Ang kläder vid ankomst?

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Håller på att skola in 2 småttingar hos oss på heltid, undrar hur man ska räkna kläder?
De ska ju ha ett basutbud med kläder med sig eller så får man köpa in det.Vad gäller i antal då? 3 par byxor, 3 tröjor eller?
Soc kommer säkert att berätta det men tänkte att någon kanske vet vad som brukar gälla.( vi är ju nya på det här).
Vi har träffat barnen några gånger o jag är alldeles "gravid".vår 11 åriga dotter har blivit sotis.... :( ,jag hoppas det går över.

Det beror väl lite på åldern, små barn smutsar ner sig mer och behöver ett större antal byten. Skall de sedan vara på dagis så behöver de utrustas med de extrakläder som skall vara där.

Men som tumregel är väl annars att de bör utrustas med vad som kan tänkas gå åt i klädväg under en vecka.

Skojar du? 3 par av var sort är ju en piss i Mississippi ju. Är det det fjuttiga som soc. anser är ett basutbud? Usch i så fall, jag får väl hoppas att vi får bla en pojke då som kan ärva vår sons kläder. Men jag vill väldigt gärna ha en flicka också, har aldrig fått någon biologisk flicka, och tror för vår familjebalans att det skulle vara fint med en flicka. Hmh. (nu föll jag ju från ämnet, sorry).
Kan tänka mig att man blir alldeles "gravid". Jag längtar tills dess.

Ånej nu blev det fel..jag skrev 3 par byxor bara som exempel.
Våra handläggare är på semester och vi kör inskolning med jourfamiljen.
Allt funkar jätte bra o jag längtar tills de flyttar in här på riktigt.
Det är bara det att det är rea nu så jag passar på att handla.Det är ju så kul att handla smått igen...riktigt kul.Men nu får jag göra det i smyg för dottern hade en jobbbig sotis period.
Fast nu tycker hon också att det börjar bli roligt,hon är med o fixar leksaker och bygger ihop sängar..
Imorgon får jag träffa mina skruttar igen och jag längtar.. :D

Jag önskar att jag kunde njuta.
Efter några veckors inskolning märker jag att något inte stämmer med ett av barnen.
Efter mkt diskution med soc kommer det fram att de tror att h*n har flera diagnoser.VARFÖR FICK VI INTE VETA DET DIREKT??????
eftersom jag har en del erfarenheter med det så känner jag att jag inte har varken lust eller ork att ta emot 2 barn varav den ena har flera diagnoser,vem vet vad nästa har?
Man vet ju aldrig var som kommer när man tar småbarn men det är en stor skillnad om det redan upptäckts.
Jag blir så less på tystnadsplikten...ibland går det för långt...

sippan sa:
Jag önskar att jag kunde njuta.
Efter några veckors inskolning märker jag att något inte stämmer med ett av barnen.
Efter mkt diskution med soc kommer det fram att de tror att h*n har flera diagnoser.VARFÖR FICK VI INTE VETA DET DIREKT??????
eftersom jag har en del erfarenheter med det så känner jag att jag inte har varken lust eller ork att ta emot 2 barn varav den ena har flera diagnoser,vem vet vad nästa har?
Man vet ju aldrig var som kommer när man tar småbarn men det är en stor skillnad om det redan upptäckts.
Jag blir så less på tystnadsplikten...ibland går det för långt...
I mina ögon är det ett tjänstefel av soc. att inte informera om kända eller misstänkta diagnoser eller andra svårigheter som kan påverka barnets resp. mottagarfamiljens möjligheter att placeringen skall bli lyckad. Det verkar som om det primära många gånger är att hitta ett hem och då det gäller "svåra" barn håller man gärna tyst om diagnoser, övergrepp och umgängesproblematik. Jag menar att detta har inget med tystnadsplikt att göra utan att man struntar i sin skyldighet att upplysa om vad man vet eller tror sig ha förstått.

Jaa ni, jag kan bara instämma till fullo. Vi skulle ha varit sommarhem 2 veckor för ett uppdrag där pappan behövde avlstning. Föräldrarna var relativt nyskilda och med mycket turbulens och diagnosen ADHD på barnet/ungdomen vi skulle ha. Vad dem missade att informera oss om var att h*n dessutom var pyroman, utåtaagrande mot ALLA. Dessutom hade det missats totalt att han var HELT ouppfostrad. Det första som dessutom skedde när vi kom hem med h*n var att han frågade efter snus, vilket vi inte hade fått någon som helst information om. Vi ringde då pappan som sa att vi kunde ju inte köpa ut för det skulle vara langning. Med andra ord skulle vi då aavgifta denna ungdom.
H*n började dessutom bakom ryggen på oss visa rörliga porrbilder från sin tjusiga mobiltelefon för 8000 kr som han hade fått i mutgåva av sin far 1 vecka innan han for till oss. Detta var ju enbart en mutgåva förstår vi ju nu, allt för att pappan skulle få lite lugn och ro ett par veckor.
Jag kan säga som så att vi blev tvugna att avbryta uppdraget till slut, och det känns ju verkligen inte som en merit. Vi hade önskemål om ett sommaruppdrag eftersom vi går i familjehemsutbildning. Varför agerar soc. på detta vis? Varför undanhålla så viktig information? Varför skönmåla personen som vi hade? Det borde vilken normalvettig person som helst begripa att för h*n/barnet har blivit än mer avogt inställd till fosterhem/avlastning, för oss och vår son var det verkligen ingen hit. Vår semester blev totalförstörd. H*n lyckades dessutom ha sönder tangentbordet till min dator, en rejäl repa i lacken på vår bil + att han pillade bort en knapp i vår bilklädsel. Vi hade dessutom fått diverse telefonnummer att ringa till soc. Tror ni någon svarade? Nä, har soc. ringt upp ännu? Nä.
Jag börjar känna mig mer och mer skrämd till att bli familjehem dessutom. Dem barnen har man ju sen, detta barn vi hade nu fanns det ju ett slutdatum på ändock.
Jag inser nu att jag är på fel plats och skriver av mig. Ni får flytta inlägget. Sorry, men känner mig faktiskt lite låg. :(

Inte tycker jag att du är på fel plats och beklagar det som hänt-
Det är väl jättebra att du kan prata av dig nånstans, här finns det många som förstår hur du känner dig just nu.
Håller tummarna att du får ett enklare uppdrag när du väl börjar som familjehem på heltid.

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Tillbaka
Topp