Asperger barn

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Hej är det någon av er som har erfarenhet av aspergers, börjar misstänka att vår :angel: kanske har sådana drag också vad ska jag vara observant på, och hur ska jag bäst bemöta en sådan :angel:
Helt förutsättnigslöst försöker jag nysta lite granna och jag tar tacksamt emot lite hjälp av er.

Kram Mammamoa
 
Hej! vi har en tonåring som har det, han kom till oss som 7 åring utan diagnos.Han är väldigt långsam i allt, måste tala om allt han ska göra(tvätta sig , äta mm)Han är inte social för fem öre.Trivs bäst med små barn .Jätte duktig på vissa saker(geografi, teckning mm)Han fastnar ofta i olika situationer(kan bli sittande med mackan utan att ta ett bett)Lycka till :roll:
 
Hej
Har en liten :angel: som är under utr för ADHD Autism spektra störning. Som ju Asperger tillhör .Han har jätte svårt för att förstå ironi ,skämt, ansiktsuttryck .Svårt med kontakt med andra jämn åriga barn .Tolkar allt man säger bokstavligt. Svårt med förändringar även roliga .Har "sina" special int som nästan blir som en fixering.Kräver en mycket fyrkantig vardag.Det bästa som vi har kommit på är att vara över tydliga inte säga saker som kan tolkas på något annat sett .Inte ge för många direktiv samtidigt.Ha fasta tider till allt mat ,sov mm.Inte låta h*n fastna i saker för mycket ( våran lill blir lätt låst vid tex TV eller teckna kan lätt bli ett hundra tal om man inte bryter) . Läste en bra sak som säger mycket om dessa barn (Barn med Autism lever i sin egen värld .Medan barnet med Asperger är i den här världen men på sina egna villkor.) Lycka till för dom små :angel: är härliga men envisa :wink:
 
Hej tack för era svar
En del stämmer in på våran :angel: medan annat inte gör det. Och medan vi har funderat över detta
så bröt H*n ihop alldelse idag så det blev akut kontakt med både Bup och soc.Kunde till sist erkänna fast att det satt långt inne hur dåligt h*n mådde hade inte vågat/velat tala om det tidigare. När vi kom till Bup spelade h*n upp hela registret skrik,slag ,knuffar,hyperaktivitet,däremellan som en solstråle, med andra ord tvära kast mellan skratt ock gråt. Allt detta har eskalert när skolan började,när kraven bllir lite för höga och den sociala kompetensen tillsammans med kompisar inte finns där. Jag tycker så synd om denna :angel: och lider av att h*n har det så jobbigt nu :cry: . Men jag vet ju så väl att jag inte hjälper :angel: med det . hoppas att soc hjälper till med en bra handledare nu så vi kan få lite råd och stöd i detta.
För är det lite som vi misstänker att det skulle kuna vara aspergers så är jag inte säker på at vi är den rätta familjen för denna goa :angel:
fy vad detta inlägget blev rörigt och det kanske inte platsar här men tankarna bara mal och mal ikväll
hoppas bara att vårt akuta besök på Bup kan leda till någonting bra på sikt, att vår :angel: kan få all den hjälp h*n behöver.

Mammamoa :cry: ikväll
 
Hej mamma mu och tack för din omtanke

Vi har kommit en liten bit på vägen, nu har vi iaf fått bup med oss i våra tankegångar. Nu äntligen har :angel: papper blivit överflyttade, så fanns där tydligen tankar i den riktningen också från det andra bup. Kontakten med kuratorn hade jag ordnat med innan och nu har :angel: varit hos henne någon gång, tror att det kan bli bra. Nu väntar vi på att få en ny tid hos doktorn. Och skolmöte med bup och soc är ordnat. Handledaren har vi fått träffa, verkar ok än så länge. Dessa problemen med vår :angel: kom lite som en överraskning för soc de trodde inte att problemen var så stora som de har visat sig att vara, trode väl att problemen fans hos biosarna istället. istället så har vi bekräftat deras misstankar på att allting inte är som det ska vara med :angel: och det har gjort att vi har fått en mycket bra kontakt med dem.
Vi har inte fått någon diagnos men vi har fått bollen att rulla, så får vi se hur det går. För :angel: s skull hoppas jag att det inte tar för lång tid.

Mammamoa
 
Go kväll!! Gott att höra att det börjar röra på sig angående er :angel: .Det är ju så att det är ni som ser o upplever :angel: .Dom måste lyssna o förstå att vi gör detta för barnens bästa.Lycka till! :claphappy:
 
Hej skönt att höra att det rullar på för er och att dom verkar lyssna.Det gör mycket att ha ett bar Bup och en bra handledar kontakt.Vi har turen att att ha bägge delarna .För trots att vi har mycket erfarenhet sen innan så är varje nytt barn unik i sin diagnos .Och ibland uppstår situationer där man står helt frågande.
Så många styrke kramar på vägen den är knagglig bitis krokig och ibland kommer det enorma dalar och höga backar .Men den är aldrig tråkig.
 
Hej igen

Vill bara uppdatera lite grann. Var härom dagen och fick änglens diagnos muntligt på BUP.
och det var autism spektra tillstånd. Det har gått fort sen jag började nysta i detta och det känns rätt skönt att vi har fått diagnosen innan Jul. Även skönt för bioföräldrana med alla inbladndade att även deras känsla, tankar och funderingar får ett svar och en bekräftelse.
Det har varit fruktanskvärt jobbigt nu under hela hösten där vår ängel inte ens velat gå i skolan, känner sig bara udda och utanför och orkar inte förstår inte allt och hängger inte med riktigt.
(Men skolan tycker det går bra föruton kompisrelationerna :bounce: ) Inga kompisar inga vänner utan har hängt upp hela sin tillvaro på mig. Jag kännner nu att änglen har helt kört slut på mig, det har inte funnits så mycket ork till att förbereda inför julen som jag annars tycker är så roligt. Men det blir jul ändå även om pyntet är lite mindre och julmatoch bak har minskats ner. Finns mycket färdigt i butiken att köpa :angel

Kommer att ta denna jul helg till att fundera på framtiden

Ha en bra jul

Mammamoa
 
Hej mammamoa! Är lite nyfiken på hur det gått för er och er :angel: . Förstår att det måste varit tufft , hoppas det lugnar ner sig och att ni orkar, eller vad nu ert beslut blir, så lycka till.
 
Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Tillbaka
Topp