Avtal, arvode m.m.

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Hej. Jag är ny här och jag har en fundering jag tänkte höra med andra med mer erfarenhet. Ska man ha ett avtal innan man få hem :angel: till sig? Ska arvoden m.m. vara bestämt innan :angel: kommer hem? Hur ska el hur bör det gå till?

Tacksam för svar/Lizen
 
Ja, avtal och arvode ska vara klart innan inflyttning. Likaså omkostnadsersättningen. Om det är nåt man inte är nöjd med så tar man upp det innan man skriver under.
 
Tack för svar. Hoppsan, så har det inte gått till här. Våran :angel: kom hem till oss i nov -12 o igår kom de med ett avtal. Vi har alltså inte skrivit på ett enda papper. De skickade bara hem ettt beslut på vad de skulle betala i arvode/omkostn. Dessa mån ha jag inte tänkt så mkt på arvodet pga att de betalar min lön för jag är hemmma på heltid. Men jag kan alltså inte acceptera detta låga arvode om de väljer att plocka bort mitt lönebortfalll. Hur hade ni erfarna här inne gjort?
 
Jag skulle ha tagit upp det med kommunen. Det är ju faktiskt helt omöjligt att veta hur mycket jobb och tid en placering behöver innan man ens har tagit emot barnet. Först efter en tid ser man ju vad som krävs. Därför vore det bara naturligt, tycker jag, att justera arvodet efter en tid. Är man dessutom ny som familjehem så är det ännu svårare att bedöma vad som är ett rimligt arvode och det är lätt att bli "lurad".
Vad har du för arvode då de plockar bort inkomstbortfallet?
 
Skrev ett långt inlägg här, men ramlade ur nätet innan jag hann skicka. Men gå in på ekonomi här i forumet så finns det rekomendationer där.
 
Hej! jag har haft fullt lönebortfallsersättning i 4 år, nu ska jag börja arbeta deltid o fam.hemmsekr o jag är pverrens om att nu börarvodet höjas. HAr haft lägsta... 5000- någonting. Hoppas bara fam.hemssekr chef går med på höjing. När liten kom tänkte jag inte mkt på pengarna, o visste inte hur mkt probkemen skulle bli - med tiden har det visat sig vara ganska stora handikapp....

SÅ nu hoppas jag på höjning. :razz:
 
Hej!
Det som kan vara bra att veta är att lönebortfall och arvode är två skilda ersättningar och den ena ersättningen ska inte påverka den andra, i storlek.

Fullt lönebortfall inklusive semesterersättning ska betalas ut när en familjehemsförälder avstår från sitt förvärvsarbete.

Är man hemma med lönebortfall så ska även arvode utgå. Arvodets storlek ska spegla uppdragets omfattning, dvs hur mycket arbete som krävs med den placerade. Alltså är det ett tungt uppdrag så ska man inte ha mindre i arvode pga att man får lönebortfallsersättning.

Ett avtal bör alltid finnas innan man tar emot en placering. Om inget avtal finns när placeringen kommer så ska det upprättas snarast. Det är handläggarens uppgift att se till att det skrivs ett avtal.
Skulle det vara så att man är osäker på uppdragets omfattning så kan man skriva in i avtalet att det ska ses över efter t.ex. 3 månader. Under denna perioden är det viktigt att skriva ner arbetet som man gör för att ha ett bra underlag när frågan tas upp igen.

Lycka till!

Anne
 
Har genom trådar här förstått/anat att det egentligen inte ska påverka varandra- lönebortfallsersättning o arvode- men då jag tog upp det med handläggaren i höstas sa han att eftersom jag fått vara hemma så länge hade han svårigheter att förhandla med ansvarig chef om det. Jag brydde mig inte om att bråka om det då, då jag visste att jag snart skulle gå upp i tjänst. O det är först det senaste halvåret som soc har förstått HUR mkt det är med liten....tack vare en ny handläggare....
 
Hej.

Det känns lite tokigt att det har blivit såhär med att vi inte har fått ett avtal förren nu o hen ha bott här i ca 4 månader. Anledningen till att vi inte har tagit upp ekonomin (arvode, lönebortfall, omkostn) till disk är att de har sagt innan vi sa ja att det ekonomiska inte är ett problem, det behöver inte bara fundera på, vi står för allt. Och ef dessa månader så vet vi vad detta uppdraget kräver än vad vi visste innan.

Jag ska ringa våran soc sekreterare imon och förklara att vi inte kan skriva under förren vi kommer överrens om jag få vara hemma 6 mån till med lönebortfalll, alt att vi få ett helt annat arvode.

Tack för alla svar
 
GMB - Visst är det så, man vill inte bråka och anses som besvärlig. Ett barn med stora funktionsnedsättningar måste man nästa leva med för att förstå vilket jobb det ligger bakom.

Barnet kan fungera ganska bra och som med alla barn så går det i perioder vad som fungerar och inte. Men jobbet som ligger bakom är enormt och har handläggaren ingen erfarenhet av barn med särskilda behov och i en del fall, inte ens har någon erfarenhet av barn, ja då blir det ännu svårare att få förståelse för uppdragets omfattning.

Det som höll oss flytande var att alla runtomkring som vi hade kontakt med, dagis, sjukvårdspersonal, habilitering osv, tyckte att vi gjorde ett fantastiskt jobb med barnen så vi visste att vi gjorde det vi kunde för barnen och att det gick framåt. De såg och förstod att det låg mycket jobb bakom.

Anne
 
Jag har idag pratat med min handläggare och jag fick 6 mån som jag har nu som jag ville men däremot kunde hon inte svara på hur det blir med arvodet efter dessa 6 mån......

Sen ha hon med nämnt att det är meningen med vårdnadsöverflytt (heter det så?) efter 3 år men då har jag en fundering kring hur det funkar med barn som lever med skyddat id? Ska familjehemmet fixa allt själva, så som umgänge med bio m.m?

/Lizen
 
Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Tillbaka
Topp