Att "bara" vara familjehem.....

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Vi har två placerade barn i vår familj.
Jag hade en egen firma som jag "la vilande" när placering nr 2 kom.
Tanken var att när liten nr.2 kommit in ordentligt i förskolegruppen att jag på nytt skulle starta igång.
Olika orsaker har gjort att min "hemmatid" förlängts i flera omgångar.
Detta medförde att skatteverket tog kontakt och min f-skattsedel drogs in.Det kan jag i och för sig förstå och det är inte så besvärligt att starta igång igen även om det blir "onödigt" pappersjobb.
Nu funkar det bra på förskolan och då slår placering nr.1 bakut....Har börjat i skolan och fritids och det bara inte funkar. :littlesad
Vår :angel: spelar upp ett register som vi inte hade en aning om fanns.
Vi har haft så mkt möten med all personal och alla är helt överens om att en resurs behövs.
Men det finns inga pengar,kvoten av barn med särskilda behov är redan fylld på vår skola.... :?
Vi har valt att plocka bort :evil: från fritids och det innebär att vi måste hämta hem vår :angel:
vid lunch varje dag.Jag gör gärna det men när ska jag hinna "jobba".
Det finns inte en möjlighet att jag ska dra runt firman med så få timmar.Då är jag alltså "arbetslös" och får inte ha :angel: nr.2 på förskolan mer än 15 timmar och får inte ens bestämma när vi behöver barnomsorg. :x
VARFÖR kan man inte få kalla det ett "riktigt jobb" att vara familjehem???
Som någon tidigare skrev så bjuder vi på kärleken och platsen i vår familj men ALLT annat runt dessa
barn måste väl kunna ses som ett arbete. :angel
 
ja det är jäkligt märkligt att dom resonerar så knasigt

har ett svagt minne av att vi pratat härinne om tider på dagis och fritids förut i samband med "arbetslöshet" eller tjänstledigheter
även föräldraledigheter som de som har bebisar brottas med

Vad säger ert soc? Lönebortfall borde vara en hjälp för er.
 
Personlig assistent är ett yrke, förskollärare är ett yrke, dagmamma, lärare, fritidsledare mm. Men att vara allt detta och samtidigt (om än outbildad) psykolog och terapeut och mycket annat. Och det dygnet runt /365 dagar per år... :?

För oss här hemma är det ett yrke-mitt yrke. Jag är den som läser på, går på utbildning, sköter telefonkontakt och umgängen mm. Större delen av skolgång,BUP mm sköter också jag eftersom jag är hemma. Tillsammans gör vi allt annat. Så min partner går på föräldramöten och andra möten i skolan. BUP utredningar, tar emot socialtjänsten och andra myndigheter, tar hand om biosläkten, jobbar med barnens problematik (allt det kan tänkas vara-ni vet :wink: ), uppfostrar, vägleder, stöttar,älskar mm mm.
Detta varken tar eller vill han ha betalt för.
Men jag vill och ska ha betalt för det arbete jag gör-det är att likställa med vilket arbete som helst (kanske lite tuffare än många andras).

nu är jag i o f s nöjd med de ersättningar jag/vi har eftersom jag inte skulle gå med på något :roll:

MEN jag tycker ändå att det är viktigt att vi går samman mer och som grupp kräver mer, både ersättning och stöd :angel


så pappsen-jag förstår och håller med!
 
Å ena sidan är det INTE ett arbete (aldrig till vår fördel) Men om du har fosterbarn och är sjuk då är F-kassan på hugget. vi har fått redogöra vem som hämtar och lämnar på dagis etc . De vill dra ner mitt sjukbidrag till 25%. När jag frågade vad som händer när jag behöver läggas in och är totalt sjuk, om jag då kan sjukskriva mig igen till 100% så fick jag inget svar.Nja det är inte säkert att arvodet är att se som grund för SGI det får vi se då.

Visst blir man galen.
 
Länge sedan jag hade med barnomsorgen att göra så där kan jag inte råda dig.
Självklart borde det vi gör ses som ett arbete.
Visst det är ett kall vi vill finnas och dela med oss av vår kärlek.
Men vi kan inte göra det till vilket pris som helst.
I mitt fall skulle jag kunna gå ut jobba heltid och få det bättre ekonomiskt än med en placering.
Så inte fn är det så att vi gör detta för pengarnas skull.
Vad skulle hända om vi enastående föräldrar inte fanns för dessa barn ungdomar något är vi väl ändå värda?
Har sjävl placeringar via organisation för att jag anser att ska jag hålla på med detta vill jag inte vara tvingad att ha ett jobb oxå.
Det finns inga lätta fall dessa barn kommer oftast med ryggsäcken full och även den mest välfungerande välmående unge mår väl ändå dåligt av att byta familj och miljö.
Vi måste stå på oss och stå upp för oss själva så kanske vi blir fler med bättre villkor och det behövs.
 
Visst är familjhemsvård fantastiskt, ibland är vi och ibland är vi inte....
Vi ska tåla och orka att vara allkonstnärer, när det gäller HELA barnets placering, vi får liksom föräldrar, syskon och hela släkten på köpet.
Vi får överraskningar gång på gång som kommunen har glömt att informera om... oj då???
Vi placerar dessa barn i skolor, dagis, fritids som om vi släpade in katten.... vi får inte rätt till Bup utredningar självklart, när det finns så otroligt mycket frågetecken kring placeringen som gör att utredningar inte kan startas...
Och soc sekr. lyser med sin frånvaro när det blir total kaos....
Ja, välkommen till familjehemsvården.....

Därför tycker jag, våga ta betalt när man tar emot placeringar i sitt hem, vi kan inte jobba gratis, vi kan inte mista ersättningar, pensions ersättningar och jobba för de sämsta vilkoren..
Vi MÅSTE sätta ner foten och börja ställa krav...
Vi måste organisera oss, bli medlem i FACO kan vara ett alternativ, vi kan tillsammans börja sätta upp riktlinjer av vad vi tycker är rimligt i "vår" värld. Vi kan börja peppa varandra att våga ställa krav.
Vi är utsatta i våra hem därför behöver vi varandra...
Själv har jag jättemånga ideér hur vi skulle kunna organisera oss, Vi skulle oxå kunna ta referenser på kommuner och deras arbetssätt...men då måste vi ha ett nätverk tillsammans.
Ja, lite så tycker jag.... vad tycker du???
Ps, Jag skulle vilja komma i kontakt med familjehem i Dalarna kan de som är berörda skicka mig ett pm, så skulle jag bli tacksam, jag har lite ideér som jag skulle vilja bolla med några i mitt län...ds
 
Jag skulle bara starta företaget igen, eller ett nytt, även om det blir inga kunder och inkomster i den, då på papper ser det ut som du jobbar. Der borde räcka för att ha mer timmar på dagis.

Och, jag vet inte om det är bra förklaring att det finns inte pengar för extra resus på fritid och därför barnet kan inte vara kvar. Vad har soc sagt om detta? Du har rätt att jobba, så soc ska gör allt att det fungerar med fritid, eller om de kan inte, då ska de betala lönebortfall till dig, för att du kan inte jobba och måste vara hemma (kanske inte hel tid, men half?)

Corri
 
Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Tillbaka
Topp