Att separera som familjehem.

Hej alla kloka familjehem där ute. Vi är i behov av goda råd.
Jag och min sambo har efter ett halvt liv tillsammans insett att vi ska separera. Till saken hör att vi har två fantastiska familjehemsbarn tillsammans och i vår värld är de ju våra barn. Vår fråga är om det finns någon risk att de vill omplacera barnen för att vi separerar. Barnen är ca 6 år gamla och bott hos oss i halva sitt liv. En vårdnadsöverflytt är på gång.

Någon med erfarenhet och kloka råd?
 
Man kan ju vara familjehem som ensamstående så det ska väl inte vara några problem. Eller tänker ni att ni ska ha "delad vårdad"? Då kanske socialtjänsten kan ha åsikter om att det kan bli rörigt för barnen om det samtidigt är umgänge med bioföräldrar. En vän till mig var med om någon liknande men det barnet var yngre när det placerades, men barnet fick bo kvar.

Det var inte så mycket erfarenhet eller kloka råd kanske, men lite tankar och funderingar. Lycka till och hoppas att allt ordnar sig.
 
Måste båda sakerna hända samtidigt?
Är läget/stämningen tillräckligt bra för att avvakta separationen tills våtdnadsöverflytten är klar?
Vilken relation har ni med er handläggare och föräldrarna?
Inget lätt beslut och inget lätt att resonera om när det finns många om och hur...
Lycka till
 
Skulle precis skriva det honey skriver.
Måste seperationen ske nu?

Det finns kanske ingen anledning alls till oro, och att soc och alla inblandade tycker det är helt ok med seperation och delad vårdnad, i synnerhet när nu en VÖF är oå gång, och ni kan prata med soc och allt går bra.

Jag hade ändå varit lite bekymrad att barnen får flytta, men det är för att jag har läst skräckhistorier och glömmer bort allt som funkar bra ...

Det är vetkligen inget ovanligt eller konstigt med seperationer så jag tycker soc bör förstå. Familjehem liksom andra delar på sig.

Inga råd, bara tankar. Lycka till med allt!
 
Hej MoALanta,

Jag vet ett familjehem som separerade och de fick ha kvar barnet som jag har för mig var i 4-års åldern. Det blev som det blev för vanliga familjer; att de hade delad vårdnad.
Tror inte det bör vara något problem, familjehem skall ju vara vanliga familjer som alla andra så att säga. Däremot tänker jag som flera; ni kanske kan vänta med att berätta och separera tills vårdnadsflytten är klar?

Lycka till,

M
 
Vår tanke är att vänta... och vi har väntat.. Soc lovade vöf i början av året och fast bio har önskat vöf så har inget skett. Soc är underbemannade och har inte ens haft de obligatoriska mötena med oss. De tycker att vi är så välfungerande så vi prioriteras inte. Som ni förstår så kan vi lätt leva livet ihop bara vi inte mister våra barn, men självklart tär det på oss och vi vill inte att barnen ska börja märka av något. Vi är bästa vänner så det är en fin seperation, men som ni förstår så vore det skönt att få dela på oss nu när det är det vi båda vill. Självklart ska vi ha gemensam vårdnad. Utan tvekan.

Tack för tankar och tips.
 
Så som jag kan utläsa det så försvinner möjligheten till gemensam vårdnad om vi flyttar isär. Läser jag det rätt då?
 
Jag tittade lite närmare och på sidan 102 så står det:

Vid separation
För att två personer ska kunna utses att gemensamt vara vårdnadshavare för ett barn krävs det att de är gifta med varandra, registrerade partners eller sambor (6 kap. 10 a § FB). Den omständigheten att äktenskapet upplöses eller att samboförhållandet upphör medför inte att den gemensamma vårdnaden upphör. Rätten kan dock i mål om äktenskapsskillnad mellan vårdnadshavarna besluta att vårdnaden inte längre ska vara gemensam om det är uppenbart att gemensam vårdnad är oförenlig med barnets bästa. Också om någon av dem vill att vårdnaden inte längre ska vara gemensam ska rätten på talan av en av dem eller båda anförtro vårdnaden åt en av dem. Rätten beslutar då efter vad som är bäst för barnet (6 kap. 10 b § FB).

Den gemensamma vårdnaden fortsätter alltså att vara gemensam precis som för föräldrar efter en skilsmässa om inte domstolen eller någon av vårdnadshavarna tar upp frågan om en ändring. Socialnämnden har i denna situation ingen möjlighet att begära att vårdnaden ska anförtros en av de särskilt förordnade vårdnadshavarna om den anser att det skulle vara det bästa för barnet. Däremot kan nämnden begära att vårdnaden överflyttas till föräldrarna eller en av dem om detta skulle anses vara bäst för barnet.
 
Hej Anne. Precis det läste jag också. Jag läste även följande...

Villkor för att två personer ska kunna utses Två personer kan utses att gemensamt vara vårdnadshavare för ett barn om de antingen är gifta med varandra eller är sambor (6 kap. 10 a § FB). Vad som sägs om personer som är gifta med varandra gäller även för registrerade partners (3 kap.1 § lagen [1994:1117] om registrerat partnerskap). Med sambor avses två personer som stadigvarande bor tillsammans i ett parförhållande och har gemensamt hushåll (1 § sambolagen [2003:376]). Ett homosexuellt par kan alltså utses att gemensamt vara vårdnadshavare för ett barn om de bor tillsammans eller har registrerat sitt partnerskap.

Vilket tydligt innebär att om vi båda vill bli vårdnadshavare så måste vi vara sambos. Vi har väntat i ett år på vårdnadsöverflytten och kan inte se att vi kan vänta ännu ett år på detta.

Har vi inget annat val än att bo ihop för att säkerställa att vi båda får vårdnaden och först därefter så kan vi separera? Känns ohållbart m3n jag kan inte se några kryphål eller undantag.
 
Hej!
Utifrån texten så verkar det inte finns några andra alternativ. Kanske man kan ringa Tingsrätten och be att få tala med någon som är kunnig inom detta? Eller testa att fråga någon advokat inom familjerätt som också vet något om VÖF?
 
Jag tror tyvärr inte jag kommer hitta andra svar. Jag har kollat praxis och det bådar tyvärr inte gott. Jag har tillgång till rättsdatabas och sökt på just vöf. Men greppar såklart efter halmstrån.
 
Jag och min fd man skilde oss när våra var små innan vårdnadsöverflytt. Det blev då som så att jag blev ensma familjehem och senare vårdnadshavare för barnen och han blev av socialen anlitad som kontaktfamilj. Socialen såg det som deras ansvar att se till att barnen bibehåll relationen till oss båda. Dock skulle barnen vistas sin huvudsakliga tid hos mig,det har löst sig väldigt bra måste jag ändå säga. Sen tycker jag att det borde vara barnens rätt att få ha två vårdnadshavare när det faktiskt finns det i praktiken. Vi är än idag föräldrar tillsammans till barnen om än bara en av oss är vårdnadshavare men det här är en lag som borde ändras snarast.
 
Vill uppdatera nu efter 1,5 år. Vi valde helt enkelt att bo ihop tills en vårdnadsöverflytt var klar. Den blev klar i februari. Vi har alltså bott ihop 1,5 år för denna dom.
Men. . Nu ser det ut som en bara en av oss kan vara familjehem iaf! Kan vi inte båda vara det eller vara det till vars ett barn? Ingen av oss vill släppa taget då det för oss är våra barn.

Nån som vet om det finns separerade familjehem? Som då får vara fortsatt familjehem.
 
Hej!
Roligt att få en uppdatering!

Gäller det barnet som är VÖF eller menar du att ni vill vara familjehem båda två men på var sitt håll med olika uppdrag?

Anne
 
Om barnen är VÖF så räknas ni inte längre som familjehem utan som helt vanligt föräldrar med det juridiska ansvaret om barnen (Särskilt förordnade vårdnadshavare).

Jag tittade i När barnet behöver ny vårdnadshavare, sid 102, så här står det där (se fetmarkering):

Vid separation
Vid separation För att två personer ska kunna utses att gemensamt vara vårdnadshavare för ett barn krävs det att de är gifta med varandra, registrerade partners eller sambor (6 kap. 10 a § FB). Den omständigheten att äktenskapet upplöses eller att samboförhållandet upphör medför inte att den gemensamma vårdnaden upphör. Rätten kan dock i mål om äktenskapsskillnad mellan vårdnadshavarna besluta att vårdnaden inte längre ska vara gemensam om det är uppenbart att gemensam vårdnad är oförenlig med barnets bästa. Också om någon av dem vill att vårdnaden inte längre ska vara gemensam ska rätten på talan av en av dem eller båda anförtro vårdnaden åt en av dem. Rätten beslutar då efter vad som är bäst för barnet (6 kap. 10 b § FB).

Den gemensamma vårdnaden fortsätter alltså att vara gemensam precis som för föräldrar efter en skilsmässa om inte domstolen eller någon av vårdnadshavarna tar upp frågan om en ändring. Socialnämnden har i denna situation ingen möjlighet att begära att vårdnaden ska anförtros en av de särskilt förordnade vårdnadshavarna om den anser att det skulle vara det bästa för barnet. Däremot kan nämnden begära att vårdnaden överflyttas till föräldrarna eller en av dem om detta skulle anses vara bäst för barnet.

Det låter konstigt att ni inte skulle kunna ha delad vårdnad om barnen?
 
Tillbaka
Topp