Kul att det gick bra.
Vad jag förstod så var barnet yngre. Att knyta an är ett jobb. Det kommer inte av sig självt utan man får jobba på det.
Vår lille var 8mån när h*n kom till oss. En liten osäker parvel, som reagerade på alla höga ljud mm. Som blev mkt orolig när det var mkt folk. Vi försökte sova i husvagn en av de första helgerna, vilket slutade med att vi åkte hem klockan 5 på morgonen.
Vad jag gjorde var att jag bar mkt. Barnet var inte vant vid det så jag kunde inte använda sjal. Försökte med sele men det gick inte.
Så det var bära bära bära. Kämpade med ögonkontakt.
Rutiner, som bad innan läggning. Gröt innan badet. Sova innan gröten osv. Försökte göra varje dag lika. Samma mat flera dagar i rad.
Med facit i hand så hade jag backat ännu mera. Hade barnet kommit idag så skulle jag valt att flaskmata en månad. För att sedan börja om med smakportioner. Verkligen behandla det som ett nyfött barn. För det var det ju för oss. Nyfått.
När jag la på kvällen satt jag kvar en stund längre för var kväll. Tillslut somnade barnet hos mig och då satt jag kvar en stund till.
Kunde gå runt i huset och tvingade mer eller mindre barnet att ligga på min arm, napp och snutte var viktiga. Är idag mkt viktiga.
Vi la oss på sängen och barnet somnade på min arm, så kunde vi ligga. Länge. Nattetid började barnet efter några veckor att söka vår närhet. Speciellt min. Så då var det samsova som gällde. Barnet låg i fosterställning mot mig på min arm. tog jag bort min arm, kröp det nära nära, låg kloss an.
Idag har vi en parvel som när h*n sover hos oss ligger med armar och ben åt alla håll.
En liten som nu springer runt och skrattar och charmar alla.
Mitt råd, lyssna på barnet. Begränsa umgänget. Det är ni som tröstar matar och vårdar. Ni som bär. Ingen annan.
På anknytning.nu finns många bra tips. Behandla barnet som ni hade gjort om ni hade adopterat det.
Lycka till. Fråga gärna på om det är ngt du undrar över. PM:a gärna.