Avundsjuka på julklappar

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Vad gör man med föräldrar som helt klart är avundsjuka för att vi har råd att ge mer till jul än de. Som faktiskt missunnar deras barn saker...
Som tycker att vi ska dämpa köphysterin för att de har helt andra ekonomiska förutsättningar än vi så att barnen inte blir besvikna när de kommer tillbaka till dem ( vilket vi för närvarande kan se mycket långt fram i tiden)

De får dock lika mycket allihop våra bio barn o plac barn. Inte alls orimligt mycket utan enligt vårt sätt att fira, helt normalt!

Det hela handlar om att lilltjejen 4,5 år önskat sig en riktig kamera, hon har tjatat om den sedan september, I BR katalogen finns det en för 600:- som hon skulle kunna få av oss, stöttålig men "riktig".

Barnen kommer att vara hos pappa på julafton. En pappa som knappt har råd med julklappar o mat...
 
Tycker alls inte att en kamera är för mycket,absolut inte!
Vi som familjer ska ju inte ändra våra liv eller vanor och julklappar fanns i alla fall till barnen i vårat liv redan innan våran placering kom.
Eftersom det inte är hemflytt planerad snart heller så tycker jag verkligen inte att ni gör något fel i en stackars kamera!
Säkert är det väl heller inte den enda julklappen h*n får heller...
 
Jag kan nog tycka att en kamera för 600kr, till ett barn på 4,5år, är ganska mycket. Iaf om man har tänkt att köpa fler paket.
I den åldern känns det som att mängden paket räknas mer än ETT dyrt paket.
 
Jag tycker att en kamera är en jättebra julklapp! För 600 kronor vet vi väl alla att för det får man då inga "supergrejer", en enda kvalitétsleksak kostar ju massor där det ofta ska tillkomma batterier och fan och hans moster.
Ne, kamera är helt suveränt!
 
Julen snart här

och allt snack om julklappar.
Några av våra barn ska hem då.Vi skickar med paket.Men det blir inte några DYRA.Föräldrarna har knappt till mat,än mindre till dyra leksaker.Dom ska hem om några (något) år inte ska vi göra det svårare att komma tillbaka.
Vi har 12 barnbarn+ fosterbarn+och egna barn.Skulle aldrig köpa för 600 till var och en.
VI brukar inte köpa för mer än 100 kr.Men vi har JÄTTETREVLIGT på julafton.Nästan alla kommer hit då så vi är många.Har gjort så i alla år.
 
Ja alltså vi köper 10 paket till dem var kanske o då ska helst i alla fall något eller några vara "dyrare" eller "bättre"
Tex
Pussel
Utklädningskläder
Ficklampa
Dvd film
O en kamera

Vi har 6 barn, 2 gudbarn 2 fd placeringar, o en mormor, o vi köper även till de vuxna. Som firar julafton med oss.
Vi köper för ca 500-1500 till varje hemma boende barn o 2-500 till alla andra.
Visst det blir dyrt men jag börjar tidigt med julklapps inköp o för mig är just julen speciell...
Har köpt en kalender till bioföräldrar, syster o mormor ca 200kr/st
 
Alla måste självklart få fira sin jul som det anstår dem, men för mig personligen så handlar julen mycket om att fokusera på barnen, när jag ser deras glädje och förväntningar av julklappar som väntar ger det också mig en kick.
Jag lovade mig själv att jag inte ville överföra det negativa jag fick uppleva som barn på mina barn och hittills har jag lyckats med det och har så tänkt fortsätta.
Det är inte relevant i sak anser jag egentligen för vilka summor man handlar för till antalet personer. Vi har alla olika förutsättningar och prioriteringar.
Ni som har problem med biosidan, ni får väl helt enkelt säga ifrån att så här gör vi. Acceptera det! Gör ni det inte så lägg inte över det ansvaret på oss. Vi gör det inte av ondo för att konkurrera ut er bio. Så här firar vi vår jul och har gjort innan vi fick placeringar och det är något vi tänker fortsätta med!
Sen är det väl som att tala till en vägg många gånger pga deras "hål i hjärnan", men det är ju något vi familjehem får ta att bio har. Annars hade barnen heller inte omplacerats.
Mitt råd är nog bara att lägg ner bara, låt sånt rinna av er som vatten på en gås ungefär. Njut istället av den vackraste högtid som bara finns! (Enligt mig i alla fall) :D
 
1+2+2=MINA GOA BARN sa:
Alla måste självklart få fira sin jul som det anstår dem, men för mig personligen så handlar julen mycket om att fokusera på barnen, när jag ser deras glädje och förväntningar av julklappar som väntar ger det också mig en kick.
Jag lovade mig själv att jag inte ville överföra det negativa jag fick uppleva som barn på mina barn och hittills har jag lyckats med det och har så tänkt fortsätta.
Det är inte relevant i sak anser jag egentligen för vilka summor man handlar för till antalet personer. Vi har alla olika förutsättningar och prioriteringar.
Ni som har problem med biosidan, ni får väl helt enkelt säga ifrån att så här gör vi. Acceptera det! Gör ni det inte så lägg inte över det ansvaret på oss. Vi gör det inte av ondo för att konkurrera ut er bio. Så här firar vi vår jul och har gjort innan vi fick placeringar och det är något vi tänker fortsätta med!
Sen är det väl som att tala till en vägg många gånger pga deras "hål i hjärnan", men det är ju något vi familjehem får ta att bio har. Annars hade barnen heller inte omplacerats.
Mitt råd är nog bara att lägg ner bara, låt sånt rinna av er som vatten på en gås ungefär. Njut istället av den vackraste högtid som bara finns! (Enligt mig i alla fall) :D

Precis så har vi gjort haha
Jag har skrivit upp i en liten bok vad jag köpt till vem o vilken summa sedan 01...så jag kunde liksom "visa" att vi hade dessa pengar innan plac också o har alltid köpt så här många juklappar !
 
självklart skall ni fira jul precis som ni vill och inte heller förklara er för det!
allt blir ju annorlunda för barnen om/när de flyttar "hem".

en del har möjlighet att handla mycket julklappar, andra inte. en del älskar att köpa och ge bort, andra inte. inget konstigt med det.

jag tycker inte att ni ens skall ta diskussionen med bio utan nöjer de sig inte med att "så här gör vi" så får de ta missnöjet med soc.

God jul :P
 
10 julklappar per barn?
Plus alla från släkten?
Jisses vilken tid Tomten måtte vara hos er.........är det därför han kommer så sent till oss :wink: ?

Allvarligt, vi sprider hellre paketen över året än ger en massa på samma dag. De blir bara liggande.......hos OSS iaf............... Ca 500 kr totalt per barn och någorlunda samma i antal, 3-4 st. Slutsumman av paket hamnar nog runt ca 10-12 st från ALLA.
Till biosarna ger vi en CD med bilder från det gångna halvåret (de får en till sommaren också) samt ev något som barnen gjort själva.
 
honey sa:
10 julklappar per barn?
Plus alla från släkten?
Jisses vilken tid Tomten måtte vara hos er.........är det därför han kommer så sent till oss :wink: ?

Allvarligt, vi sprider hellre paketen över året än ger en massa på samma dag. De blir bara liggande.......hos OSS iaf............... Ca 500 kr totalt per barn och någorlunda samma i antal, 3-4 st. Slutsumman av paket hamnar nog runt ca 10-12 st från ALLA.
Till biosarna ger vi en CD med bilder från det gångna halvåret (de får en till sommaren också) samt ev något som barnen gjort själva.

Haha nejdå, tomten läser en säck...där vi lagt i några paket till alla barn o sedan läser vi själv resten när tomten gått!
 
villrådig

Hej har en fråga ang julklappar, ger ni plac barn o biobarna lika värde av jul klapparna.... mitt ena egna barn tycker att de blir orättvist om dom skulle få lika, med tanke på att att plac barn även kommer få av deras mamma o pappa,,, :roll:
 
Re: villrådig

Hella sa:
Hej har en fråga ang julklappar, ger ni plac barn o biobarna lika värde av jul klapparna.... mitt ena egna barn tycker att de blir orättvist om dom skulle få lika, med tanke på att att plac barn även kommer få av deras mamma o pappa,,, :roll:
Ja vi gör det. Eftersom det lilla våra skulle få av bio inte spelar någon roll!
Sedan beror det på ålder o vad de behöver o önskar sig som skiljer lite
 
ok, dom är 8,14 o vad mamman säger idag så ska dom få ca 500 var.
och sen även pappan kommer säkert med nått.
vi tänkte ge dom 500 som dom kan köpa sej nått som dom vill ha.
ja ja får se va de blir de är ju ett tag kvar.. :smirk:
 
Hella sa:
ok, dom är 8,14 o vad mamman säger idag så ska dom få ca 500 var.
och sen även pappan kommer säkert med nått.
vi tänkte ge dom 500 som dom kan köpa sej nått som dom vill ha.
ja ja får se va de blir de är ju ett tag kvar.. :smirk:

haha jag tycker att det är så roligt, man ger just julklappar så olika!

Jag skulle aldrig ge bort pengar, inte ens till mina bio barn!
1, när julen är över har de inget minne av vad de fått
2, de gör bara av med pengar på pizza eller likn...

Så för mig hade 500:- kr från bio inte spelat någon roll eftersom jag vet det de fått som paket...att det är det de minns...

Sedan håller jag med om att om köper Bio en billig grej o vi en dyr så kommer ändå Bios grej var det bästa de fått just denna jul....O jag tycker att det är ett sunt beteende!
 
Re: villrådig

Hella sa:
Hej har en fråga ang julklappar, ger ni plac barn o biobarna lika värde av jul klapparna.... mitt ena egna barn tycker att de blir orättvist om dom skulle få lika, med tanke på att att plac barn även kommer få av deras mamma o pappa,,, :roll:

ja, under alla omständigheter (som jag kommer på)
 
Jag minns

en vän som för många år sedan var ensamstående med en son. Själv pluggade hon och levde på studielån. Det var ofta ont om pengar. När julen kom räckte bara lånet till att köpa nödvändiga "måste saker", bland annat stövlar...
Hennes ex sa då "låt det stå att stövlarna är från mig så köper jag den lite dyrare snowracern så kan det stå att den är från dig".
Är det inte rart, så säg?

Alla bioföräldrar är olika, men säkert är nog att det måste göra ont många gånger i hjärtat då de ser vad barnen får och vilka egna begränsningar de själva som föräldrar har. En del kan glädjas med barnen medan andra ser med avundsjuka och/eller svartsjuka på vad barnen får. Hade jag det skralt med pengar så skulle nog jag också bli ledsen över att inte jag hade den möjlighet att ge det jag skulle önska. Men tanken eller känslan är nog mer mitt problem än barnets om denne ändå fick lika mycket i julklapp som de andra barn som finns omkring det.

Jag tycker hela tiden att det gäller att komprimissa och jämka kring barnen. Passar jag på och köper "nyttiga saker" till barnen under julen så blir det ju självklart fler julklappar. Vi samlar oftast presenter till jul och födelsedagar så då blir det ganska mycket. Men barnen blir glada över allt de får, trosor - deodoranter - tröjor -spel - CD:s - lite godis...
Däremot får vårt lånebarn färre paket av vår släkt i och med att det får av sin.
 
Re: Jag minns

Lollipop sa:
en vän som för många år sedan var ensamstående med en son. Själv pluggade hon och levde på studielån. Det var ofta ont om pengar. När julen kom räckte bara lånet till att köpa nödvändiga "måste saker", bland annat stövlar...
Hennes ex sa då "låt det stå att stövlarna är från mig så köper jag den lite dyrare snowracern så kan det stå att den är från dig".
Är det inte rart, så säg?

Alla bioföräldrar är olika, men säkert är nog att det måste göra ont många gånger i hjärtat då de ser vad barnen får och vilka egna begränsningar de själva som föräldrar har. En del kan glädjas med barnen medan andra ser med avundsjuka och/eller svartsjuka på vad barnen får. Hade jag det skralt med pengar så skulle nog jag också bli ledsen över att inte jag hade den möjlighet att ge det jag skulle önska. Men tanken eller känslan är nog mer mitt problem än barnets om denne ändå fick lika mycket i julklapp som de andra barn som finns omkring det.

Jag tycker hela tiden att det gäller att komprimissa och jämka kring barnen. Passar jag på och köper "nyttiga saker" till barnen under julen så blir det ju självklart fler julklappar. Vi samlar oftast presenter till jul och födelsedagar så då blir det ganska mycket. Men barnen blir glada över allt de får, trosor - deodoranter - tröjor -spel - CD:s - lite godis...
Däremot får vårt lånebarn färre paket av vår släkt i och med att det får av sin.

Oh vad gulligt! Bra idé! Vi gör också så...att en del av den "nödvändiga" sparas o ges som julklapp...
 
HEj

Ibland skulle jag önska att våran pl. skulle ha föräldrar som skulle reagera på att hon får många paket ifrån oss men icke sa nicke.

i våran familj får alla lika, även från släkten det är naturligt för hela familjen. Det blir alltid "för" mycket men jag älskar julen o försöker varje år att minska ner. Men lyckas inte till min makes stora "sorg :( " fast egentligen tycker han ju att det är ok.
Det är nämligen så här att min man fyller år på julafton så han har nog lite dåliga erfarenheter av julen som gör att han helst skulle önska att jag köpte mina egna julklappar(vilket har hänt :wink: )

Vi drar lott när de gäller de vuxna så i år skall vi handla till mina föräldrar. Vi är oftast hos mina föräldrar på julen och firar den även med mina syskon. Det fungerar väldigt bra att dra lott och det blir inte lika dyrt.

Våran plasering brukar få julklappar ifrån sin syster och får ev.något minimalt ifrån mamma det kan röra sig om ett block, bokmärken.
Pl.väntar fortfarande på en födelsedagspaket det är 2 mån sedan den dagen var och tyvärr är nog väntan förgäves.

Våran pl kommer nog att få en kamera i julklapp hon älskar att fota gärna självporträtt :idea: .
Hon har en sådan unik glädje över det hon får så hon glädjer alla vid julen!!!!!
Ha det bra!!! :wink:
 
Mina 4 barn/tonåringar får det dom önskar och behöver
Vår yngsta dotter kom till oss då hon var. Jag har 3 hemgjorda och 1 kom som bebis. Vi + släkten gör ingen skilnad på våra barn. trotts att yngsta får paket från annat håll
 
Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Tillbaka
Topp