Arvodet är alldeles för lågt!

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Hej,
Vi är ett väl inarbetat familjehem med många års erfarenhet. Vi har haft turen att ha en socialtjänst som uppdragsgivare som har sett realistiskt på vårt arvode och omkostnaden. Det har varit nödvändigt för att ge oss möjlighet att göra ett bra arbete med de tonåringar som varit placerad här.
Nu förhandlar vi med andra socialtjänster om nya placeringar och jag blir riktigt jäkla förbannad när de pratar arvode.
Har man tur så erbjuds det 10180 kr/månaden i arvode. Minus skatt = 6800 kr netto = 226 kr/dag = 9.40 kr/timmen.
För ett arbete som innebär ansvar dygnen runt, alla dagar.
Och som gör att vi inte kan arbeta heltid, det har varit omöjligt!
Omkostnaden på 4000 kr blir 133 kr om dagen. Det är väl ungefär vad en tonåring äter för på en dag.
I riktlinjerna står det: " Arvodet följer löneutvecklingen i vårdyrken som tex: Vårdare, barnskötare, vårdbiträden, behandlingsassistenter"
Får jag fråga: Har de en timlön på 9,40 kr?
Vem i Sverige har en sån timlön?
Och sen detta skitsnack om att det inte är ett arbete att ha familjehemsbarn! Det är självklart att det är ett arbete!
Skulle politiker arbeta dygnen runt för 6800 kr/månaden? Utan semester eller någon form av ledighet?
Jag tycker att vi ska ha en normal månadslön!
Som familjehem får man ett arvode, MEN man förlorar sin frihet.
Vad är frihet värt?
Vad är det värt att ge ett barn en möjlighet till en bra framtid?
 
ja.. fy.. jag kan bara hålla med. :x

Har just mottagit ett samtal och blivit avpolletterade just pga våra önskemål om ersättningar. :?

Vi blev erbjudna lägsta och önskade högre, då var vi inte aktuella längre för den placeringen. *suck* känns så sorgligt att de inte kan värdera vårt arbete högre.
 
Frågan är hur många barn man ska ha för att täcka upp en heltid.
Att vara familjehem är ju ett sk 7/24 jobb. Samtidigt vet jag att när jag arbetade som nattis-dagmamma så fick jag inte betalt mellan 22.00-06.00 vare sig barnen var vakna eller inte.
Räknar man bort 8 timmar natt, så får man hela 14.12 kr i timmen istället WOW
I vår kommun drar de dessutom bara 30% i skatt så jag har hela 238kr/dag=9.90kr eller 14.87kr/tim för ett barn :wink:
 
Det verkar som om arvodet fortfarande utgår från att alla fosterfamiljer består av en förvärvsarbetande pappa och en hemmamamma, troligen är hon dessutom bosatt på landet, rentav bonnkärring kan tänka. Hon har alltså all tid i världen :roll: att ta hand om ytterligare ett eller flera barn (från stora staden förstås). Även barnen tros vara som de barn "från förr" som bara behövde vistas i friskluften på landet, kanske hade mistat en förälder eller hade en sjuk mamma. Inga kringproblem m.a.o.

Sanningen är att idag ser både fosterfamiljen och placeringarna annorlunda ut. Familjens vuxna är oftast bägge förvärvsarbetande utanför hemmet, några, men långt ifrån alla, bor på bonngård :D och barnen som behöver placeras har multiproblem i bagaget. Idag är familjehehmuppdraget ett alternativ till en dyr och opersonlig institutionsvistelse och att inte se till värdet av vad vi gör kan leda till att fler barn/ungdomar får stanna i sina förödande miljöer eller hamna på olika boenden.

(Och för att nu inte reta eventuella lantbrukarhustrur så vill jag bara förtydliga att jag är själv bonnkärring :wink: .)
 
Tack för att du skrev sista meningen...började nästan känna mig påhoppad bonnkärring som jag är :mrgreen:
 
skärtorsdagsnatt sa:
Det verkar som om arvodet fortfarande utgår från att alla fosterfamiljer består av en förvärvsarbetande pappa och en hemmamamma, troligen är hon dessutom bosatt på landet, rentav bonnkärring kan tänka. Hon har alltså all tid i världen :roll: att ta hand om ytterligare ett eller flera barn (från stora staden förstås). Även barnen tros vara som de barn "från förr" som bara behövde vistas i friskluften på landet, kanske hade mistat en förälder eller hade en sjuk mamma. Inga kringproblem m.a.o.

Sanningen är att idag ser både fosterfamiljen och placeringarna annorlunda ut. Familjens vuxna är oftast bägge förvärvsarbetande utanför hemmet, några, men långt ifrån alla, bor på bonngård :D och barnen som behöver placeras har multiproblem i bagaget. Idag är familjehehmuppdraget ett alternativ till en dyr och opersonlig institutionsvistelse och att inte se till värdet av vad vi gör kan leda till att fler barn/ungdomar får stanna i sina förödande miljöer eller hamna på olika boenden.

(Och för att nu inte reta eventuella lantbrukarhustrur så vill jag bara förtydliga att jag är själv bonnkärring :wink: .)

Ha, ha lät som att du beskrev vår familj. :D
 
Fru Eriksson sa:
skärtorsdagsnatt sa:
Det verkar som om arvodet fortfarande utgår från att alla fosterfamiljer består av en förvärvsarbetande pappa och en hemmamamma, troligen är hon dessutom bosatt på landet, rentav bonnkärring kan tänka. Hon har alltså all tid i världen :roll: att ta hand om ytterligare ett eller flera barn (från stora staden förstås). Även barnen tros vara som de barn "från förr" som bara behövde vistas i friskluften på landet, kanske hade mistat en förälder eller hade en sjuk mamma. Inga kringproblem m.a.o.

Sanningen är att idag ser både fosterfamiljen och placeringarna annorlunda ut. Familjens vuxna är oftast bägge förvärvsarbetande utanför hemmet, några, men långt ifrån alla, bor på bonngård :D och barnen som behöver placeras har multiproblem i bagaget. Idag är familjehehmuppdraget ett alternativ till en dyr och opersonlig institutionsvistelse och att inte se till värdet av vad vi gör kan leda till att fler barn/ungdomar får stanna i sina förödande miljöer eller hamna på olika boenden.

(Och för att nu inte reta eventuella lantbrukarhustrur så vill jag bara förtydliga att jag är själv bonnkärring :wink: .)

Ha, ha lät som att du beskrev vår familj. :D
Ja, egentligen beskrev jag nog min familj med :D , fast tills för 2 år sedan var det maken som var "hemmafru" på gården och jag som åkte till jobbet. Men några bleka stadsbarn med behov av frisk luft och sol har vi inte sett, däremot en hel del utagerande och själsligt trasiga ungar med behov av att få ett vettigt mål i livet och en grund att stå på som inte kapsejsar.
 
Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Tillbaka
Topp