Att tänka på...

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
S

sara

Guest
Utdrag ur Svenska kommuner och landsting cirk 2006:76

"6.3 Ingen kompensation för hemarbetande familjehemsförälder
Det kan förekomma att ett barn har så stora omvårdnadsbehov p.g.a. sitt sjukdomstillstånd eller svåra funktionshinder att det krävs en vuxen hemma på heltid.
Ett sådant familjehemsuppdrag kommer sannolikt att bestå under överskådlig tid och är inte möjligt att kombinera med förvärvsarbete. Nämnden söker då ett familjehem som väljer att vara familjehem på heltid, kanske som alternativ till förvärvsarbete.
I sådant fall har familjehemsföräldern gjort valet att avstå från förvärvsarbete för att vara familjehem. Det innebär att det inte finns någon förvärvsinkomst att kompensera för.
Socialnämnden får, för ett sådant uppdrag, bestämmas arvodesnivån utifrån vad som kan överenskommas och utifrån omständigheterna i det enskilda fallet.
"

Det jag reagerade starkt på var att om ett barn/ungdom kräver omfattande vård att soc då letar efter ett familjehem som "väljer" att vara hemma inte får kompensation för detta. Vansinne!!!
 
Men..kompensation...jag är kanske lite trög efter denna dag.., men vad för slags kompensation pratas det om? :roll:
 
Jag har själv varit hemma under lång tid med ett barn.
Till slut blev det omplacering för det var för stora behov.
Jag fick lönebortfall och det står att man ska ha semesterersättning utöver det.
Det sa de att det tar vi sen och nu är jag utan semester när jag har gått tillbaka till mitt jobb.
Nu säger kommunen att de inte följer det som står utan man får vara utan.Det är tacken när man inte har haft något skrivit utan har litat på vad de har sagt.
 
Kompensationen som det står om i detta fall är kompensation för lönebortfall, har man inget jobb eller annan inkomst som man avstår så kan man inte få kompensation för något. Man har därmed inte rätt att tillgodoräkna sig ersättning från försäkringskassan eller a-kassan vid sjukdom eller senare arbetslöshet.
I sådanna fall ska man kunna begära/erhålla högre arvode för uppdraget (arvode räknas inte som lön och man får därmed inte samma rättigheter som om man vore anställd).
Tex. om man har en anställning med lön på 18.000 kr så kan man få ersättning för inkomstbortfall med det beloppet + arvodet på tex 6.000 kr men har man ingen anställning så skulle man i praktiken kunna få/begära samma summa 24.000 kr i arvode.
Det blev ett långt inlägg men hoppas att du fick med dej någonting av det.
 
Okej, då hänger jag med..

I vårt fall, med våran placering som vi har nu, så får jag betydligt mer än vanlig lön. Kanske för att vi är förstärkt familjehem..?!
Problematiken är på hög nivå, och mitt engagemang krävs på 120%, dygnet runt. Det krävs att jag ska vara hemma på heltid, och det kan ju också göra skillnad kanske.. Om firman kräver att man ska vara hemma, eller om man själv anser att man ska vara hemma...

Tycker mer och mer att soc inte tar till vara på sina familjehem.. Är glad att vi har en org som har anställt oss!
 
Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Tillbaka
Topp