Anmält intresse hos flera kommuner

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Vi blev godkända som familjehem av våran kommun strax före jul och har nu väntat på en placering sedan dess.

Efter att ha sett annonser om att kommuner runt omkring söker familjhem har vi svarat på dom och även de verkar intresserade av att sammarbeta. Vad jag har förstått gör även de en utredning om vi är lämpliga som familjehem.

Men iaf så ville den ena kommunen att vi skulle skicka utredningen som våran kommun gjort till deras kommun för att påskynda ärendet. Ringde då våran kommun men de kunde inte lämna ut våran utredning förrens vi fått ett barn placerat hos oss.

Är det vanligt?

Är det ok att man ansöker hos flera kommuner samtidigt?

Någon mer som ansökt hos fler kommuner? Hur har ni gjort? Hur har de "nya" kommunerna utrett er?
 
Det var en konstig anledning. Det finns inget som säger att er utredning inte får lämnas ut till er själva. Vad ni gör med den sedan är er ensak.

Jag och min man är utredda av 4 kommuner, men bara en av dem har gjort den fullständiga utredningen. De andra kommunerna/stadsdelarna kom hem till oss på flera hembesök och gjorde då en ytligare variant för att lära känna oss och se vad som passar vår familj. De fick såklart, och de ville ha, en kopia av den fullständiga utredningen.

Den kommunen som hade gjort den stora utredningen ville såklart veta varför jag ville ha kopia av hela och jag sade som det var. Vi är öppna för att ta emot ett barn, om det kommer från deras kommun eller någon annans spelar mindre roll. De eller det barnet som behöver en familj är välkommen. Det kan ju dröja lång tid innan det finns ett barn som behövs placeras och det kan finnas flera i en annan kommun som mår mycket dåligt för att de måste vänta på familj. Vi finns för barnen, inte för kommunerna.

Lycka till!
 
Hej,
min familj och jag har anmält oss hos ca 35 olika kommuner (+ privata org )varav 4 har gjort en utredning själv,vissa av dom andra kommuner gjorde en "liten" utredning ( som dem beskriver) men använde den "stora" som bilaga.Vissa har aldrig hört av sig.
Utredningen som ni har gjort är kommunen SKYLDIG att ge er och inte först när ni har fått en placering!!!!!!!! :evil:

Lycka till!
 
Om inte annat så kan du väl hänvisa till personuppgiftslagen. De är skyldiga att lämna ut sånt de skrivit om er, därav också eran utredning.

Lycka till hoppas ni hittar en bra kommun och snart får en placering.



ela sa:
Vi blev godkända som familjehem av våran kommun strax före jul och har nu väntat på en placering sedan dess.

Efter att ha sett annonser om att kommuner runt omkring söker familjhem har vi svarat på dom och även de verkar intresserade av att sammarbeta. Vad jag har förstått gör även de en utredning om vi är lämpliga som familjehem.

Men iaf så ville den ena kommunen att vi skulle skicka utredningen som våran kommun gjort till deras kommun för att påskynda ärendet. Ringde då våran kommun men de kunde inte lämna ut våran utredning förrens vi fått ett barn placerat hos oss.

Är det vanligt?

Är det ok att man ansöker hos flera kommuner samtidigt?

Någon mer som ansökt hos fler kommuner? Hur har ni gjort? Hur har de "nya" kommunerna utrett er?
 
Hmh, då kan man ju undra varför vi blev förvägrade vår utredning i höstas. Vi argumenterade tyckte jag och enligt den handläggaren så sa deras chef ifrån att dem inte har skyldighet att lämna ut utredningen.
 
Godmorgon. Jag har pratat med min man som är duktig på detta. Jag hade fel om personuppgiftslagen, kanske.
Men han säger som så att vägrar de att lämna ut utredningen ska de berätta varför, hänvisa till vilken lag som styr och paragraf.

Grundlagen i Sverige är att regel är öppenhet undantag är hemlighet.
 
De ska kunna lämna ut en kopia till er kan jag tro enl Grundlagen. (offentliga allmäna handlingar)

Eftersom de har upprättat en handling (er utredning) så har de antagligen belagt den med sekretess dessutom. En upprättad originalhandling lämnas aldrig ut den tillhör stället där den upprättades..

Precis som Turnit sa så gäller grundlagen, men olika instanser har olika regler - i detta fall troligen sekretesslagen som stöd för att inte lämna ut.
 
Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Tillbaka
Topp