Avlastning

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Hur vanligt är det att vi som famhem får avlastning för våra placerade barn? Är det framförallt barn som inte har så mycket umgänge med dina biologiska föräldrar (vår :angel: har 2 timmar/månad övervakat) som kan få kontaktfamilj? Jag tänker att om barnen har föräldrar som kan/får träffa sina barn själva så blir ju det även som en typ av avlastning för oss (så har vi det med våra 2 andra placeringarna)
Jag frågar utifrån mina egna behov av egentid och inte utifrån hens behov av kontaktfamilj.
Ska oxå tillägga att det är en mycket intensiv, utåtagerande och krävande placering i lågstadieåldern som det handlar om.
Berätta gärna hur ni har det :razz:
 
har en krävande placering i lågstadie ålder diagnoser trauman mm. Över vakat umg några få timmar i månaden. Vi har avlastning varannan helg. En vecka i somras och nu ev höstlovet.
 
Hoppsan har ni direkt via kommun eller är det via org?
Är det soc som har ordnat eller är det någon i ert nätverk?
Har ni haft det så under hela placeringstiden eller har det varit ett krav från er för att orka fortsätta?
Många frågor blev det :oops:
 
Vi är avlastningsfamilj åt ett förskolebarn, ungefär som du beskrev :smirk:
:angel: kommer till oss en helg i månaden för att få lugn och ro, det är väldigt "mycket" i familjehemmet :angel: bor i.
Det är även för avlastning för biosarna i familjehemmet, det finns utrymme att koncentrera sig på dom några dagar i a f.
Det är en intensiv helg för oss även om vi håller ner aktiviteter och umgängen med andra.
Räcker gott att bara vara, och det är det :angel: behöver.
 
Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Tillbaka
Topp