Avtal innan inskolning?

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Hej alla FHerfarna

Har ännu en fundering, vi har fått förfrågan via kommunen om en liten. Inskolningsdagar bestämdes via telefonen, men när jag frågade om avtal etc så hade ej socialsekr tid, är nu på semester och kommer ej tillbaka förrän inflyttningen skall ha skett (enl. planeringen via telefonen). Är det vanligt att avtal skrivs i efterhand? känns jättekonstigt! Ringde upp och frågade idag en annan socsekr om basutrustning då barnet ej har något och fick till svar att "det köper ni efterhand". Jaha svarade jag, men en säng skall liten ha, och lite leksaker (nu har vi redan köpt MASSOR men det sa jag ej). BRYR de sig inte? Våran kommun har dessutom kraftigt underskott r.t. att de behövt köpa in tjänster från HVB hem då de ej har hittat tillräckligt med familjehem så man önskade ju liiiite mer smidighet från deras sida. Känner mig som en tjat moster när jag tar upp frågan om avtal ersättningar etc men det SKALL ju ändå skrivas? Har dragit upp rekommendationer etc i telefonluren men blir "bortpratad". Skall jag KRÄVA avtal innan flytt eller är jag fel ute? Hur har ni gjort?

Tacksam för svar
 
Innan har vi alltid skrivit avtal innan inflytt.
Dock gjorde sista kommunen så att de inte fattade beslut och skrev avtal förrän barnet var inflyttat.
Tills dess var man s k enskilt hem.
Samma avtal och förmåner men inga papper.
Allt vi kom överens om muntligt stod de dock för, var inga problem alls.
De t o m höjde arvodet själv!
Dock var det svårt att få någon ordning och reda tyckte jag när vi inte hade några papper..............

Kräva eller inte, det är frågan!
 
Mmmm, vi har inte fått några muntliga svar heller, de bollar hela tiden vidare till någon annan som är på semester/ej vill ta i det för att de skall gå "snart" på semester eller "återkom måndag då kommer XXXX tillbaka och kan (?) ta ditt ärende! Skall ta tag i det på måndag (igen) och iallafall be att få muntligt =) Tack Honey
 
Det var så lite så!

Jag hade nog inte börjat inskolningen innan ett muntligt avtal var klart.
Vi hade inte gått med på det om vi vetat hur kluddigt det skulle bli.
Även om de höll ord KÄNDES det osäkert!
Ingen som frågade/brydde sig om vem som skulle "ha" utbetalningen eller vilket konto vi ville ha in det på.
Fick inte ens en lönespec.............
Jag vill ha klara besked och har jag glömt något vill jag kunna backa och "läsa på".

Lycka till!
 
Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Tillbaka
Topp