Asberger och tics

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Har sedan i några månader varit familjehem åt ett syskonpar där jag misstänker att ett av barnen har Asberger. Att h*n har tics är jag säker på då h*n är utredd och inte har några fysiologiska fel ang att h*n snorar. H*n gör det när h*n tittar på tv och sitter vid datorn. Märkte ganska tidigt att h*ns beteende var annorluna och när jag läste om tics kom jag in på Asberger. Mycket av h*ns beteende stämmer in på detta. Ska till BUP under nästa vecka. Soc är medvetna om att det ska utredas liksom h*ns biomamma som ska följa med till BUP. Är det någon som har erfarenhet av en sådan utredning? Känns jobbigt då vi båda jobbar heltid. Kan vi få högre ersättning då det krävs mycket tid samt mer energi eller måste vi vänta tills h*n får en diagnos? :? Det vore roligt om någon som har efterenhet av detta kunde skriva och berätta sina egna erfarenheter.
 
Diagnos

Svårt att veta vad som kan vara orsaken till snorningarna men på det lilla du berättade liknar det merTourettes syndrom som innefattar ofrivilliga rörelser, okontrollerade ljud och upprepade sterotypa och plötsliga ljud och rörelser(tics). Vanligt att symtomen visar sig kring 7-års åldern.
Asperger har oftast andra specifika drag. Utredningen pågår under en längre tid och är grundlig. Oftast blir förskola/skola inblandad för att kunna delge sin information. Lycka till!
 
Asbergers

Min systerson har Asbergers och ADHD samt tics. Dessa snorningar du pratar om hade även han som tics i ett år. Det började med en vanlig förkylning. De gick till läkaren och han var fullt frisk. Han hade även hosning/harkling som tics i en period.
 
Kan man träna bort tics eller hur jag ska säga, träna kanske är fel ord.
Jag har ett kontaktbarn som harklar sig på ett konstigt sätt som om det vore en ovana. Jag har fått för mig att det är tics.
 
Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Tillbaka
Topp