Allt är nytt för mig

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Har precis blivit godkänd som familjehem och blev erbjuden en jourplacering som kan övergå till familjehemsplacering. Handläggaren nämnde nästan i förbigående ersättning. Som jour får jag ersättning per dag och när jag räknar ut vad det blir på en månad så skiljer det inget mot ersättning som familjehem. Jag kommer att få det lägsta.
Hur är det, ska inte arvodet vara högre som jour?
Omkostnadsersättningen, betalas den ut i efterhand?
Min sista fundering, när det gäller arvodet, läser i tabellen det rekommenderade arvodet...är skatten redan dragen där eller dras det skatt på den summan?

Det bir ju extra besvärligt nu över jul och nyår att få tag i ordinarie handläggare....känns som att det hänger löst för det ska lösa sig med mat, fickpengar och komplettering i rummet.

God fortsättning
 
Jour brukar vara högre, och ja du ska betala skatt på arvodet.
Och det är upp till dig att säga nej till SKL´s lägsta om du inte vill gå back varje månad.

Så om du får 6000 i arvode, så ska du betala skatt då har du 4000 kvar, på skoj så kan du räkna ut vad din timlön blir i månaden.......

Vad är det för ålder på din placering?
För yngre åldrar så tror jag lägsta omkostnaden enligt SKL ligger på dryga 3.500 (får du barnbidraget så småning om så drar kommunerna bort det från omkostnaden)

Det räcker inte, räknar du lite snabbt så kostar hyran för ett rum i en mellansvensk stad som konsumentverket räknar dryga 2000:- (bra mycket dyrare i storstäder)
livsmedel ca 1.500:-
hälsa hygien ca 300:- (beror så klart på ålder)
Kläder ca 600:-
hobby, lek och nöjjen 500:-
mobilräkning 200:-

Så då var vi uppe i ca 5000:- i månaden och jag antar att du lär få köra en del mil till umgängen, ni vill kanske åka på en utlandsresa, en skidresa, ni vill gå på grönan, ängeln vill ha dator, cykel, mobiltelefon, julklappar, födelsedagspresenter...

Så vad du än gör gå INTE med på SKL´s lägsta, du går back varje månad.

Vi måste alla våga sätta ner foten och vägra, helst INNAN vi tar emot änglarna för att försöka förhandla i efterhand är ännu svårare.
 
Tack för ditt svar Trixen.
Jag antar att det är många med mig som börjat med att inte riktigt tänkt igenom vad ett barn kostar utan går in i detta med bästa tankar om att hjälpa....och räknar med att soc står för all omkostnad.
Jag har redan tackat ja till en tonåring och i efterhand börjat räkna.. :littlesad kan inte hitta någonstans vad som gäller om hyra, om detta ska ingå i omkostnader?

Då får jag se vad jag kan få igenom...
 
Hallå där !

Ta nu inte detta på fel sätt.....men du ska absolut säga nej på de givna nivåerna.

Detta gäller både för din och alla vi andras skull !

våra ersättningar under år 2013
Omkostnad 215 kr per dag.
Arvode på jour nivå 800 kr per dag och inget betalt när du står tom (lös häst).
Familjehems nivå 450-550 kr per dag lite beroende på problem.
Kom ihåg att du skall skatta på ovanstående nivåer.

Dessa nivåer får vi av vår organisation !
hoppas att du blir hjälpt av denna information.

Kom ihåg att det är rejäl brist på jourhem över hela Sverige.
Om kommun inte går med på dina priser säg åt dem att ni går till några olika organisationer och kommer inte tillbaka till kommunen igen.

Lycka till !!
 
Hej och tack för infon...
Det var skillnad mot vad jag är erbjuden...jättebra att få veta, detta kan jag ha med mig i samtal med soc.

Tack så mycket!
 
Vi har just kommit överens med vår kommun om nya arvoden.
Vi ställer oftast upp akut, utan jour, och då tar vi 1000 kr första dygnet, sedan 500 kr/dygn.
Detta vet vår kommun om nu redan när dom ringer.
 
Ja nu får det vara nog med dumsnåla kommuner,
vi vänder på det:
undra om en socialsekreterare som söker jobb på socialkontoret tackar och bockar om man säger åt dom att du får 6000/ månaden, du måste självklart betala skatt på det, men då vill vi att du är tillgänglig dygnet runt, du får ingen tjänstepension och betald semester kan du glömma, du ska dessutom öppna ditt hem för alla dina klienters släktingar vare sig du gillar dom eller inte, glöm julbord och julklapp har du tur kan du kansk få ett julkort till julen.

Se till att alltid ha städat hemma och mycket fikabröd i frysen för det vill alla klienter och anhöriga ha när dom kommer, vi hoppas att du bor stort så du får plats med alla.

Nå vad tror ni, skulle sosskontoren få några sökande till lediga tjänster :angel :angel
 
Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Tillbaka
Topp