Aktiviteter

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Hej alla!

Jag är vabbar med min minsta dotter idag, så jag passar på att fundera/förbereda mig för mitt 1a soc möte här hemma nästa vecka*L

(Jag vill ju som sagt börja som kontaktfamilj på sikt familjehem till mindre barn...)

Funderar över vårt leverne som familj idag, hur det ser ut. Inser att det är väldigt dyrt...! tex åker vi till fjällen 2 ggr/år m skidhyra, liftkort, skidskola, stuga (billig), snödagis (för att värma de små 2-3dagar v) någon dagaktivitet som skoter osv.

Utlandsresa 1g/år om vi har tur...

Klassiker som Junibacken, grönan, Pettson o findus, djurparken, badhus, bio, åker tåg, teater, bowling 1-2-3 ggr/år.

Större utsvävningar med övernattning som Mumindalen, kolmården, Vimmerby, mm varvas från år till år beroende på ålder och sug*L

Sommarsemester firar vi med båt i skärgården ca 2-3v äter ofta ute då...

Utöver DET tar vi vara på vad vi har inpå husknuten,,badar fiskar går/leker i skogen, picknick, bakar pysslar, spelar spel, njuter av hemmamiljön -har lite tråkigt också*L

Kära nån vad det drar iväg när man tänker efter...men
detta vill vi ju inte avvara :oops: för våra egna barns skull pga att vi tar hand om andras :angel: (missförstå mig rätt*L) Vill ju inte sänka vår standard vi har nu.... Får man bidrag för barnen till entréer osv, bilresor hade vi ju tänkt åka ändå och mat hemma har man ju till fler*L.... men utöver det?

Hur ser det ut er på ett år i aktivitet?

Ha en bra dag!
/MammaC
 
Ni kommer att få frågan hur ni lever/vad ni gör på fritiden och då är tillfälle att ta upp detta.
Fråga då också hur just DEN kommunen gör med sådana saker.
Det kan skilja sig om man är kontaktfamilj eller familjehem.

Som kontaktfamilj fick vi extra ersättning för en "stor" utflykt om året med barnen.
Oftasta åkte vi på heldag till Göteborg med aktivitet på fm och Liseberg på em.
Vi lämnade bara in kvitto i efterhand.
 
Som kontaktfamilj har vi fått extra på det sätt att vi fått arvode/omkostnadsersättning för t ex en semestervecka. Som familjehem har vi lyckats få till så vi ihop med den lägsta omkostnadsersättningen får 300 kr extra per månad till semestrar o så. Det räcker ju inte till en utlandsvecka när det gäller ett större barn. Antingen får man låta bli att resa eller lägga till själv då det inte blir något över av omkostnadsersättningen. Nej, inte blir det några pengar över men ibland är tacksamheten från barnen värt mycket mer. :oops:
 
Sen KAN det ju bli så att det barn man får inte klarar "vanliga" utflykter/resor för att barnet har svårigheter....

Det KAN bli så att man får bli hemma mer....eller anpassa resandet.....

Vi är familjehem till 3 barn med utvecklingsstörning och vi reser jättemycket....MEN helst med husvagn eller i husbil.....och vi har fått extra omkostnad för det.....
 
EJE sa:
Sen KAN det ju bli så att det barn man får inte klarar "vanliga" utflykter/resor för att barnet har svårigheter....

Det KAN bli så att man får bli hemma mer....eller anpassa resandet.....

Tack Eje!
Absolut så åker vi inte med någon som inte klarar av det*L Förlåt mig om jag lät "klumpig" :oops:
Jag bara reflekterade hur vi ser ut idag! vissa saker vill vi inte försaka av det vi är, men vi kommer också bli berikade (?) av vad vi kan ge till ett barn som behöver vara en del av en familj (låter konstigt ? bäst jag går o lägger mig...*S) menar bara att vi har mkt att dela med några som inte kommer ut på så mkt annat osv...
jag vill samla lite funderingar innan, det är ju inte som att köpa en cykel o lämna till baks den! Har man tat f-n i båten får man ro_ och ro det kan jag*L

Ha det gott!
C
 
Du är för härlig MammaC...... :claphappy: Ivern lyser om dig!
Jag tog inget för givet....kände bara att jag ville påmina om att saker och ting kan bli lite annorlunda än man tänker sig.....inte sämre bara annorlunda!
 
Och SKULLE det vara så att man får en placering med dessa bekymmer, kända innan eller ej, så är det inte värre än att man som vuxna kan dela på sig och fortsätta göra utflykter med biosarna, fast den ena vuxna får stanna hemma med placeringen.........

PUST, vilken mening...........
Hoppas ni fattar :wink:
 
Absolut Honey!

Så gör vi ju även idag Pappa får bara följa med på de stora utsvävningarna*S På sommarn/loven tex brukar jag försöka jobba lite mindre o då åker tjejjerna och någon kusin/kompis iväg på utflykter med matsäck som dom blir sugna på redan efter 3 mil*S

:oops: Jag menade inte att vi måste göra alla dessa saker och få pengar för det men lite behöver man ju få/år och vad jag har förstått är man kontaktfam. så får man kanske till en vecka extra och ev extra för något särskilt bra helg för barnet.
Som Famhem så kan man söka upp till 4-5000/år å det räcker ju till en del iallafall :smirk:

Nu så brukar vi ta med kompisar på olika aktiviterer och det är inte alltid deras familj skickar med pengar till dem...så då betalar jag självklart ändå! hoppas att det jämnar ut sig på hundra år eller så får jag en stjärna i himlen*L

"Gratisaktiviteterna" är oftast bäst tex nu när vi har så mkt snö, packa för utedag med varm choklad korvgrillning hemma på gården -några åker pulka, några skottar snö, några bär ved, Härligt när hela familjen bara gör nåt tillsammans -uppskattas här hemma av stora o små...

Hur gör/lever ni andra? Sommarsemester, någon helg ibland, lov? Hur ser det ut hos er/år?

Jag är inte nyfiken jag bara undrar :banan:

Ha en bra dag!/C
 
Måste ställa en fråga till er allihopa , mitt i allt :wink:
Våra egna barn brukar som regel åka till en släkting på landet 1-2 ggr /år, ca 1 vecka / tillfälle.
Kan man helt sonika låta placeringen vara kvar hemma , eller måste vi beröva våra egna barn möjligheten att få träffa favoritsläktingen ? Det låter helt vansinnigt, samtidigt som det känns elakt att han inte får åka med..... Det går INTE att skicka med honom dit, tyvärr...
Vad hade ni gjort ??
 
Det är väl inget fel i att låta dom åka???
Snarare självklart tycker jag att de ska få fortsätt med det de "alltid" gjort och inte behöva avstå för placeringens skull.
Det gäller bara att lägga fram det positivt även för placeringen.
"Tänk, nu får vi vara alldelels ensamma...." o s v

Våra barn fick åka själva till mormor och morfar en natt nu och då när vi hade sista uppdraget.
Det var deras andningshål.
Att få total uppmärksamhet.
Lilla :angel: hade en förmåga att lägga beslag på dom när vi var och hälsade på alla så de kunde knappt komma intill, speciellt morfar.
Mormor som är gammal förskollärare såg vad som hände och kunde styra lite mer men inte goa morfar inte :angel :smirk:
 
Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Tillbaka
Topp