Anknytning för en 1 åring

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Tänkte kolla om ni kloka har öite tips ang anknytning för en liten 1 åring och även lite tips ang vad vi kan göra för att underlätta inskolningen från jourhemet till
Oss som
Familjehem

Mvh Skorpan
 
Att få till en bra anknytning tar tid, men går ietapper o de första tecknen att barnet börjar knyta an kan komma ganska snabbt. Ni som vuxna kommer ävan ni att känna att ni knyter an i olika omgångar.
Hur en anknytning flyter på eller krånglar kan bero bl a bero på vilka upplevelser ett barn har haft.

Vår Liten var 2 år o h*n var så glad ialla. Gick till allas famnar, och skulle var "söt" och tycktes säga "älska mig" utan ord....Liten hade bott på barnhem och i jourhem i 19 månader....inget bra, då jourhemmet hade håll liten på distans...det var ju inte tänkt att bli så länge där....

Vi bar o bar o bar o bar..... gav Liten all tid vi hade, ingen förskola, mkt få besök i andras hem o få besök i vårt hem i några månader. Vi lyfte aldrig över Liten till främlingar, inte en sså mkt till nära släktingar. Nu gick vi in för det mkt, då det var så tyydliga tecken på distanslöshet. Och frånvaro av känslouttryck hos Liten. Grät aldrig, inte ens vid skrap på knän o händer som verkligen måste gjort ont, var rädd att bäras på vissa sätt... ja, det var mkt och därför gav viallt. Vi kända vuxna lämnade inte Liten alls på 3-4 månader (undantaget ett gynbesök- då tyckte jag inte det var lämpigt att ta med Öiten- men då raskade "morfar" med Liten utanför sjukhuset. Besöket tog en halvtimme.

Har skolat in fler barn , men detta har jag färskt i minne.VIssa ettåringer är väligt glada i andra, helt naturligt. SÅ hur de går för det barn du tänker på r svårt att förutsäga. Men jag skulle ge er tipset att vara mer försiktig med för många msk i början - o ge barnet tid, närhet o god omsorg. Lek med, bär, gör saker påå golvet, på barnets nivå, så att barnet själv kan välja kontakt eller ej. Mkt av mina anknytningtankar bygger jag på det sätt som man (jag) använt i förskolan- men i mkt mer utökad form...för som fam.hemsförälder elelr kontaktfamiljsföälder har man en liten annan roll, men grunderna är densamma.... Att känna in barnet!

Hör av dig om du har ngn fråga ang detta.
 
Hej tusen tack för ditt svar :) nu är det spännande vi skall börja inskolningen snart åter kommer o
Mest kommer mer tankar :)
 
Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Tillbaka
Topp