Avslag på vårdbidragsansökan

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
:? Fick en kalldush idag när jag läste posten.
Vi har sökt vårdbidrag för våra pojkar som är vårdnadsöverflyttade till oss.
Många timmars pappersarbete ligger bakom vår ansökan och den var verkligen välskriven och grundlig.
Var ganska säker på att få helt vårdbidrag till vår ygnsta och kanske något lägre för vår äldsta.
Men vi fick avslag på alltihopa.
"Försäkringskassan finner att barnens stödbehov är tillgodosett av annat samhällsstöd."
Dvs arvode och omkostnad från placeringskommunen.

Kommunen hade säkert inte låtit oss behålla vårdbidratget om vi fått det så själva summan kanske kvittar egentligen men det här känns ändå väldigt fel att försäkringskassan kan göra så här.

Och om vi skulle ha fått vårdbidrag så skulle det ändå bara ha varit halvt framgår av papperet jag fick.
Och även det verkar mycket konstigt då hab sa att vi helt säkert skulle få helt vårdbidrag för vår ungsta.

Ska man skratta eller gråta?
Eller kanske överklaga.
:? Tolmia
 
Hej!
Har själv i dagarna skickat in om vårdbidrag och gjort en utförlig beskrivning av vårt barn. Också vårdnadsöverflyttad. Tycker det låter konstigt att de skulle ha som motivering att du redan får ersättning från kommun? I såfall så borde vi också få avslag med samma motivering. Ska bli väldigt intressant i såfall. Kommunen lär gå i taket, eftersom samma summa ska dras av från vårt arvode.

Engentligen så är det ju inte ert "problem" eftersom summan ska dras av från arvodet (finns säkert undantag där kommunen låter familjen behålla det). Jag skulle nog prata med kommunen som betalar arvodet vad de tycker. Har FK gjort avslag så kan ju knappast du komma med något mera än du redan gjort. Då får väl soc komplettera med några bra ord kanske.

Sara
 
Kan ni inte överklaga deras beslut???? Men frågan är om ni orkar eller om det är lönt. Men oftas är det så att det går igenom andra gången
 
Det låter lite konstigt eftersom det finns familjehem som får vårdnadsbidrag.... borde isf vara lika.

Men hur kommer det säg att det skall drars från arvodet? Eller är det så att ni har ett arvode som motsvarar vårdbidraget?

Vårdbidrag är ju till för de mer kostander och det extra jobb som man har med det specifika barnet. Alltså arvode, omkostanad +vårdbidrag.
 
Vi har ett troll med väldigt stora omsorgsbehov och har för ca 3 månader sedan en diagnos.
Kommunen ska ha möte med oss ang ersättningar då vi nu har en diagnos och det ska höjas,kan det vara värt att söka vårdbidrag och komma så överens med kommunen att deras ersättningar kvarstår som det är och så får vi det eventuella vårdbidraget? Är jag helt ute och cyklar i mitt tänk kanske?
 
Fiaflopp sa:
Vi har ett troll med väldigt stora omsorgsbehov och har för ca 3 månader sedan en diagnos.
Kommunen ska ha möte med oss ang ersättningar då vi nu har en diagnos och det ska höjas,kan det vara värt att söka vårdbidrag och komma så överens med kommunen att deras ersättningar kvarstår som det är och så får vi det eventuella vårdbidraget? Är jag helt ute och cyklar i mitt tänk kanske?
Du tänker helt rätt, om familjehemmet inte får ersättning utöver kommunförbundets rekommendationer så är det lättare att få igenom denna typ av ersättningar(vårdbidrag tex). Men se gärna till att ni får högsta arvode enl. kommunförbundets rek.

Vi har fört en liknande diskussion med försäkringskassan i 4 år nu, för vår del gäller det ett troll med mycket svåra handikapp och h*n är helt klart berättigad till personlig assistans, vilket t.o.m. FK tydligt skriver i sitt utlåtande. Dock ger FK avslag med samma motivering som trådstartaren fått, nämligen att hans omvårdnads-och tillsynsbehov redan är tillgodosett genom att han är familjehemsplacerad med högre arvodesersättning än "normalt".
Vi (egentligen den placerande kommunen) har överklagat oändligt många ggr men hela tiden med samma negativa resultat.
 
Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Tillbaka
Topp