arvode

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
En helt "grön" familj som nu ska få en placering.
Kort historik om barnet:
Ålder: lågstadiet.
Downs syndrom
Blind på ett öga, ledsyn på andra
inget tal
"aktiv"
Ätproblematik

Tycker det är sååå svårt att veta vad för "prislapp" man ska sätta :?
Behöver lite råd och tips.
 
Hej, att sätta arvode är ingen enkel sak och kan skifta väldigt mycket från kommun till kommun. De flesta kommuner utgår ändå efter SKL:s rekommendationer (som du kan hitta här http://brs.skl.se/brsbibl/cirk_documents/11047.pdf) eller har snarlika ersättningsnivåer beroende på uppdragets omfattning/svårighetsgrad. Fråga din placeringskommun vilka nivåer de utgår ifrån och vilka kriterier som ska vara "uppfyllda" för ett högre arvode.
Nedan kan du läsa lite mer utförligare om hur SKL resonerar kring de aspekter som påverkar arvodet. Tänk på att inget är hugget i sten och avtalet kan när som helst omförhandlas.


5.3 Förhållanden som kan motivera en höjning av arvodet
För varje barn fastställs ett bestämt arvode per månad. Vid en nyplacering kan det ibland vara svårt att bedöma den placerades behov av insatser och därmed vilken arbetsinsats som kommer att krävas av familjehemmet. Inledningsvis kan då arvodet bestämmas för en begränsad period t.ex. 3 månader. Därefter bör det fin-nas bättre förutsättningar att fastställa nivån på det löpande arvodet.
Barn som placeras i familjehem kan ha sociala problem, funktionshinder eller andra påtagliga störningar av varierande omfattning. Barnet kan även ha ett skyddsbehov. De rekommendationer till arvodering som förbunden lämnar har tagit hänsyn till detta.
Rekommendationerna gäller oavsett vilket lagrum som placeringen (SoL, LVU) eller insatsen (LSS) grundar sig på.
I det följande lämnas exempel på förhållanden som, ensamma eller tillsammans, kräver ökade arbetsinsatser och kunskaper vilket motiverar en höjning av arvodet inom ramen för rekommendationerna.
* starkt utagerande beteende: bråkig, impulsdriven, aggressiv
* starkt hämmat beteende: passiv, depressiv, ängslig, inbunden
* specifika skolproblem: skolk, anpassningsproblem, konflikter
* missbruk av beroendeframkallande medel
* negativt beteende: kriminalitet, asocialitet, vagabondering, prostitution
* fysiska och psykiska funktionshinder, begåvningshandikapp
* kroppslig sjukdom av kronisk karaktär, allergier, eksem och liknande som ställer krav på särskilda insatser
* omfattande kontakter med sjukvården, barn- och ungdomspsykiatrin och myn-digheter
*omfattande kontakter med anhöriga eller andra närstående personer.
Det kan förekomma att ett enskilt barn har så omfattande behov av vård och om-sorg att det finns skäl att fastställa arvodet till en nivå som överstiger förbundets rekommendationer.
Som exempel kan nämnas omfattande funktionshinder eller sjukdomar som gör att familjehemsuppdraget inte går att kombinera med förvärvsarbete.

5.4 Omständigheter som kan reducera arvodet och omkostnadsersättningen
Det förekommer att familjehem behöver avlastning i vården av barn som till följd av funktionshinder, sjukdom eller liknande är särskilt vårdkrävande. Det är fråga om ärenden där barnet regelbundet kommer att vistas utanför familjehemmet.
När nämnden vid en nyplacering fastställer ersättningen till familjehemmet är detta en omständighet att beakta och kan medföra att såväl arvode som omkost-nadsersättningen eller endera av dem bestäms till en lägre nivå än om barnet varit heltid i familjehemmet.
Frågan om reducering av ersättningarna kan även uppkomma under en pågående placering. Det blir då fråga om en överenskommelse om hur barnets frånvaro på-verkar familjehemmets kostnader och arbetsinsats och därmed storleken på arvodet och omkostnadsersättningen.
Frågan om förändringar i ersättningarna kan bli aktuell när ett familjehemsplace-rat barn ska gå i skolan på annat håll och behöver bo där under skoltid samtidigt som placeringen i familjehemmet behöver kvarstå.
 
Tack för info :razz:
Dem uppgifter vi har fått är att dem "alltid" ger lägsta arvode och omk. Sedan kan vi förhandla längre fram...
Känns lite märkligt med tanke på omfattningen av uppdraget :roll:
 
Det låter märkligt att de "alltid" sätter lägsta arvode och omkostnad till en början (om det verkligen stämmer tvivlar jag på). Förmodligen kan det ha att göra med att de har särskilda riktlinjer för jourplaceringar, dvs placeringar som ännu inte har beslutats i socialnämnden för "stadigvarande vård och fostran" enligt SoL 6:6. Vissa kommuner betalar exempelvis enbart ut omkostnad under "jourtiden". Hur som helst så är uppdragets svårighet/komplexitet i ert fall redan känt varför en höjd ersättning bör kunna motiveras redan från början.
 
vi har sagt att vi inte kommer att godta en "låg" ersättning.
Får se vart vi hamnar:)
Nä jag har oxå svårt å tro det där med lägsta arvodet, men man kan ju alltid försöka :wink:
 
Utifrån mina erfarenheter med mina barn så tar dessa barn väldigt mycket tid och energi. Många möten till HAB, annan sjukvård, skola osv. De sliter på kläder och inredning, jobbet är många gånger tungt och krävande. Övriga i familjen får ibland stå tillbaka osv. När mina barn kom så visste vi inte något om vilken problematik de kunde ha, de var i spädbarnsålder. Hade vi vetat vilka handikapp barnen skulle få så skulle vi begärt högsta i arvode och omkostnad. Vi försökte genom åren att få högre vart efter diagnoserna plockade på, det gick inte hette det. Vi lät det vara men när barnen blev vårdnadsöverflyttade, då kämpade vi länge, länge och tillslut gick de med på att höja ersättningen.

Stort lycka till, just dessa barn ligger mig väldigt varmt om hjärtat, de är krävande, samtidigt som de är väldigt underbara.

Sara
 
Hej Sara:)
Nä i bland vet man ju inte vad som väntar.
Vi vet ju en del av det och förhoppningsvis vet vi mer efter vi träffat barnets handläggare.
Vår handläggare är lite snurrig... och har inte alltid koll på alla saker. Men underbar att prata och rådfråga med.
 
hej

jag skrev ett långt inlägg som försvann. Gör ett kortare försök.

jag säger bara HERRE GUD Hur kan en kommun tro att man ska kunna LURA på någon ett sådant svårplacerat barn. För det är vad de är, de flesta kommuner tar hjälp av organisationer för att hitta kvalificeade familjhem. Detta får kommunen betala 90 000 kr/månad. jag tycker du ska fråga VARFÖR de inte tar hjälp av en organisation som tex NÅJDEN.

Vi har ett snarlikt uppdrag som vi får 28 000/män i arvode samt 7000 i omkostnad, då har vi dygnet runt uppbackning samt avlastning och egen terapi7samtal för att orka.

betänk att om detta barn var ert biologiska så skulle ni få helt vårdbidrag 9000kr/mån samt material resor hjälpmedelskostnad 5000,från Fkassansamt barnbidrag 1000 kr,

Vilken typ av stöd och avlastning har ni blivit erbjudna??????
 
Nja det där med stöd och avlastning har vi inte disskuterat, än...
Är ju berättigad till kortidsboende iom att barnet tillhör LSS.
Sedan vad dem anser om det är en annan fråga..

Frågade däremot om extern handledning och fick svar att ja ni har ju mig( famsekreteraren) som ska ge stöd och handledning. Extern hjälp erbjuder vi bara om det finns stora bekymmer :?
Har en kännsla av att vi får strida för en skälig ersättning men då vi känner så oerhört starkt för detta barn/uppdrag så är vi beredda att få stångas lite...
Som tur är kan ju Hab ge stöd både med psykolog och kuratorer. Även då det gäller TAKK.
I bland känns det som att nu handlar allt om arvode och omkostnader, blääää rent ut sagt.

Är det "girigt" att begära högsta vad gäller arvode och omkostnader?
Vi måste köpa en bil till, 7 sittsig.
Ska vi ta med räntorna?
Vad kan man fråga om, är de villiga att stå för då det gäller skatt, försäkring odyl omkostnader?. Är i dag inte i behov av två bilar.
Att vi köper och står för amortering är ju självklart.
 
Vårdbidrag ges inte så lätt som man kan tro. Jag trodde att mina barns handikapp lugnt skulle komma upp i det högsta, icke. Jag får ½ vårdbidrag för båda barnen tillsammans. Det är inte namnen på alla handikapp som ger vårdbidrag utan det är i vilken omfattning barnet medför merarbete, vilket man kan se olika på upptäckte jag när jag sökte :smirk:
Jag ringde härromdagen för att lägga till diagnos och att vi inte längre har avlastning. FK trodde inte att det skulle medföra någon ändring. Jag måste ändå söka om nu när vi börjat medicinera med medicin som inte går på högkostnadsskyddet, får väl se om de anser att mitt merarbete minskat nu när barnet är medicinerat också, skulle inte förvåna mig det minsta.

Sara
 
Sara
du har helt rätt i att vårdbidraget är svårt att få. MEN man ska ta hjälp med ansökan och se VAD som är meriterande merarbete, för allt räknas inte. Det är tyvärr så att den som ARGUMENTERAR bäst får mest. Tyvärr inte det faktiska medicinska hindren.Vissa mediciner gör att vårdbidraget dras ner (HM man kan ju undra om barn inte får adekvata mediciner därav) ADHD medicinering brukar sänka vårdbidraget.
 
Trygga Rekan sa:
Sara
du har helt rätt i att vårdbidraget är svårt att få. MEN man ska ta hjälp med ansökan och se VAD som är meriterande merarbete, för allt räknas inte. Det är tyvärr så att den som ARGUMENTERAR bäst får mest. Tyvärr inte det faktiska medicinska hindren.Vissa mediciner gör att vårdbidraget dras ner (HM man kan ju undra om barn inte får adekvata mediciner därav) ADHD medicinering brukar sänka vårdbidraget.

Jag läste i en tidning att två mammor hade skrivit en bok om hur man söker vårdbidrag, funderar på om kanske bibblan kan ta hem den eller så köper jag den. Ja just nu är det ju två helt andra barn jag har med tung medicinering av bla ADHD. Skrämmande, för glömmer vi medicinen en gång så är ju barnet precis som det var innan, det är som att trycka på en knapp...

Vet du någon annan man kan ta hjälp av för att söka? HAB vette sjutton och BUP lär nog inte ha tiden.

Förlåt TS för lite trådkap :oops:

Sara
 
my79 sa:
Nja det där med stöd och avlastning har vi inte disskuterat, än...
Är ju berättigad till kortidsboende iom att barnet tillhör LSS.
Sedan vad dem anser om det är en annan fråga..

Frågade däremot om extern handledning och fick svar att ja ni har ju mig( famsekreteraren) som ska ge stöd och handledning. Extern hjälp erbjuder vi bara om det finns stora bekymmer :?
Har en kännsla av att vi får strida för en skälig ersättning men då vi känner så oerhört starkt för detta barn/uppdrag så är vi beredda att få stångas lite...
Som tur är kan ju Hab ge stöd både med psykolog och kuratorer. Även då det gäller TAKK.
I bland känns det som att nu handlar allt om arvode och omkostnader, blääää rent ut sagt.

Är det "girigt" att begära högsta vad gäller arvode och omkostnader?
Vi måste köpa en bil till, 7 sittsig.
Ska vi ta med räntorna?
Vad kan man fråga om, är de villiga att stå för då det gäller skatt, försäkring odyl omkostnader?. Är i dag inte i behov av två bilar.
Att vi köper och står för amortering är ju självklart.

Här kommer vad jag tycker.
- Extern handledning, ett måste, särskilt när det gäller barn med stora behov. Man öser inte ur sig till sin arbetsgivare så att säga.
- Högsta ersättningen, ja absolut det tycker jag att ni kan begära. (sen är det en helt annan sak om de går med på det, som med allt)
- Avlastning behövs oftast om barnet är väldigt krävande. Man måste få andas och hämta krafter.

Sara
 
Sara:
Har ni någon kurator kopplad till er?
Vi fick mycket hjälp av henne när vi sökte VB.
Vi hade helt fram tills för ett tag sedan.
 
my79:
Enda gången vi pratat med kurator var vid inskrivningen på HAB, sen har vi inte tänkt mer på det. Vi sökte stöd på annat håll. Kanske ska kolla om de kan hjälpa oss när vi ska söka om. Tack :razz:

Sara
 
sara sa:
my79 sa:
Nja det där med stöd och avlastning har vi inte disskuterat, än...
Är ju berättigad till kortidsboende iom att barnet tillhör LSS.
Sedan vad dem anser om det är en annan fråga..

Frågade däremot om extern handledning och fick svar att ja ni har ju mig( famsekreteraren) som ska ge stöd och handledning. Extern hjälp erbjuder vi bara om det finns stora bekymmer :?
Har en kännsla av att vi får strida för en skälig ersättning men då vi känner så oerhört starkt för detta barn/uppdrag så är vi beredda att få stångas lite...
Som tur är kan ju Hab ge stöd både med psykolog och kuratorer. Även då det gäller TAKK.
I bland känns det som att nu handlar allt om arvode och omkostnader, blääää rent ut sagt.

Är det "girigt" att begära högsta vad gäller arvode och omkostnader?
Vi måste köpa en bil till, 7 sittsig.
Ska vi ta med räntorna?
Vad kan man fråga om, är de villiga att stå för då det gäller skatt, försäkring odyl omkostnader?. Är i dag inte i behov av två bilar.
Att vi köper och står för amortering är ju självklart.

Här kommer vad jag tycker.
- Extern handledning, ett måste, särskilt när det gäller barn med stora behov. Man öser inte ur sig till sin arbetsgivare så att säga.
- Högsta ersättningen, ja absolut det tycker jag att ni kan begära. (sen är det en helt annan sak om de går med på det, som med allt)
- Avlastning behövs oftast om barnet är väldigt krävande. Man måste få andas och hämta krafter.

Sara

Är barnet under lss är det barnets rättighet att få avlastning m.m. Om barnet inte är inskrivet i habbiliteringen så gör det där får ni massor av bra hjälp, det har vi i alla fall fått. de kan även ge handledning det fick vi genom deras psykolog. Det är biståndsbedömaren i barnets placerande kommun som bestämmer insattser inte soc.


/ Lilla ja
 
"Nja det där med stöd och avlastning har vi inte disskuterat, än...
Är ju berättigad till kortidsboende iom att barnet tillhör LSS.
Sedan vad dem anser om det är en annan fråga.."

Ta nogsamt reda på om barnet är LSS.ad Det sker inte automatiskt bara för att barnet är förståndshandikappat. Vi har problem kring detta just nu. Likaså kan bara biosarna söka avlastning. Vilket de inte gör i vårt fall.Se till att få en LSS handläggare INNAN barnet flyttar in, samt en fullmalt från biosarna.

Det är mycket krångel och byråkrati som tar tid, kring dessa barn.
 
Trygga Rekan sa:
"Nja det där med stöd och avlastning har vi inte disskuterat, än...
Är ju berättigad till kortidsboende iom att barnet tillhör LSS.
Sedan vad dem anser om det är en annan fråga.."

Ta nogsamt reda på om barnet är LSS.ad Det sker inte automatiskt bara för att barnet är förståndshandikappat. Vi har problem kring detta just nu. Likaså kan bara biosarna söka avlastning. Vilket de inte gör i vårt fall.Se till att få en LSS handläggare INNAN barnet flyttar in, samt en fullmalt från biosarna.

Det är mycket krångel och byråkrati som tar tid, kring dessa barn.



Ja Barnet är Lss:ad.
Är du säker på att det bara är biosarna som kan söka avlastning? Menar du kortids eller all avlastning?
Ska höra med vår sekreterare om detta i morgon.
Tack för att du informerade mig om detta :razz: , för avlastning i detta fall är ett måste.
 
Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Tillbaka
Topp