarn. Umgänget med plac barns föräldrar tar kraft och energi från våra biobarn, eftersom de hela tiden måste rätta sig efter biosarnas behov och det plac barnet då såklart.
Men jobbigast för oss alla är ju egentligen just nu, när det är bestämt att barnet ska flytta till sin biologiska mamma. Denna mamma var så sent som i julas, ett vrak, som fick hemhjälp o ekonomiskt stöd via soc, och som än idag har det stödet.
Vi har ju verkligen lagt ner massa engagemang och kärlek på ett barn, som var tänkt att det skulle få bo och rota sig hos oss, men nu ska det bort. oron för vad som kommer att hända detta lilla barn, gör så man kan få ångest emellanåt. Vi arbetar ju för en org och vi har inte en chans mot socialtjänsten, eftersom de är en myndighet. Kanske ska tillägga att det är inte samma kommun som placerade barnet här som ska flytta på det nu.
Barnet har inte fått någon diagnos, och de som uttalat sig om barnet, har flera olika teorier, bla ADHD och autism. Vi vet varken ut eller in, bara att något kanske inte riktigt stämmer med barnet.. Vi tror inte att det bara handlar om brist på anknytning från bebis-stadiet, utan det är något annat som är fel. Det händer så mycket skumma saker och vi får inget grepp om varför de sker..vad som utlöser händelserna mm.
Såg på TV4 igår kväll, ganska så sent. Det handlade om psykopater. Mestadels vuxna sådana.., men en professor inom psykiatri sa något som gjorde mig tårögd, och jag fick en klump i halsen.
Man kan märka av tendenser i 4-årsåldern såsom gränslös charm, kärlek till okända människor. Barnet hoppar upp i famnen på dem och överöser dem med kärlek (spelad sådan). De har även ett sk. trots-syndrom i 4-årsåldern. Han sa dock mera, som jag inte har i närminnet just nu.., men ska uppdatera allt igen, för det var verkligen intressant!
Allt detta stämde så väl in på våran placerade..så det var skrämmande! Så idag har tankarna snurrat en hel del.., tänk om barnet blir en psykopat!!! Kan man inte förhindra???
Ja..fick du ut något av svaren du behövde? Jag tar inte illa vid mig för att du undrade om varför just vi fick denna placering. Säg bara till, så försöker jag svara på det jag kan!
Önskar er alla en fortsatt bra dag!