Ang kontaktfamiljs barn.

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Hej har en liten fråga till er som är kontaktfamiljer. Har ni varit med om att era kontaktbarn inte har haft kläder med sig för att klara vistelsen hos er? Jag menar regnkläder o extra kläder. Jag bad föräldrarna att skicka med regnkläder nu sist men fick till svar att barnet inte hade några. Vad gör man då? Har kontaktat soc för att höra om man kunde få ett litet bidrag för att handla regnkläder o extra kläder som kan stanna här så det finns när barnet är här. Fick till svar att dom skulle kolla om det gick,dom hade aldrig varit med om det tidigare. Hon tyckte dock att det egentligen var föräldrarnas ansvar att se till så barnen hade dom kläder som behövdes och om pengarna inte räckte skulle dom söka extra bidrag. Tycker det hela verkar svårt, nu har vi turen att vi har ett barn som är lika stort som vårt kontaktbarn så det blir att extrabarnet får låna vid behov, men det känns inte heller ok tycker jag. Någon annan som varit i samma sits? Och hur har ni gjort?
 
Vi hade det så när vi hade kontaktbarn.
Eftersom inget hände via soc/föräldrana så fick vi urvuxet utav några kompisar så vi hade ett extralager liggande utan att blanda in några andra.
 
Detta känner jag igen.... Vi hade vänner och bekanta som skänkte oss kläder. Tillslut hade vi en ganska bra bas graderob. Köpte även genom Tradera mm. Dessa käder skickade vi aldrig med hem eller krävde ersättning från socialen.
Allt för att vårt kontakbarn skulle kunna hänga med på olika aktiviteter.
 
men jag tycker ändå att det är konstigt att föräldrarna ska "slippa" skicka med kläderna 8)
Tycker du ska försöka få soc att antingen ta det med föräldrarna eller att de kan ge ett extra litet tillskott för nödvändiga kläder. Så många kronor handlar det ju inte, men jag tycker inte att ni själva ska behöva lägga pengar på detta. Visst man kan göra det av medmänsklighet mot barnet, men då slipper ju föräldern bry sig...

Oavsett hur man vänder på det så är det ju barnet som står utan rätt kläder om biofamiljen inte bryr sig och om soc inte vill ge extra bidrag för detta.

Hoppas att det löser sig Ahmi
Kram Adal
 
Knepigt det där :?
...men jag skulle nog trycka på soc en hel del så att barnet fick rätt kläder för säsong då de även behövs i skola och dagis!...men även ha ett par begagnade hemma som reserv för deras kanske inte alltid kommer med!
Barnet kan ju inte rå för att föräldrarna inte förstår/tänker på/har råd vad som behövs.
:angel ja så tycker jag!

Mvh C
 
Vi har varit med om samma sak med ett barn som vi inte längre träffar. Där fanns det egentligen hur mycket kläder som helst hemma men ingenting togs med hem till oss. Fick då lite bidrag av soc samt avlagda kläder av bekanta. Vi köpte också en hel del själv, det som sen hände var att barnet på "order" hemifrån plockade med sig plagg efter plagg från oss så till slut var det nästan tomt igen. Ingenting hjälpte, vi sa till, soc sa till men nix. Några kläder fick vi inte tillbaka. Vi har även haft andra barn o har även nu kontaktbarn o där fungerar det mycket bättre.
 
Hej det har löst sig. Soc kunde inte ge separata bidrag till kläder utan det var föräldrarnas skyldighet att ordna så dom hade kläder. Lite konstigt kan man tycka när föräldrarna knappt har till mat. Men, men dom löste det genom att höja min omkostnad med lite varje månad istället för att där skulle vara om något behövdes. Sen har jag idag fått en massa jättefina kläder i rätt storlek av en bekant,så nu har vi en hel extra garderob. Hej hej
 
Gud vad skönt att de kunde lösa detta så snabbt och smidigt.
kram!

ahmi sa:
Hej det har löst sig. Soc kunde inte ge separata bidrag till kläder utan det var föräldrarnas skyldighet att ordna så dom hade kläder. Lite konstigt kan man tycka när föräldrarna knappt har till mat. Men, men dom löste det genom att höja min omkostnad med lite varje månad istället för att där skulle vara om något behövdes. Sen har jag idag fått en massa jättefina kläder i rätt storlek av en bekant,så nu har vi en hel extra garderob. Hej hej
 
Hej
Innan våra små flyttade till oss (LVU) var de kontaktbarn.
De hade INGENTING med sig. Det de hade på sig var för stort eller för litet.

Vi fick extrakläder och leksaker genom bekanta men fick också pengar från soc till vinterkängor och overallar samt regnkläder. Vi gjorde så att vi hade "****kläder" och " *****kläder". När barnen kom bytte vi och när de åkte hem bytte vi tillbaka. Barnen tyckte det var lite kul :roll: :?
Fast det kanske gjorde skillnad att soc visste att det skulle komma att sluta som LVU då de efter vår minsta lilla vink lvu:ade direkt.
 
Vår (eller snarare barnets sockontakt) beviljade oss 2000 kr extra för att inhandla nödvändiga kläder till barnet så att det skulle vara klätt på samma "nivå" som våra barn. Vi blev dessutom ombedda att en del av dessa kläder skulle få följa med barnet hem då och då. Barnet har väldigt dåligt med hela kläder. Dessutom skickar vi med mängder med ärvda kläder från vänner och bekanta.
 
Vi har ju nu själva hamnat lite i samma situation som Ahmi var i från början. Dock vet vi inte i förlängningen hur föräldern agerar.

Vi har precis påbörjat vårt uppdrag med denna lill* :angel: och vid första besöket över dagen så hade föräldern lovat att skicka med extra kläder. Det är ett litet barn och en "olycka" kan lätt hända med tex våta underkläder och byxor. Men - ingen påse med exta kläder följde med, föräldern sa att det behövs inte. *suck* Tur att våra biosar har vuxit ur en del kläder som vi kan ha som reserv.

Frågan är vad som händer när :angel: ska övernatta nästa helg. Som tur är har vi ett bra soc och de har redan godkänt att vi får köpa in lite extra reservkläder mm om i fall att....

Trevlig helg!
kram Adal
 
Bra att det löste sig för er.

För oss som precis har blivit kontaktfamilj sa vår familjehemssek. att vi får köpa det vi behöver till :angel: även möbler och iordningställa :angel: rum, lämna in kvitton så får vi utläggen tillbaka. Kan det skilja så mycket från kommun till kommun?

Har iof köpt en del möbler på Blocket,varit iväg på Ullared samt köpt en del i klädesaffären. Det är mkt att tänka på när man får ett barn såhär, ens egna biosar har man ju köpt på sig över åren så att säga.

// M
 
Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Tillbaka
Topp