Avlastning för barn med stora behov av stöd.

Vi ska ta emot ett barn som behöver så gott som ständig tillsyn och hjälp när hen är vaken.
Hen är ca 4 år gammal och behöver hjälp med allt.

Vi har några ggr pratat om avlastning/personlig assistent med soc och de tycker också att det behövs. Dock har jag förstått att det nog inte är riktigt meningen att det ska bli något av det än. Våra samtal om det rinner ut i sanden och ubder samtalets gång känns det som att vi kommer att få avlastning, men när vi efteråt tänker efter så sägs det inget, utan det känns som att de säger ja, nej och amen....och min farhåga är att hela sommaren kommer att gå, vi kommer att bli trötta och säkert lite irriterade ( och med det följer sömnproblem och att det blir svårare att samarbeta mm, mm ) och jag tycker att hjälp ska sättas in _innan_man brakar ihop.


Vi har inte påbörjat uppdraget än och givetvis är det jättesvårt för mig att veta hur det kommer att gå.

Jag skulle vilja ha någon avlastning i hemmet. Dels har vi några stora tillställningar i sommar vi ska på, där det kan vara bäst för barnet att vara hemma, sedan har vi barn som kommer att vilja göra saker på tider där lillis sover ( har tydligen stort behov av att sova i sin egen säng och somnar tidigt ) och där vi inte kan ta med henom.

Enl avtalet så förbinder sig soc att erbjuda avlastning. Så föräldrarna behöver ju inte godkänna det.
Är det någon som kan hjälpa mig att tycka till om vad som är rimligt att be om i antal timmar?

50 timmar i månaden under juni, juli, augusti? Är det rimligt? Ellet är det lite timmar, eller för många??
Tyck till!!!!

Vi har folk i vår omedelbara närhet, som barnet kommer att träffa mycket från början, som kan hjälpa till, så soc behöver inte leta efter folk.
 
Servera ett färdigt förslag, som ska skrivas in i avtalet innan ni skriver på.
10-15 h i veckan är väl inget orimligt med de behov hem verkar ha.
Och har ni dessutom ordnat hjälpen själva är det bara för soc att betala och se glada ut.
Sätt hårt mot hårt, ingen avlastning enligt ett förslag inget avtal.
 
Stå på er så att ni får avlastning snabbt! Har vänner som fått vänta 1 år innan LSS börjar utredas, och det önskar jag ingen...
 
Hej!
Jag har ingen erfarenhet av att behöva avlastning utifrån familjehemsplacerade. Men blir lite nyfiken och undrar om det verkligen är soc som står för avlastning i hemmet som assistans? Övergår inte detta till LSS och försäkringskassan och de godkänner antal timmar efter familjens behov? Men jag har verkligen ingen koll på vilka regler som styr vad i detta.

Mvh
 
Tänk på att soc kan tycka att det blir för påfrestande för barnet att vara ifrån er så pass mycket. Det fick vi till oss av soc och bup.
Samtidigt kan dom tycka att om ni har ett så rikt socialt nätverk som kan tänka sig vara barnvakter så hör det till vanligt barnvaktande som för ens egna biobarn. Jag har fått höra båda argumenten. LSS kan dessutom ta en evighet att utreda så säg till att en sådan utredning ska påbörjas omgående men att det från dag 1 ska finnas avlastning.
Lycka till! :)
 
Hej!
Jag har ingen erfarenhet av att behöva avlastning utifrån familjehemsplacerade. Men blir lite nyfiken och undrar om det verkligen är soc som står för avlastning i hemmet som assistans? Övergår inte detta till LSS och försäkringskassan och de godkänner antal timmar efter familjens behov? Men jag har verkligen ingen koll på vilka regler som styr vad i detta.

Mvh


Har barnet rätt till LSS, som min har, så kan man söka avlastning/persass/mm som då inte soc står för. Men här har ingen ansökt, så då kan soc bevilja oss avlastning i uppdraget som familjehem. Det kommer att göras längre fram och till dess vill jag ha viss hjälp.

LSS är ju mer barnets behov.
 
Tänk på att soc kan tycka att det blir för påfrestande för barnet att vara ifrån er så pass mycket. Det fick vi till oss av soc och bup.
Samtidigt kan dom tycka att om ni har ett så rikt socialt nätverk som kan tänka sig vara barnvakter så hör det till vanligt barnvaktande som för ens egna biobarn. Jag har fått höra båda argumenten. LSS kan dessutom ta en evighet att utreda så säg till att en sådan utredning ska påbörjas omgående men att det från dag 1 ska finnas avlastning.
Lycka till! :)

Ja, soc kan nog ha en massa argument för att inte verkställa någon avlastning.

Mitt främsta argument är att jag och familjen ska orka. Ingen, allra minst barnet, har någon nytta av mig när jag inte orkar längre. Och jag vet att jag inte kommer att orka detta utan avlastning. Det gör ingen.

Det blir lättare för barnet eftersom hen ska, vad jag tycker iallafall, vara här hemma när avlösarna som är för barnet kända ansikten.

Tack
 
Senast redigerad av en moderator:
stå på er vi har haft så mycket som varannan helg för att orka. Tuffa placeringar kräver rätt mycket återhämtning att få göra saker tillsammans som par att kunna åka iväg o göra saker plac inte kan tas med på eller göra något med bio barnen som rätt lätt kan hamna på utkanten när det stormar runt placeringen är viktigt
 
Tillbaka
Topp