Avlastning HJÄLP

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
hej

det känns som om vi sitter i en rävsax. Vi har ett tungt uppdrag via org. handikappad dubbeldiagnos förståndshandikapp, blöja. (skolbarn)
Första tiden kan jag förstå att man inte har avlastning för anknytningens skull och att barnet ska bli tryggt. men att det ska tjatas för att få det, trodde jag inte. Soc sa initialt att avlastning skulle "ordnas". org har ingen att erbjuda. Vi får åka 3 tim enkel väg, för avlastning vilket vi gjort vid ett tillfälle en helg. Men det var en helt oerfaren person som ringde oss vid alla konflikter och tillfällen för att få "handledning". Det kändes inte som någon avlastning. 6 timmar dit och 6 timar hem, för en helg...det blir inte så mycket tid kvar.dessutom så kan bara avlastningen ske när det passar avlastaren, och det kan avbokas. Vi vill ha framförhållning och veta att vi kan göra saker med bio-barnen som vår låne inte kan delta i. idag sitter vi fast.

Vi har önskat oss ett korttidsboende med erfaren personal och kontinuitet.personer som vet hur man bemöter barn med speciella behov. Hur gör vi????
 
Låter helt klart som ett barn som inte kan vara i en vanlig familj utan måste ha korttidsboende. Vilken konstig org som inte kan fixa detta? Även om de inte kan ansöka om korttids så borde de kunna stötta er i att ni behöver just korttidsboende?
Min erfarenhet i arbete med org är just att man enbart har kontakt med sin handledare aldrig direkt med soc. Detta får ju org fixa med soc!

Var tydlig och kräva avlastning NU! Att få plats på korttis kan ibland ta tid, då det först ska göras en utredning/bedömning och sen ska det matchas mot ett passande korttis och till sist så ska det finnas plats också.

Stå på er!

Kram Sara
 
Är barnet under lss har ni rätt att söka avlastning genom kommunen där barnet är skrivet. Kanske det är en väg att gå ring biståndsbedömmaren i er kommun och sök därigenom. det är bio föräldrar som söker men det borde org kunna ordna. Hoppas det löser sig för er.

/Lilla ja
 
Har försökt få liten inskriven i LSS, men det kan man inte som fosterförälder. Komunen som liten kommer ifrån anser att liten har det den behöver här hos oss?????????? Inte konstigt att fosterfamiljer brakar ihop.Liten har varit hos oss 1 år.
 
Trygga Rekan sa:
Har försökt få liten inskriven i LSS, men det kan man inte som fosterförälder. Komunen som liten kommer ifrån anser att liten har det den behöver här hos oss?????????? Inte konstigt att fosterfamiljer brakar ihop.Liten har varit hos oss 1 år.


Då tycker jag du ska om du kan gå genom bioföräldrarna för det är alltid de som söker insatsen. Lyder barnet under lss är det barnets rättighet inget soc kan ändra på. Hur som helst kan du alltid prata med biståndsbedömmaren i kommunen barnet är skriven i och fråga om råd.

/Lilla ja
 
jag har haft ett möte med soc och satt ansökningshandlingar i deras händer (LSS ansökan för den ska fyllas i av biologiska föräldrarna) Det är skandal att man placerar ett barn med sådana uppenbara funktionshinder innan man ordnat med LSS (tycker jag)

Här är ett tydligt exempel på att fosterbarn får sämre förutsättningar än biobarn med funktionshinder. Alla barn med samma diagnos som vår ängel, på habiliteringen där vi går är LSS-ade. Men det är biologiska barn.

Jag har hört att Sveriges kommuner har svårt att placera barn med funktionshinder. de skyller på att vi fosterfamiljer "är rädda för att ta hand om barn med fel på" Sanningen är den att SOC biter sig i svansen genom att göra det väldigt svårt för oss och barnen.

Jag slutar inte att förvånas över hur lite vissa socialtanter/farbröder vet och kan.

När vår lilla väl blir LSS-ad då först kan vi få korttidsboende/avlastning av kunnig profesionell personal.
Samt allt annat stöd hxn kan behöva.
 
Vad glad jag blir, du får ursäkta men jag blev nästan lite smått f-benad, inte mot er men soc och hur de kan sätta käppar i hjulet för en, de har ingen rätt att ta ifrån barnet sin rättighet. Då hoppas vi att det inom snar framtid blir lite lättare för er oc h naturligtvis den lille :angel:

/ha det gott Lilla ja

:claphappy: :claphappy: :claphappy:
 
Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Tillbaka
Topp