Avtal / Kontrakt

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Är ny och väntar på placering. En fråga som dyjkt upp sen jag läst här ett tag är, hur fungerar det med avtalen eller kontrakten som man sätter upp mellan sig & soc vid en placering. När jag läser här verkar det som att om man inte fått med alla krav / villkor man har i avtalet så kan det vara kört att få till en förändring. Och det låter så tokigt i mina öron. Jag hoppas att det fungerar mer som vid en vanlig asntällning, att man tex accepterar en lön, av kommer man överens när den ska förhandlas, annars förhandlar man tex varje år vid de gängse löneförhandlingarna. Likadant med andra villkor och arbetsuppgifter, vid det årliga medarbetarsamtalet tar man upp vad som är bra och inte och det ligger i bådas intresse att det blir så bra som möjligt...lever jag i en drömvärld nu? Eller är det så att det fungerar så här ibland och ibland inte?
 
Det kan gå att förhandla fram ett bättre arvode vid ett senare tillfälle men då ska man ha "rätt" kommun och "rätt" handledare och bra mycket tur. Tror faktiskt att det är väldigt ovanligt. I min kommun skulle grisar flyga innan de gick med på nån förhandling om arvodet.

Den enda höjning av arvodet som min kommun möjligtvis skulle gå med på är ifall det visar sig att barnet har betydligt större vårdbehov än man trott eller att barnets svårigheter blir värre och barnet på så sätt blir betydligt mer krävande.

När man är ny så är det också tyvärr vanligt att kommunerna dumpar arvodet. De vet att man vill komma igång och hjälpa och utnyttjar ens naivitet.

Jag vet inte, kanske finns det nån här på forumet som har lyckats förhandla upp arvodet? Om det gör det så tar vi andra gärna emot tips!
 
Be att få ta med avtal och genomförandeplan hem, eller få det hemskickat och läs allt som står noggrant. Om något är oklart så fråga. Be dem skriva in i avtalet att det ska omförhandlas efter 3 månader då ni lärt känna "uppdraget" lite mer. Det är ju inte bara barnet/ungdomen och kommunen ni ska arbeta med. Annars är det vid övervägandet var 6:e månad ni kan ta upp det som fungerar och det som inte fungerar.
 
Vi fick i början av förra v en jour-raring och det från en närkommun som inte placerat hos oss förut men som vi haft kontakt med. Vi accepterade barnet eftersom vi just nu inte har något placering och de kom med barnet inom en timme. Utan annat "bagage" än det barnet stod och gick i. Nu en v. senare har kommunen i fråga skickat ett uruselt avtal som vi vägrar skriva på. Vi har "meddelat" vad en placering kostar hos oss. Nu är det väldigt tyst.

Låter det hjärtlöst? Det är det inte alls fråga om, men när kommunerna placerar barn är det KVALITET de behöver inte happy go lucky folk som vi tvingas läsa och höra i media om! Dessa rötägg drar ner ryktet för alla oss som verkligen lägger ner själ och hjärta i den lilles väl och ve. Dygnet runt. Som jourfamilj ska en person vara hemma och det är helt rätt! Dock svårt att få familjer med god ekonomi och mycket erfarenhet, om man betalar rock bottom ersättning. Att det inte är pengarna som styr är den grundsyn vi väl alla här har, men allvarligt talat, ska vi LÄGGA TILL pengar, inte vara 24h/dygn i tid? Nix.
Jag frågade vår soc dam om hon hellre gick till en självlärd och gratisarbetande hjärnkirurg som jobbar för möjligen milersättning som kanske t o m är rätt besviken på bristen på uppskattning och på rimlig inkomst, än en ordentligt utbildad och erfaren dylik som får samma lön som sina privatanställda kollegor på andra sidan gatan...

Jag tycker vi skulle starta en org som ger ut "riktlinjer" i stil med SKL som ju är kommunens stöttepelare vid förhandling. " nej.. vi följer bara riktlinjerna..:" Bulls*t. Vi som förhandlar och gnäller kunde ju därmed ha stöd av varandra och ge stöd åt alla som kommer som nya och kanske inte vågar riktigt. Är någon med??

Mi
 
Bra Cirkusjansson, det är precis så här vi tydliga vi måste vara!!
Jag följer dom privata aktörerna på marknaden och tar betalt från kommunerna vad jag skulle få av organisationerna.
Passar det inte så får dom leta vidare :angel
Vi har hållt på så många år och är värda en normal lön, precis som ssk som inte tar jobb just nu för under 25 i månaden.
 
Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Tillbaka
Topp