Att bli en självgående individ

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Suck och pust!

Hur svårt kan det va´att vilja sköta sin hygien? Inte för min skull, utan för sitt eget bästa.

Har en femtonåring som har så evinnerligt svårt att sköta sig. Efter att ha sovit borta plockades tydligen inte tandborsten upp på tre dygn. Jag trodde först att h*n glömt tandborsten där den sov över och att h*n inte "vågade" be om/eller ta en ny tandborste. Så var det inte utan det var "latheten" som gjorde att h*n inte orkat ta upp tandborsten från väskan :? Åter konsekvensprat, andedräkten, hål i tänder, snusket som sitter på tänder... Att inse vad detta lust/känslobeslut i nuläget kan resultera i...

Visst vet jag att h*n hoppat över ibland att borsta tänderna, men att gå i tre dagar utan att borsta och samtidigt vara med kompisar...

Tror ni h*n borstade tänderna dagen efter? :evil: Grrrr!

Stämmer in i "suck och pust"-kören ;-D

Duscha.........
Använda deo......
Ta rena underkläder.......
Lägga smutsiga kläder i tvätten........framför allt smutsiga underkläder.......
Ta rena kläder..........
Borsta tänderna.......
MED tandkräm..........

Alla dessa dagliga påminnelser.............fortfarande...........efter ett år hos oss.........

...."suck och pust " kören.....
med andra ord : konsten att överleva en tonåring? :wink:
Känner igen det där dock inte av mina barn eller placeringar utan av mig själv!(Kanske liiiite av min 12-åring just nu som jag måste påminna att duscha men h*n tänker helt enkelt inte på det)
Har varit själv fosterbarn och jag kom ihåg när jag var typ 12,13 kanske att jag inte orkade tvätta,sköta om mig.Iof tvättade jag håret men inget annat.Måste dock säga att jag mådde dåligt hos mina fosterföräldrar och att det säkert berodde på det.
Men vänta bara tills det vänder....då kan ni inte få ut dom ur badrummet! :D

Kan förtydliga att h*n inte borstade tänderna morgonen efter - trots att tandborsten nu låg framme.

Vår placering har trots att den är i tonåren inte någon större lust till att sköta hygienen, eller rättare sagt tror jag inte att den kan se de positiva fördelarna, då dessa kanske inte syns konkret eller "at once". Känslan av att vara fin och ren har ibland svårt att överträffa lättjan och andra människors syn på en är ju ganska avancerad kunskap - svår att upptäcka och förstå...

Jag tror att de flesta barn har någon sorts "snuskfas" där jeansen inte anses behöva bli tvättade eller att barnen inte förstår att de börjar komma in i puberteten med de lukter det innebär, men oftast har väl detta försvunnit i högstadieåldern?!? Jag tycker både killar och tjejer är mycket måna om sitt utseende och om att vara fräscha.

Tänk ändå så mycket lättare det är att fostra in små barn i hur man uppför sig, tänka på andra, kroppsspråk, hygien, familjeliv, familjeförväntningar, solidaritet med familjen, ja, listan kan bli hur lång som helst. Detta gör vi automatiskt som föräldrar. Att försöka fylla alla tomma rum i dessa barns liv är verkligen ett arbete.

Just nu måste jag stanna upp och faktiskt försöka se allt det positiva som ändå skett och inte känna att vi står och stampar på ruta ett!

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Tillbaka
Topp