Anknytning eller nattsömn?

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Nu har vår underbara 8-månaders plutt bott här en månad. Det har gått förvånansvärt bra trots tredagarsfeber och lite snuva. Vår plutt är glad, gosig och har god aptit.

Det enda som är besvärligt är att hen vaknar en eller två gånger, oftast ca 24.00 och alltid ca 03.00 varje natt, och vill äta. Ibland får hen sova med mig i sängen efter 03.00 när hen är orolig. Just nu är den totala nattsömnen ca 18-06 i en spjälsäng intill min (Min man sover i annat rum, han tar ansvaret från 06.00 så att vi båda alltid kan vara utsövda.) Ofta somnar hen själv bara man lägger ner hen i sängen, ibland behöver hen buffas i sängen och några gånger när hen är övertrött eller så vyssjas hen. ibland vaknar hen till och gråter men det brukar räcka med att man klappar lite på hen. Vi undviker i möjligaste mån att ta upp och hen har blivit duktig på att somna om själv.

Med vanliga "infödda" och anknutna barn skulle man enligt vissa experter vara tuff och sluta med nattmålen, men jag känner mig lite motvillig. Samtidigt rekommenderas ju samsovning av andra experter, inte minst för för nyfådda för anknytningen. (Måste erkänna att jag också tycker att det är mysigt även om sömnen påverkas lite.) Hen får mycket kroppskontakt på dagarna och hen ger mycket fysiskt gensvar.

Vår tanke är att först få ner nattmålen till ett (24.00). Igår väckte jag hen och gav välling då och sen sov hen till 05.30 så att jag fick sova ut. Att sluta med båda målen samtidigt känns drastiskt. BVC, barnläkare etc som jag frågat har alla enormt olika uppfattningar om nattmatningar och samsovning för nyfådda.

Har ni erfarna råd och input att ge?
 
Hej!

Prova med att ge barngröt som sista mål på kvällen. Det är lite kraftigare än välling. Kanske räcker det så liten klarar sig fram till tidig morgon.

Kram Tre
 
I mina öron, som har en 11-månaders i min närhet, låter det tidigt att "somna för natten" redan kl.18............
Vore det inte bättre att hålla Liten vaken ett par timmar till och och med det klanske få ner det till ett nattmål?
Det hade nog jag satsat på.

I övrigt låter det som om det går bra för er med er nya Liten!

NJUT!
 
När mina tre biobarn varit i den åldern så har de sovit med mig och ammat när det önskats. Så jag tycker självklart.... Sov tillsammans och mata när bebisen vill ha. :))) nu är alla tre glada trygga och sover själva hela natten.
 
En fråga jag får när jag läser ditt inlägg: Är det någon i familjen som mår dåligt pga sömnmönstret? I så fall finns kanske skäl att köra en "kur" à la Anna Wahlgren eller 5 min eller vad man nu har förtroende för.

Men om ni alla mår bra så låt saken vara!

Jag säger detta minst lika mycket till mig själv, som har en bebis som fortfarande vaknar på nätterna - men både hen och jag och resten av familjen mår bra ändå. Jag får tjata en del på mig själv för att minnas: Sömnschema, kurer m m är bara ett MEDEL för att nå målet om ett härligt liv med bebis... har man ett härligt liv redan kan man sova hur som helst! Man behöver inte vara "duktig" och prestera 12-timmars-nätter bara för att Anna Wahlgren säger att det går!
 
Nej nej usch och nej. Snälla snälla inga "kurer", i allafall inga som går ut på att barnen ska skrika tills de ger upp och ingen kommer fast de behöver det. Snacka om att kasta anknytningen i sjön.

Tids nog blir det bättre. Små barn behöver närhet och trygghet.
Hoppas att du kan hitta massa kraft och ork att ta dig fram några månader till.
 
Tack snälla för svar! Det är världens vackraste och finaste bebis. :razz:

Vi jobbar med att puffa fram läggtiden sakta och mittinattenflaskan som hen får halvsovande när jag lägger mig verkar funka

Vi upplever det inte som stora problem ännu, men eftersom vi inte är så unga och jag har en smärtproblematik som triggas av sömnbrist, vill vi förebygga att de uppstår. Vi märker båda hur mycket sämre föräldrar vi är outsövda och jag märker hur samspelet försämras mellan mig och bebisen när jag är för trött. Lite trötthet får man räka med :smirk:

"Kurer" ser jag som en sista utväg när allt gått åt pipan och där är vi ABSOLUT inte. Föredrar TASS som faktiskt rekommenderas i Finland av motsv BVC. Jag plockar dock lite "mjuka" småtips från dem. Tar gärna mot fler tips av er! Det är dock sällan problem att få bebisen att somna in första gången. De gånger de kärvat att somna på egen hand pga t ex övertrötthet somnar hen i min famn på två minuter med vaggning.
 
Ville bara göra ett inlägg ang lägning kl 18. Jag har en 11 mån och en på tre o ett halvt och jag lägger båda mellan 18 o 18.30 sen sover båda till 6.00 utan nattmål. Ska vi bort låter jag dock den stora sova middag så det orkas hela kvällen. Den lilla kom till oss som 4 mån och jag slutade med nattmålet när h*n var 7 mån. Dock inte vad bvc rekomenderade men liten ville inte ha mat när h*n vaknade så det löste sig själv. Lycka till
 
Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Tillbaka
Topp