Avsluta uppdrag ?

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Undrar hur det fungerar när antingen soc. eller familjehemmet säger upp ett uppdrag ?
Görs det skriftligt eller räcker det med muntligt ?
Vår kille har nämligen rymt o vägrar komma tillbaka. Antar att det blir soc. som säger upp uppdraget gentemot oss då ? Ska vi bara "anta" att det blir uppsagt automatiskt iochmed att han inte vill tillbaka eller måste soc. SKRIVA det ngn.stans ? Kan ju vara bra att veta om vi ska söka nytt uppdrag o om vi står helt utan inkomst nu...
 
Läs ditt kontrakt, det ska stå där.
Det vanligaste (TROR jag) är att det sägs upp skriftligt med förutbestämd uppsägningstid.
För att få absolut rätt svar kan du ju ringa ditt soc............
 
Tyvärr så kan det vara från 14 dagar och upp till 2 månaders uppsägning. Vi har haft i något fall där att om barnet avviket så gällde 14 dagar därefter så upphörde omkostnaderna och sedan ytterliga 14 dagar så upphörde avodet. Så läs ert kontrakt.
 
Oj, jag måste nog förtydliga mig lite... :D
UPPSÄGNINGSTID vet jag att vi har 1 månad, det står såklart i kontraktet.... :angel
Men vad jag undrade var om man ska "anta" att uppdraget blir uppsagt i och med att killen inte vill tillbaka till oss ?? Detta hände i dagarna som han blev tjurig och stack, funderar mest på hur länge soc. tar på sig att "utreda" /bestämma vad som händer nu....
Jag vet att det enklaste vore att fråga soc. direkt, och jag har väl egentligen gjort det också...
Ställde frågan vad som "händer nu ". Svaret blev i stort sett "det vet vi inte än", förmodligen jourhem. DÄR undrar jag om vi blev "automatiskt" uppsagda, eller om det sker mer formellt.
Vill inte heller pusha på för mkt, då det tyvärr blir en ekonomisk fråga också :roll:
Han skulle ha bott hos oss MINST ett halvår till, så det blev lite chockerande att plötsligt stå utan den inkomsten. Missförstå mig "rätt" nu ! Frågan är om uppsägningstiden tickar på från den dagen han stack ? Alla saker är kvar och så.........
 
Hej igen!
Givetvis skall ni bli kontaktade av socialen som informera er att ert uppdrag avslutat från ett visst datum. Och detta datum är inte då han försvann utan då dom informera er om sitt beslut. Så har vi alltid haft det. Något annat har jag inte hört talas om.
Så tex. om dom ringer er i dag kan dom säga att vi besluta att avsluta XXXXX from 20100322 sedan har ni en månads uppsägning från detta datum....
Lycka till
 
Har ni bara informerat soc om att killen stuckit igen så är det deras sak att säga upp uppdraget om de inte vill att han skall bo hos er om han kommer tillbaka, och som bortblåst skriver, uppsägningen räknas från det datum som de säger att det skall upphöra, fram tills dess kvarstår ni som familjehem. Blir killen borta mer än 14 dagar i sträck kan omkostnadsdelen minskas för de dagar som överstiger 14 dagar men arvodet skall ni ha tills en månad gått efter det att soc. sagt upp uppdraget.

Så med glimten i ögat, ligg lite lågt :angel
 
Okej, då hoppas vi att "vårat" soc. håller sig till "reglerna"... :roll:
Detta är som sagt vårat första uppdrag, så man har egentligen NOLL KOLL på vad som gäller...
Å framförallt vad man har rätt till & kan kräva. Förstår ju att de inte betalar ut mer pengar än vad de absolut måste. Jobbigt avslut å jobbigt att inte ha mer säkerhet i "jobbet".
Funderar på om vi ska försöka bli jourhem nu när detta tar slut. Kommunen vi jobbar åt nu är nog "fulla" med jourhem, så det får bli nån annanstans ifrån. Någon som har bra erfarenhet från ngn. organisation i sthlmsomr. ?
 
Hej Kråkan!

Vill NI säga upp uppdraget? Eller är ni rädda att soc vill säga upp det pga er?? ( :oops: förlåt, men jag har nog missat lite i dina inlägg, så jag frågar dig*L)
Eller vill ni ge det ännu en chans?
Om det funkar bra ibland och ni känner att det ändå bli tomt utan h*n Ring soc o säg att ni vill att han kommer tillbaka, kan ju kännas skönt för h*n att känna sig saknad! Om ni nu skulle orka bli besvikna igen vill säga...
Sen måste ju faktiskt soc kunna ställa upp lite genom stöd och riktlinjer tillsammans med :angel: och Er! och förklara att annars blir det ju bara hvb hem till slut för :angel:

Känn efter i Er maggrop...

Lycka till!
C
 
:oops:

jag såg just i ett annat inlägg från dig i går att det var han som vägrade komma...

hmm...knepigt!

Lycka till kramar!/
C
 
Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Tillbaka
Topp