Akut Akut, Inkomstersättning, Vad ska gälla?

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Hej på er!
Jag har en fundering. Vi är nu på väg att bli familjehem (äntligen). I går var soc. här. Dem ville då diskutera ekonomi.
Det handlar om 3 olika delar för vår del. Arvode, omkostnad och ersättning för förlorad inkomst för min del eftersom det blir jag som kommer gå hemma på heltid från ett halvår upp till 1 år är det sagt från soc. sida.
Jag arbetade fram till sista dec. då jag blev arbetslös. Jag har sen dess studerat och lever alltså på studielån. Jag läser till Uska, den del av usk- utbildningen vi ska läsa i vår har jag redan tillgodo och får med andra ord bara 1 termin kvar som jag tar upp när placeringsbarnet börjar på dagis.

Hade vi INTE tagit emot något barn hade jag arbetat på timmar som enligt min handledare hade kunnat bli mellan 50-75 % av heltid, nästa termin. Det kommer jag ju då alltså att avstå ifrån för att arbeta med barnet vi ska ta emot.
Soc. anser att dem ska betala mig för samma summa som jag får i studielån. Det protesterade jag och min sambo mot direkt, vi försökte då spontant jämka ner till att jag borde få samma summa som om jag skulle gå och stämpla (a-kassa), på grund av att jag blev arbetslös 071231. När vi nu en dag efteråt har gått och tänkt här hemma och grunnat så känns inte det heller bra.
Hade jag fortfarande haft mitt arbete kvar hade det varit solklart att jag skulle ha haft samma inkomst från soc. som jag fick från min anställning.
Nu ska det ju sägas att jag verkligen inte hade någon hög lön från den anställningen.
Jag och min sambo känner att jag faktiskt borde få samma ersättning som jag hade i inkomst som anställd. Vi grundar det på att jag skulle gått på timmar nästa termin, kombinerat med mina fortsatta studier.
Jag får ju HELT avstå från både mina studier och arbeta extra.
Barnet vi tar emot har en del psykiska och fysiska funktionshinder som kräver ett hem med erfarenhet och kunskap, vilket vi har gott om. Jag vet av personlig erfarenhet att det INTE är vare sig lätt eller billigt att få tag på "rätt" personer till barn med funktionshinder dessutom.

Vi ska träffa soc. i morgon igen, förvisso för Kälvestensintervjun, men vi hoppas kunna hinna med att få ställa några resterande frågor som har ploppat upp + just denna fråga.

Jag hoppas på lite feedback från er, vad säger ni? Kanske jag är helt ute och cyklar och då får jag ju självfallet ge med mig, men jag vill ändå gärna få ett prat med er och få veta er åsikt!
Tack på förhand!
 
Tycker du tänker helt rätt........ åtminstone 75% av en USK lön tycker jag du har rätt till :wink:
Dra gärna upp att du ändå förlorar semesterersättning och tjänstepension som du skulle fått om du valde att jobba 50-75% .
 
Trixen sa:
Tycker du tänker helt rätt........ åtminstone 75% av en USK lön tycker jag du har rätt till :wink:
Dra gärna upp att du ändå förlorar semesterersättning och tjänstepension som du skulle fått om du valde att jobba 50-75% .

Vet du hur mycket en usk-lön är? Jag vet inte i dagsläget, förvisso skulle väl jag inte få en som färdigutbildad eftersom jag har 1 termin kvar men ändock.....
 
Hej!
Jag har jobbat som uska och jag hade i lön runt 19000:- men då hade jag jobbat ett tag. Men jag tror att du skulle med gott samvete kunna begära det och då dra av 25% eftersom jag jobbade 100%.
Jag jobbar idag som dagmamma och har 18700:- på en heltid och jag vet att usk lönen är ca 2000 mer. Det är tyvärr ingen stor lön men man överlever :D
mvh:fia
 
Jag blir då bestört!

Har inte soc. begärt att du ska vara hemma med barnet? Självklart skall de då betala en anständig lön under den tid detta pågår. Är man hemma måste väl det anses som ett jobb oavsett vad man gjorde dessförinnan?

Annars tycker jag att de kan ta och annonsera efter folk som lever på existensminimum (eller studenter eller låginkomsttagare) så att de inte behöver betala så mycket som folk i allmänhet tjänar.
Gud, vad fräckt egentligen!

Om du dessutom jobbat 50-75 % som timvikarie så vet vi alla att man som sådan ofta får jobba på kvällar och helger. Då utgår dessutom OB som faktiskt höjer ens lön med minst 1500-2000 kr/månad (heltid).

Du ska inte underskatta timvik heller. Det kan ju vara toppen att få gå ut och skapa kontakter och "få in en fot..." så att du kan få ett bra jobb efter utbildningen. Nej, jag tycker gott att du ska ha 100 % undersköterskelön under den tiden...eller...menar de att du inte tar hand om barnet på 100 % tid :evil: :roll: Eller är det kanske bara ett halvt barn...eller....

Nej, stå inte med hatten i hand, tacksam för att få ett uppdrag - jag tycker att de borde uppskatta att du vill ta dig den tid med ert nya barn - till och med så mycket att du avstår från en massa andra saker som skulle vara fördelaktigt för dig i din arbetssituation. Stå på dig! Good luck!
 
Ja, se till att få en vettig ersättning..

...från början. Åh va jag önskar att jag ställt denna fråga innan vi sa ja till den ers. jag får....
Jag sa också upp mig, Och eftersom jag inte hade arbete att få lönebortfall från och ska vara hemma på deras begäran i ca 1½ år så var de "snälla" och kompenserade detta med 3000:-

Vi var ju överlyckliga att (efter två år och utredningar & godkännande från tre kommuner/org..) äntligen matcha ett litet barn så vi sa ja till denna ers.... naturligtvis gick det inte runt alls och de var snälla och höjde med några tusenlappar, MEN fortfarande ligger jag 3 tusen back mot vad jag hade innan plutt flyttade hit. Och jag hade ingen stor inkomst då heller....

Men visst, det går ju runt nu... Känns bara lite tufft att oftast behöva säga nej till våra bio`s om de vill hitta på något extra som innan var ok..

Så försök att få en vettig ersättning för hela er familj!
Lycka till!
 
Lilla jag igen!

Tack snälla alla ni!
Jag känner mig rörd och varm om hjärtat av ert engagemang! Jag ska verkligen försöka tuffa på mig till i morgon om det nu finns tid till lite frågor från oss till dem. Det lär ju annars bli det motsatta (Kälvesten).

Min sambo ska uppbacka mig har han lovat också, vi är absolut inte giriga, men vi vill fortsätta leva ett drägligt liv och helst få lite över också att sätta undan.
Det är så vi har försökt leva, att man ibland kan få unna sig något om man har sparat till det.
Så, jag tackar er av hela mitt hjärta!
Kram till er alla!
Åh du Mammis!

Det var nog bland det fräckaste jag har hört! Så fult utnyttjat av soc! Förstår dem inte att vi tappar förtroendet för deras sätt att verkligen utnyttja familjhem?
Jag hoppas verkligen att du ska få upp din ersättning!
Kram extra!
 
Trött i halsen

Igår gjorde vi Kälvestens....

Det gick väl bra, men var väldigt utdraget. Jag kan nog tycka att det borde ha delats upp på kanske 2-3 delar. Vi höll på i 4,5 timme nonstop. Sista frågorna hade jag mycket svårt att fokusera. Jag känner, vad kan en psykolog få ut av dem svaren?

Det var ett par frågor som berörde mig starkt, mycket mer än vad jag trodde det skulle göra. Jag har annars jobbat mycket med mig själv, tror att jag idag har en relativt god distans till mig och mitt liv.

Vi får se längre fram vad utvärderingen blir. Jag hoppas innerligt att vi ska ¨å det tilltänkta barnet placerat hos oss.

Innan intervjun sa jag och min sambo att vi hade en del kompletteringsfrågor som vi kände att vi behövde få ta med dem. Dem två såg nästan lite skraja ut, eller iaf lite direktbestämda på något vis, dem frågade oss om vi kände att något kändes fel, om vi inte ville något mer med barnet osv.
Men vi sa att nej då, vi känner inga tveksamheter överhuvudtaget, det känns väldigt "landat", men det är bara lite kompletteringar sa vi.

Dem lovade att ringa upp oss idag, vare sig dem fick tag på psykologen eller inte, det gjorde dem också, dem frågade om vi hade några funderingar sen igår och om vi hade haft några diskussioner efter intervjun. Jag sa att jag var mest "tom i huvudet" efteråt. Någon fråga då och då ploppade upp oss sinsemellan, men det känns som att vi har sagt rätt så lika. Ordagrant kan man ju/väl inte begära att man ska kunna säga, men att andemeningen är densamma.
Jag höll på ca 20-30 minuter längre än vad min sambo gjorde i sin intervju, jag hade kanske svårt att svara i korta ord? Vad vet jag?

Nästa steg är att soc. kommer hem till oss igen. Suck. För vilken gång i ordningen? Har väl aldrig haft så finstädat JÄMT hemma som nu!

Dem sa att dem tinger oss i nästa vecka, kanske tisdag, då vi ska boka in att dem ska komma hem till oss igen. Jag hoppas att vi då äntligen ska få veta lite mer om barnet. Namn och att vi kanske då finplanerar osv. Tror att det blir så då och att vi då ska ta upp allt om inkomsters. osv.
Min sambo och jag sa till varandra idag att det beror väl lite på vad vi får i arvode också. Förhöjt ska vi ju helt klart ha eftersom barnet har en hel del funktionshinder som ska jobbas mycket med. Jag vill så klart ha det högsta, om nu soc. har tänkt sig det får vi väl se. Vi får väl prata och jag hoppas att vi kommer fram till en vettig kompromiss.

Fortsättning följer!
 
Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Tillbaka
Topp