ang barnpension vid solplacering

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Hej Jag har en 16 åring placerad(solplacering) hos mig sedan 2 år tillbaka. :angel:s ena bio är avliden och :angel: har vad man kallar "barnpension".Det jag vet är att själva barnpensionen går till vårdnadshavaren men att summan oavkortat ska gå till barnet.Nu till min fråga :) Är det någon här som vet ifall pengarna ska vara spärrade så att :angel: kan be tex en godman om utag för olika inköp :angel: ska/vill göra eller får bio föräldern ha det som inkomst själv? :angel: har nämligen börjat fundera på vart :angel:s pengar har tagit vägen och själv bett om en godman (inskriven i LSS pga lätt förståndshandikapp)och jag har frågat vårat soc men får till svar att det vet dom inte hur det ligger till utan att det är kvarlevande bios ekonomiansvarig som har hand om det :? skulle jätte gärna ta emot tips om hur jag ska gå tillväga då jag anser att han ska ha en godman som har hand om hans ekonomi för enligt uppgifter vi har finns inga pengar kvar av :angel: pension sedan 2 år tillbaka vilket är ca 65000(enligt skatteverket)och :angel: har inte fått så mycket som 1 krona av dessa pengar :evil: Ha en trevlig helg allihop
 
Det är bra att fråga skriftligt också eftersom detta alltid diarieförs vid ankomst till förvaltningen. Frågan kan alltså aldrig "tvättas eller smusslas bort" utan journalförs. Det kan vara en bra juridisk hjälp för barnet i framtiden och är därför mer rättssäkert.
 
Vårdnadshavaren/Föräldern har alltid rätt att hämta ut pengarna, om inte barnet fått en godman/överförmyndare. Enda sättet att stoppa pengaflödet är att söka godman. Jag blev tillfrågad om jag kunde vara godman till min :angel: och gick med på det, med resultatet att pengarna fanns kvar tills :angel: blev myndig och flyttade hem till sin förälder och på några månader fanns inga pengar kvar längre! 8) Men då var det åtminstone mest :angel: som slösade bort pengarna :wink: .
 
Privil
Tack för svaret men enligt pensionsmyndigheten så ska barnpensionen oavkortat gå till barnet även om barnet inte bor hemma och att det är socialtjänstens ansvar att se till att pengarna får en överförmyndare/godman.Alltså att vårdnadshavaren inte får använda pengarna till egna ändåmål därför är vi här hemma förvirrade då h*n använt upp varenda krona :evil: Tack alla för era svar idag blir det att ligga på tele till Soc :)
 
Vi hade en syskonplacering vars pappa var död. Vi märkte att mamman var inne på barnens konton och tog ut bra med pengar så jag tog kontakt med barnens socialsekreterare. Hon såg till att barnen fick en överförmyndare.
 
Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Tillbaka
Topp