Arg och ledsen!

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Snälla kan någon svara mig hur socialtjänsten tänker ibland. Vi hade två placeringar hemma som inte fungerade bra tillsammans, en av de var en jourplacering. Då valde vi att avbryta det uppdraget. Efter detta får vi inte ta emot någon mer placering eftersom att vår familjehemsplacering, som har bott hos oss i 10 månader uttrycker ensamhet. Vår placering är och känner sig ensam pga att hn väljer hela tiden bort oss. Vi försöker och försöker men hn vill inte riktigt släppa in. Det är ok men problemet är att vi har ett rum ledigt som vi vill att det skall bo en annan palcering i. Vi frågade socialtjänsten men de säger blankt nej. Det senaste är att nu sa det även nej till att vi kunde bli avlastningsfamilj två dagar i månaden.

Är detta rimligt?
Jag känner mig lurad och överkörd, jag har valt att vara hemma med två placeringar och nu är det inte ok längre. De säger vänta, men hur länge är ok att vänta? Vill inte bli totalt överkörd.
 
Ålder på den du har nu?

För jäkligt att soss ska sitta och bestämma om du får ta placeringar eller inte.....
det här var ju en av farhågorna med nya lagen där den gamla soss skulle bestämma om man får ta en till eller inte.

Om du tar någon som absolut inte är i samma ålder och med en helt annan problematik så förstår jag inte problemen.

Stort lycka till.
 
Vi sitter lite i samma sits :littlesad
Var jourplaceringen från samma kommun som den familjehemsplacerade :angel: ? Visste familjehemsplacerades kommun om att ni även tar emot jour och vad sa de om det från början? Det här med att vänta kan ju vara lite knepigt vår soc sa vänta tills :angel: har bott i 1 år så det gjorde vi. Sen sa de vänta tills årsskiftet och det gjorde vi. Sen sa de ni kanske kan ta emot en ny när :angel: har bott i 3 år och blir vårdnadsöverflyttad men då kände vi att det börjar bli lite för lång tid framåt och vi sa att nu tänker vi göra det här ändå och nu har vi en jättekonflikt och de hänvisar till nya lagen att de har rätt att neka oss och det kommer de att göra så länge som vi har en placering från dem :?
Så kommer du på en lösning hur man kan komma runt den här lagen så dela gärna med dig :angel
Hoppas att ni inte hamnar i ett låst läge som vi har gjort lycka till :razz:
 
Om ni nu hade bestämt er för att skaffa ett biobarn till då???
Hade de bett er att inte föda det då?

Bara en tanke???????

Tre
 
Hej och tack alla för era svar! :razz:

Tre: Ha ha ha.. ja det hade de kanske :D
Trixen sa:
Ålder på den du har nu?

För jäkligt att soss ska sitta och bestämma om du får ta placeringar eller inte.....
det här var ju en av farhågorna med nya lagen där den gamla soss skulle bestämma om man får ta en till eller inte.

Om du tar någon som absolut inte är i samma ålder och med en helt annan problematik så förstår jag inte problemen.

Stort lycka till.
Vår placering är nu 13 år. Den andra avlastningen som skulle vara hos oss i två DAGAR i mån var 8 år. ja, det k'änns som att jag är livegen inom detta arbete. Det är fruktansvärt irriterande :evil:

Kram till alla er som kämpar där ute!


Till Björken: Allvarligt.. tre år! Är de inte kloka! Får de göra så?! Finns det ingenstans man kan gå för att överklaga?
 
Björken, glömde säga att jourplaceringen var från samma kommun och de vet att vi har två rum. Men jag skulle skrivit på papper med dem att vi kommer att ha två placeringar oavsett. Det gjorde vi inte då vi var nya. Tyvärr.
 
familjen sa:
Snälla kan någon svara mig hur socialtjänsten tänker ibland. Vi hade två placeringar hemma som inte fungerade bra tillsammans, en av de var en jourplacering. Då valde vi att avbryta det uppdraget. Efter detta får vi inte ta emot någon mer placering eftersom att vår familjehemsplacering, som har bott hos oss i 10 månader uttrycker ensamhet. Vår placering är och känner sig ensam pga att hn väljer hela tiden bort oss. Vi försöker och försöker men hn vill inte riktigt släppa in. Det är ok men problemet är att vi har ett rum ledigt som vi vill att det skall bo en annan palcering i. Vi frågade socialtjänsten men de säger blankt nej. Det senaste är att nu sa det även nej till att vi kunde bli avlastningsfamilj två dagar i månaden.

Om ni hade två placeringar som inte fungerade i hop borde det väl varit soc som avbröt uppdraget, inte ni?
Min tolkning av det du skriver är att soc anser att ni behöver "jobba in er :angel: i familjen" innan ni tar in ytterligare barn i familjen.
En 8-åring kan ju dessutom vara ganska krävande.........
Visst vill man fylla de utrymmen man har och få göra skillnad, men jag kan faktiskt förstå ert soc i detta.
Jag tror inte det går lättare att få in er :angel: i familjen med ytterligare en placering såvida det inte är en, kanske t o m jämngammal, som :angel: klickar med direkt och får en "bundsförvant" i.
 
Det var nog detta som många famhem var rädda för när den nya lagen kom ,att soc kan neka och gör det

Jag tycker att visst ska man se till dom som är plac(tror det är självklart för dom flesta) men vem ska stå för kostnaderna .Jag tror att många famhem som väljer att vara hemma måste ta in fler än en plac för att ha råd .Om man då blir nekad att ta in fler ska man gå ut och jobba då och på vilket sätt ger det detta/dessa barn mer tid :? För soc kan väl inte begära att man ska vara hemma heltid utan att ersätta för det :evil:

Det finns säkert dom som bara vill ha en plac och är nöjda med det .Men det finns oxå dom som vill och kan ha flera plac .Vem ska få bestämma soc eller famhem .Bara för att det inte fungerat en ggr så är det inget som säger att det inte fungerar med någon annan plac .Och är det så att det absolut inte går enligt soc ,men ersätt då ,för då behöver ju denna :angel: kanske mer tid och arbete än vad som var överenskommet ifrån början eller uppkommit senare .Men soc måste sluta ta förgivet att det alltid ska vara på famhem bekostnad

Om det är så att man har fler platser och soc nekar en att ta in fler plac med motivering att deras :angel: inte klarar det så ska soc betala för den plats som famhem avstår ifrån .Detta hade varit barnperspektiv och säkert något som dom flesta famhem hade accepterat .Men att säga nej utan att ersätta är inte ok .För jag tror att det är just det vi vill barnets bästa och det är därför vi försöker hitta möjligheter att vara hemma .


Vi är och ska inte vara livegna .Vi har oxå rätt att ställa krav utan att bli kallade alla möjliga fula ord .Eller ni älskar inte barnet ni gör det bara för pengarna ,ni ser inte barnet mm :twomad:

För att ge barn tid kostar tyvärr och för att vara hemma så krävs någon form av inkomst .

Så till nästa ggr skriv in i avtalet att ni har x antal platser och om soc nekar så får dom betala för dessa platser :angel .
 
vilda barn sa:
Det var nog detta som många famhem var rädda för när den nya lagen kom ,att soc kan neka och gör det

Jag tycker att visst ska man se till dom som är plac(tror det är självklart för dom flesta) men vem ska stå för kostnaderna .Jag tror att många famhem som väljer att vara hemma måste ta in fler än en plac för att ha råd .Om man då blir nekad att ta in fler ska man gå ut och jobba då och på vilket sätt ger det detta/dessa barn mer tid :? För soc kan väl inte begära att man ska vara hemma heltid utan att ersätta för det :evil:

Det finns säkert dom som bara vill ha en plac och är nöjda med det .Men det finns oxå dom som vill och kan ha flera plac .Vem ska få bestämma soc eller famhem .Bara för att det inte fungerat en ggr så är det inget som säger att det inte fungerar med någon annan plac .Och är det så att det absolut inte går enligt soc ,men ersätt då ,för då behöver ju denna :angel: kanske mer tid och arbete än vad som var överenskommet ifrån början eller uppkommit senare .Men soc måste sluta ta förgivet att det alltid ska vara på famhem bekostnad

Om det är så att man har fler platser och soc nekar en att ta in fler plac med motivering att deras :angel: inte klarar det så ska soc betala för den plats som famhem avstår ifrån .Detta hade varit barnperspektiv och säkert något som dom flesta famhem hade accepterat .Men att säga nej utan att ersätta är inte ok .För jag tror att det är just det vi vill barnets bästa och det är därför vi försöker hitta möjligheter att vara hemma .


Vi är och ska inte vara livegna .Vi har oxå rätt att ställa krav utan att bli kallade alla möjliga fula ord .Eller ni älskar inte barnet ni gör det bara för pengarna ,ni ser inte barnet mm :twomad:

För att ge barn tid kostar tyvärr och för att vara hemma så krävs någon form av inkomst .

Så till nästa ggr skriv in i avtalet att ni har x antal platser och om soc nekar så får dom betala för dessa platser :angel .


Här i Norge får jag en månadslön/arvode oavsett om jag har placering eller inte.Jag har ett 5 års kontrakt med staten. Jag har häpnats många gånger hur ni blir behandlade och att alls någon vill ställa upp på de här uppdragen.
 
vilda barn sa:
Det var nog detta som många famhem var rädda för när den nya lagen kom ,att soc kan neka och gör det

Jag tycker att visst ska man se till dom som är plac(tror det är självklart för dom flesta) men vem ska stå för kostnaderna .Jag tror att många famhem som väljer att vara hemma måste ta in fler än en plac för att ha råd .Om man då blir nekad att ta in fler ska man gå ut och jobba då och på vilket sätt ger det detta/dessa barn mer tid :? För soc kan väl inte begära att man ska vara hemma heltid utan att ersätta för det :evil:

Det finns säkert dom som bara vill ha en plac och är nöjda med det .Men det finns oxå dom som vill och kan ha flera plac .Vem ska få bestämma soc eller famhem .Bara för att det inte fungerat en ggr så är det inget som säger att det inte fungerar med någon annan plac .Och är det så att det absolut inte går enligt soc ,men ersätt då ,för då behöver ju denna :angel: kanske mer tid och arbete än vad som var överenskommet ifrån början eller uppkommit senare .Men soc måste sluta ta förgivet att det alltid ska vara på famhem bekostnad

Om det är så att man har fler platser och soc nekar en att ta in fler plac med motivering att deras :angel: inte klarar det så ska soc betala för den plats som famhem avstår ifrån .Detta hade varit barnperspektiv och säkert något som dom flesta famhem hade accepterat .Men att säga nej utan att ersätta är inte ok .För jag tror att det är just det vi vill barnets bästa och det är därför vi försöker hitta möjligheter att vara hemma .


Vi är och ska inte vara livegna .Vi har oxå rätt att ställa krav utan att bli kallade alla möjliga fula ord .Eller ni älskar inte barnet ni gör det bara för pengarna ,ni ser inte barnet mm :twomad:

För att ge barn tid kostar tyvärr och för att vara hemma så krävs någon form av inkomst .

Så till nästa ggr skriv in i avtalet att ni har x antal platser och om soc nekar så får dom betala för dessa platser :angel .

Tack för förståelsen.
jag har bestämt mig att jag inte vill hålla på med detta längre. På grund av socialtjänsten faktiskt. Vi har lagt ner pengar på att få två rum till två olika placeringar och nu står vi med kostnaderna plus en placering. Detta räcker inte för vår inkomst och jag tänker aldrig mer ställa upp på detta. Jag trodde detta var något helt annat jag gav mig in på. Att det handlade om placering men också om oss som sliter dag och natt...
Men jag trodde fel!
 
Vi skall ha kvar vår :angel: tills hn inte kan bo kvar här längre, hn väntar på sin mamma. SEdan kommer jag att arbeta med något annat i framtiden.

Lycka till alla fina familjehem som står ut med Socialtjänsten
 
familjen sa:
Vi skall ha kvar vår :angel: tills hn inte kan bo kvar här längre, hn väntar på sin mamma. SEdan kommer jag att arbeta med något annat i framtiden.

Lycka till alla fina familjehem som står ut med Socialtjänsten

Ge inte upp vännen.
Ta kontakt med någon organisation eller en annan kommun.
Det finns eländiga där ute men det finns även bra.
Sänder styrke kramar, stå på dig. :claphappy:
 
Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Tillbaka
Topp